Ok såhär ligger det till;

Vi behöver köpa ett släp som vi ska köra fritidsprylar, byggskräp, trädgårdsskräp och byggvaror i men problemet är att kriterierna är att:

1. Vi vill absolut ha en obromsad vagn.
2 Vår bil får bara dra en obromsad vagn med max totalvikt på 630 kg.
3. Vi vill att vagnen rymmer en vanlig byggskiva i storlek. Åtminstone i bredd.
4. Alternativet att köpa en nedreggad vagn i de måtten vi helst önskar 250 cm lång och 133 cm bred från den tillverkare vi helst vill ha (Benderup) ligger utanför vår budget. ☹️
5. Vi vill ha ett släp som håller i decennier så budgetsläp från t.ex. Bauhaus går bort.

Jag har spanat på Benderup vilka vi helst vill ha ur kvalitetssynpunkt och på Tikki Treiler som också har en vagn i rätt viktklass men då även med ”rätt” bredd (Tikki CF200R). Dock verkar Tikki klenare än Benderup.

Så vad ska vi välja?

Att bara hitta ett släp med totalvikt på 630kg som tar en byggskiva blir ju inte lätt.

Jag köpte ett Fogelsta L750u med gallerpaket i april. Mer än nöjd och är övertygad om att det kommer hålla i åratal. Fördelen är att det är svetsat och varmgalvat. Än så länge har det väl blivit drygt 20 vändor fullastad till tippen och ett otal till bygghandeln.

Samma släp finns som totalvikt på 650kg och heter då L650u.

Än så länge kan jag inte annat än att varmt rekommendera det.

Hur stor är din budget då?

Själv har jag haft 2 st. obromsade hobbysläp men ruttnade på den lilla lastvikten, köpte en bromsad vagn från Bålstasläpet, enorm skillnad i kvalitet visserligen kostade kärran 25 papp men jag behöver nog aldrig mer köpa ett nytt släp. Satsa på kvalitet från början,
På mitt bromsade släp kan jag lasta 1100 kg och dra den efter min lilla Golf och det lagligt.
Hobbysläpens dragstänger är alldeles för veka och har en tendens att vika sig vid minsta felaktig belastning.
Satsa på kvalitet från början!

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Brenderup/Fogelsta så klart, [länk]
FS1425U500 funkar med viktkravet.
Sorry! Otydligt av mig! Men jag glömde skriva inga 500-kg-släp då vi vill utnyttja lastkapciteten till max...

B boohoo skrev:
Jag köpte ett Fogelsta L750u med gallerpaket i april. Mer än nöjd och är övertygad om att det kommer hålla i åratal. Fördelen är att det är svetsat och varmgalvat. Än så länge har det väl blivit drygt 20 vändor fullastad till tippen och ett otal till bygghandeln.

Samma släp finns som totalvikt på 650kg och heter då L650u.

Än så länge kan jag inte annat än att varmt rekommendera det.
Mmm men 650 kg är 20 kg för mycket...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Hur stor är din budget då?
Beror ju på hur länge jag har på mig att spara ihop pengarna till släpet. Hade jag 15.000 eller 25.000 för all del skulle jag lägga dem utan problem. Min absoluta dröm är ju ett proffssläp helt klart. Men som det är nu så antar jag att smärtgränsen för släp och lövgrindar ligger på ca 10.000. Det enkla svaret är väl att min budget är så liten som möjligt...

Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Att bara hitta ett släp med totalvikt på 630kg som tar en byggskiva blir ju inte lätt.
Nej än så länge är det helt omöjligt. Jag har från annat håll blivit tipsad om Sävsjösläpet. Ska kolla in dem nu.

kmartinb kmartinb skrev:
Sorry! Otydligt av mig! Men jag glömde skriva inga 500-kg-släp då vi vill utnyttja lastkapciteten till max...
Hur skall du lyckas hitta ett 630 kg-släp?

K Kane skrev:
Hur skall du lyckas hitta ett 630 kg-släp?
Nej 630kg-släp lär jag inte hitta men det är heller inte meningen. Jag tittar på viktklasserna 600 kg. Vad jag menar är att 630 kg är vad min bil max får dra och att vi vill lägga oss så nära under det som möjligt.

Är det inte rimligare att överdimensionera släpet lite och sedan ha vetskapen att du inte kan lasta "maxlast"..?
Blir lättare att sälja släpet och du kanske någon gång i framtiden skaffar en ny bil?

Du får trots allt köra ett släp med totalvikt på 750 även om du inte får dra några 750kg?

B boohoo skrev:
Är det inte rimligare att överdimensionera släpet lite och sedan ha vetskapen att du inte kan lasta "maxlast"..?
Blir lättare att sälja släpet och du kanske någon gång i framtiden skaffar en ny bil?

Du får trots allt köra ett släp med totalvikt på 750 även om du inte får dra några 750kg?
Nja, att överdimensionera släpet är såklart bra ur perspektivet att det ger mig marginal men med last på släpet får jag då bara köra i 40 km i timmen. Jag kan ju registrera ned det som sagt men det kostar pengar och enligt både transportstyrelsen samt en släpvagnsförsäljare jag pratat med så är det svårt eller näst intill omöjligt att sedan registrera upp det igen.
Jag har tänkt på det där med ny bil också men där verkar det snarare gå åt andra hållet. Bilar idag byggs bara lättare och lättare med allt svagare motorer för att dra så lite bensin som möjligt och därav minskar dragvikten bilar får dra snarare än ökar. Så risken är stor att nästa bil får dra lika mycket som vår nuvarande även om den är större tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.