Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Verkar finnas många kunniga här inne, så jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig!
Jag bor i ett kedjehus på totalt 215 kvm. Jag har en CTC EcoAir 110 och en CTC EcoEl 1800. Tror de installerades 2012.
Under flera år har larmet ”pressostat högtryck” dykt upp varje dag. Jag hade en firma här för något år sedan som inte visste varför larmet kom upp och sa att jag skulle trycka bort det bara…
För ca 1 mån sedan ringde jag en ny firma som kom hit och tittade på det. (Fick för mig att det var bra att ta tag i detta nu..) Felsökning genom telefonsamtal till CTC, och beställning av några delar. Någon vecka senare bytte de delarna och åkte. (Hp-vakt och tankgivare) Dagen därpå, samma larm igen.. De kom hit igen och bytte samma delar men monterade dem på ett annat sätt.. (Fråga mig inte hur, jag kan inte ett skit om detta..) Får då även veta att allt egentligen fungerar som det ska, att det är larmningen som sådan som är problemet?!!
Dagen därpå, samma larm igen. Jag ringer då till firman och berättar detta. De vill då komma hit och göra en djupare felsökning, varpå jag säger stopp. Eftersom det inte är något fel på panna eller pump egentligen, vill jag inte lägga en krona till på detta.
Efter detta har olika larm avlöst varandra. Bla Fel fasföljd, kommunikationsfel utedel, pressostat högtryck, etc. Jag har slagit av strömmen och satt på igen. Betalade den jäkla räkningen till firman igår. 3100! och nu tror jag att pumpen har stannat helt! Det står bara ”värmepump”.
Vad gör jag?!
Jag kan, som sagt var, ingenting om detta och har nu lite lätt panik. Vi är 6 personer, stor åtgång på varmvatten, och det blir dyrt om pumpen har lagt av.
Jag har försökt se om det är något uppenbart, och undrar om det har med ”shunt-ventilen” att göra. Ska den verkligen vara på min? Se bild..
Bomba mig med tips och info, snälla!
Jag bor i ett kedjehus på totalt 215 kvm. Jag har en CTC EcoAir 110 och en CTC EcoEl 1800. Tror de installerades 2012.
Under flera år har larmet ”pressostat högtryck” dykt upp varje dag. Jag hade en firma här för något år sedan som inte visste varför larmet kom upp och sa att jag skulle trycka bort det bara…
För ca 1 mån sedan ringde jag en ny firma som kom hit och tittade på det. (Fick för mig att det var bra att ta tag i detta nu..) Felsökning genom telefonsamtal till CTC, och beställning av några delar. Någon vecka senare bytte de delarna och åkte. (Hp-vakt och tankgivare) Dagen därpå, samma larm igen.. De kom hit igen och bytte samma delar men monterade dem på ett annat sätt.. (Fråga mig inte hur, jag kan inte ett skit om detta..) Får då även veta att allt egentligen fungerar som det ska, att det är larmningen som sådan som är problemet?!!
Dagen därpå, samma larm igen. Jag ringer då till firman och berättar detta. De vill då komma hit och göra en djupare felsökning, varpå jag säger stopp. Eftersom det inte är något fel på panna eller pump egentligen, vill jag inte lägga en krona till på detta.
Efter detta har olika larm avlöst varandra. Bla Fel fasföljd, kommunikationsfel utedel, pressostat högtryck, etc. Jag har slagit av strömmen och satt på igen. Betalade den jäkla räkningen till firman igår. 3100! och nu tror jag att pumpen har stannat helt! Det står bara ”värmepump”.
Vad gör jag?!
Jag kan, som sagt var, ingenting om detta och har nu lite lätt panik. Vi är 6 personer, stor åtgång på varmvatten, och det blir dyrt om pumpen har lagt av.
Jag har försökt se om det är något uppenbart, och undrar om det har med ”shunt-ventilen” att göra. Ska den verkligen vara på min? Se bild..
Bomba mig med tips och info, snälla!
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
På sommaren behövs det ingen värme i huset och shunten ställer sig på "min". Finns det några smutsfilter i värmesystemet som behöver rensas? Enbart kopparrör eller finns också stålomspunna gummislangar? De sistnämnda kan bli igensatta av magnetit med åren så cirkulationen avstannar.
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Tack för svar!J Josth skrev:
Ok, tack! Då slutar jag fundera på att den står på min.
Varken jag eller grannen, som har en likadan panna och varit här och tittat, har hittat något filter man kan rengöra. Det är enbart kopparrör vad jag kan se..
Ok, smutsfilter på rören brukar se ut som https://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-10r/ eller https://www.rinkabyror.se/artikel/filterball-51f-15r-maskvidd-0-7mm/. Hur är det med rören till EcoAir? Gummislangar vid utedelen?
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Tack igen!
Jag har en röd ”arm” liknande den blå i din första länk. Är det en sådan? Se bild..
Jag har en röd ”arm” liknande den blå i din första länk. Är det en sådan? Se bild..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ventilen med det röda handtaget är sannolikt bara en vanlig avstängningsventil som t.ex. kan användas när man ska byta panna. Ser inte ut att finnas plats för en filterhållare. De andra ventilerna med svarta hattar är för tappvarmvattnet som brukar ha 9 bar säkerhetsventil. Bra med en bild på utedelen. Det ser ut som förhållandevis raka rör där så det är nog inga gummislangar under armacell-isoleringen(?) Har du provat att lufta uppe vid den stora muttern på översta slangen? Brukar finnas en avluftningsnippel där någonstans.
Det smutsfilter du är ute efter brukar sitta på returen och det är dom rören som går till dina radiatorer till/retur och det kan vara orsaken varför du får HP-larm men kolla på dina inställningar på varmvatten så att den inte står på lyx när den tillverkar varmvatten för den kan vara orsaken varför du får HP-larm.HP-larm brukar komma när värmepumpen inte blir av med värme exempel ditt smutsfilter börjar bli igensatt blir cirkulationen dålig i systemet.Din shunt ställer sig i läge "sommarläge" som dom flesta värmepumparna ställer sig i vid sommarvärme och det brukar vara när det inte finns något värmebehov och den utetemperaturen brukar vava 17 grader eller varmare.
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Nej vi har inte luftat den. Är det bara att lossa på muttern?J Josth skrev:Ventilen med det röda handtaget är sannolikt bara en vanlig avstängningsventil som t.ex. kan användas när man ska byta panna. Ser inte ut att finnas plats för en filterhållare. De andra ventilerna med svarta hattar är för tappvarmvattnet som brukar ha 9 bar säkerhetsventil. Bra med en bild på utedelen. Det ser ut som förhållandevis raka rör där så det är nog inga gummislangar under armacell-isoleringen(?) Har du provat att lufta uppe vid den stora muttern på översta slangen? Brukar finnas en avluftningsnippel där någonstans.
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Ser ut som en lågt placerad avtappningsventil om det förhoppningsvis finns en golvbrunn i närheten. Om det blir ett väldigt långt strömavbrott på många timmar är det bra att kunna tömma utedelen och rören där på vatten som annars skulle kunna frysa. Själva huset klarar sig minst ett dygn även om det är kallt på vintern.
Ser mystiskt ut att laddpumpen är inställd på läge 3 av 3!? Som om det vore cirkulationsproblem i utedelen??
Ser mystiskt ut att laddpumpen är inställd på läge 3 av 3!? Som om det vore cirkulationsproblem i utedelen??
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg