Hej!
Jag har fått golvvärmen till garaget inkopplat av en firma och har ingen synpunkt på själva installationen men jag fick en smärre chock när fakturan kom i dag, kan ni hjälpa mig med en bedömning om den är rimlig med hänsyn till tid och materiel åtgång.
Lite förutsättningar:
Pannan är en Nibe F750 och till den har jag köpt Nibe ECS 40 som innehåller bla cirkpump,shuntventil och styrelektronik.
I garaget sitter fördelaren som jag köpt.
Mellan garaget och huset ligger en kulvertslang som jag köpt.
Håltagning från krypgrund och upp till pannan har jag gjort.
På fakturan är det upptaget 3st duschblandare för 11685kr inkl m vilket är fel så denna summa skall åtminstone bort
Det var två man här och jobbade med installationen (22,5h):
Det som gjordes i garaget var att skruva fast fördelaren på vägen samt koppla in golvvärmeslangarna och kulvert slangen. Det som är inringat på bilden med fördelaren är från rörfirman.
Det som gjordes vid pannan är bara rördragningen mellan de två gula strecken på bilden all rör materiel från rörfirman.
I krypgrunden skarvades kulvertslangen och slang/rör drogs upp genom golvet (i det färdiga hålet) till rören bredvid pannan (de vita på bilden).
Avslutningsvis har de så klart fyllt upp och driftsatt systemet.
Totalsumma 35037kr men utan de tre blandarna blir totalsumman 23352kr
Tacksam för en bedömning
Jag har fått golvvärmen till garaget inkopplat av en firma och har ingen synpunkt på själva installationen men jag fick en smärre chock när fakturan kom i dag, kan ni hjälpa mig med en bedömning om den är rimlig med hänsyn till tid och materiel åtgång.
Lite förutsättningar:
Pannan är en Nibe F750 och till den har jag köpt Nibe ECS 40 som innehåller bla cirkpump,shuntventil och styrelektronik.
I garaget sitter fördelaren som jag köpt.
Mellan garaget och huset ligger en kulvertslang som jag köpt.
Håltagning från krypgrund och upp till pannan har jag gjort.
På fakturan är det upptaget 3st duschblandare för 11685kr inkl m vilket är fel så denna summa skall åtminstone bort
Det var två man här och jobbade med installationen (22,5h):
Det som gjordes i garaget var att skruva fast fördelaren på vägen samt koppla in golvvärmeslangarna och kulvert slangen. Det som är inringat på bilden med fördelaren är från rörfirman.
Det som gjordes vid pannan är bara rördragningen mellan de två gula strecken på bilden all rör materiel från rörfirman.
I krypgrunden skarvades kulvertslangen och slang/rör drogs upp genom golvet (i det färdiga hålet) till rören bredvid pannan (de vita på bilden).
Avslutningsvis har de så klart fyllt upp och driftsatt systemet.
Totalsumma 35037kr men utan de tre blandarna blir totalsumman 23352kr
Tacksam för en bedömning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlighetsbedömning värmeförluster - Hjälp söker :)
Värme allmänt -
Hjälp med bedömning - tillbyggnad/total renovering av äldre fritidshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Riva en vägg - hjälp för bedömning
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp med bedömning av vattenanalys
Vatten & Avlopp -
Hjälp med bedömning offert markentreprenad och bottenplatta
Grund & Markarbeten