Ok såhär ligger det till;
Vi behöver köpa ett släp som vi ska köra fritidsprylar, byggskräp, trädgårdsskräp och byggvaror i men problemet är att kriterierna är att:
1. Vi vill absolut ha en obromsad vagn.
2 Vår bil får bara dra en obromsad vagn med max totalvikt på 630 kg.
3. Vi vill att vagnen rymmer en vanlig byggskiva i storlek. Åtminstone i bredd.
4. Alternativet att köpa en nedreggad vagn i de måtten vi helst önskar 250 cm lång och 133 cm bred från den tillverkare vi helst vill ha (Benderup) ligger utanför vår budget. ☹️
5. Vi vill ha ett släp som håller i decennier så budgetsläp från t.ex. Bauhaus går bort.
Jag har spanat på Benderup vilka vi helst vill ha ur kvalitetssynpunkt och på Tikki Treiler som också har en vagn i rätt viktklass men då även med ”rätt” bredd (Tikki CF200R). Dock verkar Tikki klenare än Benderup.
Så vad ska vi välja?
Vi behöver köpa ett släp som vi ska köra fritidsprylar, byggskräp, trädgårdsskräp och byggvaror i men problemet är att kriterierna är att:
1. Vi vill absolut ha en obromsad vagn.
2 Vår bil får bara dra en obromsad vagn med max totalvikt på 630 kg.
3. Vi vill att vagnen rymmer en vanlig byggskiva i storlek. Åtminstone i bredd.
4. Alternativet att köpa en nedreggad vagn i de måtten vi helst önskar 250 cm lång och 133 cm bred från den tillverkare vi helst vill ha (Benderup) ligger utanför vår budget. ☹️
5. Vi vill ha ett släp som håller i decennier så budgetsläp från t.ex. Bauhaus går bort.
Jag har spanat på Benderup vilka vi helst vill ha ur kvalitetssynpunkt och på Tikki Treiler som också har en vagn i rätt viktklass men då även med ”rätt” bredd (Tikki CF200R). Dock verkar Tikki klenare än Benderup.
Så vad ska vi välja?
Jag köpte ett Fogelsta L750u med gallerpaket i april. Mer än nöjd och är övertygad om att det kommer hålla i åratal. Fördelen är att det är svetsat och varmgalvat. Än så länge har det väl blivit drygt 20 vändor fullastad till tippen och ett otal till bygghandeln.
Samma släp finns som totalvikt på 650kg och heter då L650u.
Än så länge kan jag inte annat än att varmt rekommendera det.
Samma släp finns som totalvikt på 650kg och heter då L650u.
Än så länge kan jag inte annat än att varmt rekommendera det.
Själv har jag haft 2 st. obromsade hobbysläp men ruttnade på den lilla lastvikten, köpte en bromsad vagn från Bålstasläpet, enorm skillnad i kvalitet visserligen kostade kärran 25 papp men jag behöver nog aldrig mer köpa ett nytt släp. Satsa på kvalitet från början,
På mitt bromsade släp kan jag lasta 1100 kg och dra den efter min lilla Golf och det lagligt.
Hobbysläpens dragstänger är alldeles för veka och har en tendens att vika sig vid minsta felaktig belastning.
Satsa på kvalitet från början!
På mitt bromsade släp kan jag lasta 1100 kg och dra den efter min lilla Golf och det lagligt.
Hobbysläpens dragstänger är alldeles för veka och har en tendens att vika sig vid minsta felaktig belastning.
Satsa på kvalitet från början!
Mmm men 650 kg är 20 kg för mycket...B boohoo skrev:Jag köpte ett Fogelsta L750u med gallerpaket i april. Mer än nöjd och är övertygad om att det kommer hålla i åratal. Fördelen är att det är svetsat och varmgalvat. Än så länge har det väl blivit drygt 20 vändor fullastad till tippen och ett otal till bygghandeln.
Samma släp finns som totalvikt på 650kg och heter då L650u.
Än så länge kan jag inte annat än att varmt rekommendera det.
Beror ju på hur länge jag har på mig att spara ihop pengarna till släpet. Hade jag 15.000 eller 25.000 för all del skulle jag lägga dem utan problem. Min absoluta dröm är ju ett proffssläp helt klart. Men som det är nu så antar jag att smärtgränsen för släp och lövgrindar ligger på ca 10.000. Det enkla svaret är väl att min budget är så liten som möjligt...F FRS05 skrev:
Redigerat:
Den här uppfyller ju kraven. Dock vet jag ju ingenting om märket och om det är budgetskit eller bra...https://www.midtrailer.se/produkt/bf-7525/
Är det inte rimligare att överdimensionera släpet lite och sedan ha vetskapen att du inte kan lasta "maxlast"..?
Blir lättare att sälja släpet och du kanske någon gång i framtiden skaffar en ny bil?
Du får trots allt köra ett släp med totalvikt på 750 även om du inte får dra några 750kg?
Blir lättare att sälja släpet och du kanske någon gång i framtiden skaffar en ny bil?
Du får trots allt köra ett släp med totalvikt på 750 även om du inte får dra några 750kg?
Nja, att överdimensionera släpet är såklart bra ur perspektivet att det ger mig marginal men med last på släpet får jag då bara köra i 40 km i timmen. Jag kan ju registrera ned det som sagt men det kostar pengar och enligt både transportstyrelsen samt en släpvagnsförsäljare jag pratat med så är det svårt eller näst intill omöjligt att sedan registrera upp det igen.B boohoo skrev:
Jag har tänkt på det där med ny bil också men där verkar det snarare gå åt andra hållet. Bilar idag byggs bara lättare och lättare med allt svagare motorer för att dra så lite bensin som möjligt och därav minskar dragvikten bilar får dra snarare än ökar. Så risken är stor att nästa bil får dra lika mycket som vår nuvarande även om den är större tror jag.
