Jag har blivit ombedd av fastighetsägarna till fastigheter utmed en väg som jag äger att räka på rättvis fördelning av kostnader vid underhåll av vägen. Det finns ingen gemensamhetsanläggning, vägförening eller andra avtal kring denna väg då den tidigare sköts av jordbruksfastigheten gratis, en fastighet som jag numera äger och inte kommer fortsätta bjuda på underhållet ifrån.

Mitt förslag till dom kommer vara att använda tonkilometermetoden då den är enkel att hänvisa till och det finns bra underlag på lantmäteriet så ingen känner sig lurad med siffrorna jag föreslår.

Vägen är 140m lång och samtliga 3 fastigheter ligger vid slutet av vägen vilket gör kilometerräkningen onödig, alla har samma behov av samma nyttjandelängd av vägen.
Dock är 2 fastigheter fritidshus och 1 fastighet är permanentboende.

Då säger lantmäteriets dokument att permanentboende belastar för 2100ton/år och ett fritidshus med normalanvändning belastar för 700ton/år. Alltså belastar ett fritidshus en tredjedel av vad ett permanentboende gör.

MEN nu fastnar jag i mina tankar och kommer inte loss.

Ska fritidshusen då dela på en tredjedel av kostnaderna för vägunderhållet och permanentboende ta två tredjedelar eller vad blir rätt?

Jag trodde jag skulle sno ihop det här lite snabbt men jag fastnar helt i vinkelvolten.
En person i gymnastiksal fastnar upp och ner i ett par romerska ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man ska räkna i kvoter så har du motsvarande 5 fritidshusenheter. Så fritidshusen betalar 1/5 var och permanentboendet 3/5. Jag gissar att även du har användning av vägen och ska ta en del av kostnaden.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fritidshusägaren skall betala 1/3 av vad en permanentboende gör vilket ger att permanentboendendende skall betala 43% var av uttaxeringen och fritidshusägaren 14%.
Edit: Det var 2 fritidshus => 20%, 20% och 60%.

Redigerat:
Gör det ännu enklare, låt alla få en lika stor andel.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Blir väl bara såhär:

Total tonkm 3500
Fritidshus1 = 700/3500 = 20%
Fritidshus2 = 700/3500 = 20%
Permanentboende = 2100/3500 = 60%

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
Kane: Nej, 60% respektive 20%.

D Daniel 109 skrev:
Om man ska räkna i kvoter så har du motsvarande 5 fritidshusenheter. Så fritidshusen betalar 1/5 var och permanentboendet 3/5. Jag gissar att även du har användning av vägen och ska ta en del av kostnaden.
Jag har ingen användning av vägen i min näringsfastighet efter delning så jag bär inga kostnader. Jag låter diskussionen gå varm här under så får vi se.

Är @Klass0n 's uträkning rätt? För den fattar jag iaf 😂

• Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Ja, den är rätt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klass0n skrev:
Blir väl bara såhär:

Total tonkm 3500
Fritidshus1 = 700/3500 = 20%
Fritidshus2 = 700/3500 = 20%
Permanentboende = 2100/3500 = 60%
Fördelningen är rätt men det totala antalet tonkm är inte rätt. Skulle Lantmäteriet räkna på detta skulle de tilldela andelstal där varje fastighet får andelstalet = fastighetens tonkm. Minsta upplösningen LM använder sig av är 0,1 km.

Då får fritidshusen andelstalet 0,1 km x 700 ton/år = 70 tonkm
Permanentboendet 0,1 km x 2100 ton/år = 210 tonkm

Totalt antal tonkm 2 x 70 + 210 = 350 tonkm

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Det enda man får fram via ton-km-metoden är fördelningen. Att ta in sträckan blir ointressant om alla har samna sträcka.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Fördelningen är rätt men det totala antalet tonkm är inte rätt. Skulle Lantmäteriet räkna på detta skulle de tilldela andelstal där varje fastighet får andelstalet = fastighetens tonkm. Minsta upplösningen LM använder sig av är 0,1 km.

Då får fritidshusen andelstalet 0,1 km x 700 ton/år = 70 tonkm
Permanentboendet 0,1 km x 2100 ton/år = 210 tonkm

Totalt antal tonkm 2 x 70 + 210 = 350 tonkm
Det blir ju exakt samma svar som de andra uträkningarna, 20% per fritidsbostad och 60 för den permanentboende.

G Gårdsboende skrev:
Jag har ingen användning av vägen i min näringsfastighet efter delning så jag bär inga kostnader. Jag låter diskussionen gå varm här under så får vi se.
Hej
Den där får du förklara närmare.
Tror nog du måste vara med och betala om du har tillgång till vägen.
Men du har kanske fler vägar att åka på.
/Workingclasshero

ClasseClas
Anna_H Anna_H skrev:
Det blir ju exakt samma svar som de andra uträkningarna, 20% per fritidsbostad och 60 för den permanentboende.
Ja, resultatet blir detsamma men det totala antalet tonkm är fel.

Det är viktigt att påpeka fel, eller hur? Nästan ett livskall.

Om någon annan läser tråden och har olika sträckor och försöker förstå sin debiteringslängd så finns det förklarat här.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Den där får du förklara närmare.
Tror nog du måste vara med och betala om du har tillgång till vägen.
Men du har kanske fler vägar att åka på.
/Workingclasshero
Jag har ingen användning av vägen för jag äger ENDAST vägen upp till annans skog. Jag äger inte fritidsbostadsfastigheterna utmed vägen, däremot äger jag två gärden som ligger på varsin sida om vägen men dessa kör man inte på vägen för att nå.

Jag har själv inte kört på denna väg en enda gång på över 20år.

Jag förstår inte riktigt varför det alltid förutsätts att den som skriver ett inlägg inte har koll på sina skyldigheter eller rättigheter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.