769 läst ·
2 svar
769 läst
2 svar
Hjälp med bevattningspump och slang.
Hej allihopa!
Jag har ett dike med bra vattentillgång som jag gärna vill utnyttja till att vattna gräsmatta och växter.
Det jag ser som ett problem är att diket ligger 25m bort.
Om man skulle köpa https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015255/
och lägga en 25m 1" sugslang med filter och ventil framtill kanten på gräsmattan och bygga ett litet pumphus där. Höjden är inte mer än 2-2,5m men det är längden som jag är tveksam till. Är inte särskilt insatt i pumpar. Har inte möjlighet att sätta pumpen vid diket då där är ett promenadstråk och vissa individer är klåfingriga.
Vad tror ni?
Jag har ett dike med bra vattentillgång som jag gärna vill utnyttja till att vattna gräsmatta och växter.
Det jag ser som ett problem är att diket ligger 25m bort.
Om man skulle köpa https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015255/
och lägga en 25m 1" sugslang med filter och ventil framtill kanten på gräsmattan och bygga ett litet pumphus där. Höjden är inte mer än 2-2,5m men det är längden som jag är tveksam till. Är inte särskilt insatt i pumpar. Har inte möjlighet att sätta pumpen vid diket då där är ett promenadstråk och vissa individer är klåfingriga.
Vad tror ni?
Alldeles för klen, ger bara 2,,6 bar,du behöver upp mot 3,5 bar. Sen det med slangen 25 mter sug kan göra att pumpen får jobba lite för att få tag i vattnet.och lite problem med att fylla slangen och pumphuset fullt för att den ska börja suga.
vad skulle du rekommendera för tryck till en vanlig vattenspridare? gräsmattan är ca 7X24M.J jonaserik skrev:
Eller ännu bättre, vilken pump skulle du rekommendera till denna uppgift?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Klicka här för att svara