Hur får jag ut rörstumpen? Bakgrunden är att det satt en gjutjärnsbrunn, så fick kapa röret. Kvar är en stump. Tänkte jag kunde vrida lite så det lossnar. Borrade hål och satt i en järnpinne. Kunde vrida lite, se sträck ritat på röret. Men det sitter fast. Det är äggskalsrör så behöver vara försiktig. Har sprutat 5-56, ingen skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Bra förslag, men mitt multiverktyg går inte in i röret så kommer inte åt att såga. Det är ett 70 rör.
Bra förslag. Försökte det men väldigt svårt att inte såga i röret som ska vara kvar.
Jag skulle nog slå eller bända så att det innre röret går sönder. Ev försvaga det med att såga jack i.
Alternativt värma allt med varmluft och försöka vrida som du redan gjort.
Eventuellt värma så det är mjukt nog att den inte delen lätt deformeras med en tång.
Alternativt värma allt med varmluft och försöka vrida som du redan gjort.
Eventuellt värma så det är mjukt nog att den inte delen lätt deformeras med en tång.
Får man/bör man/kan man använda ersättningsmuff horisontellt?Krilleman skrev:
Slog mig som tänkbar lösning nu när den bästa lösning inte är aktuell men jag vet inte.
Redigerat:
Jag har tagit isär limmade äggskalsrör genom att såga av det precis som du gjort och sedan använt polygripen i en vridande rörelse för att deformera rörstumpen inåt så den fläks loss från muffen.
Lite svårt att beskriva och jag vet inte om nedanstående försök till illustration gör det så mycket klarare(?)
Givetvis inga garantier för att det fungerar... Det krävdes i mitt fall avsevärt våld.
Lite svårt att beskriva och jag vet inte om nedanstående försök till illustration gör det så mycket klarare(?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis inga garantier för att det fungerar... Det krävdes i mitt fall avsevärt våld.
Det blev att kämpa mer med bågfilsbladet försiktigt tills det släppte så pass att det gick att dra ut med polygrip.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden