Hej!
Jag behöver lite råd från er kunniga. Jag ska slipa om min parkett för att sedan ge den en ljusare ton.
Problem: Förra ägaren var lat och fixade en ihoplappning av ett hål i parketten med fel mönster (se bild).
Frågor:
1. Är detta något som jag, normalbegåvad inom snickeri och hantverk kan fixa själv eller bör jag låta ett proffs göra det? Om ja, har ni några tips och tricks?
2. Vet ni vart jag kan få tag i denna sorts holländsk parkettmönster? Jag hittar nämligen bara varianter där stavarna på tvären (de kortare) är 4 st, medan det jag äger har bara 3.

Med vänliga hälsningar
Erik

• Trägolv med felaktigt lagat parti där parkettmönstret inte stämmer överens med resten av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur är det med bredden på parkettgolvsbrädorna med holländskt mönster som säljs idag jämfört med ditt gamla?
Jag tror det är viktigare att det måttet är samma än att det är rätt antal tvärstavar.

Tarkett har en serie som heter Noble som överensstämmer med ditt mönster. Vi har en original holländsk parkett från 60-talet på bottenvåningen men på ovanvåningen var den tyvärr borttagen pga en läcka. Jag lade noble art deco, den lackade varianten och mönstret skiljer några mm bara när jag jämförde med originalet. Noterade dock inte om det var skillnad i brädden på plankorna.

Finishen går inte att jämföra, men tror det har mkt med lacken att göra. Slipade och hårdwaxade originalet när vi flyttade in. Tarkett har en waxad version också men den var inte bättre samt lätt vitpigmenterad. Om den slipas och behandlas med samma som originalet tror jag dock du får ett bra resultat. Det känns lite negativt att det inte är sågat i kant med brädorna, om du hittat en som passar i bredd får du en väldigt smal passbit på båda sidor som är svår att få snygg. Alternativet är att ta in ett parkettproffs, det blir givetvis snyggast.

BirgitS
Så vitt jag kan se är Noble 4-stavig i tvärdelen.

BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se är Noble 4-stavig i tvärdelen.
Nä? Men jag kanske missuppfattat innebörden av tvären? De ligger def tre och tre och TS Verkade mena de korta. Längden ser dock ev lite längre ut på originalparketten ovan.

BirgitS
Jag har Noble sen några år och det är 4 korta stavar på tvären och 3 stavar längs med brädorna i det golvet. Hade en släkting med holländskt mönster från 50-talet och det var avsevärt smalare brädor och mindre på alla andra mått än på vårt Noble-golv. Min sambo växte upp med ett där det var 2 stavar på tvären, också ett 50-tals golv.

Interesting. Kan inte tolka det på något annat sätt än att den Noble jag har ligger tre korta, tre långa iaf. Den andra är som sagt från 60-talet och mycket lik vad gäller mönstret, också tre och tre.

Haha, men gud får ta tillbaks mitt påstående! När jag synade den precis så har du helt rätt, det är ju fyra stavar! ALDRIG noterat. De är dock smalare än de långa ser jag nu. Som synes stämmer måtten nästan precis med originalet, de längsgående är en halv cm kortare kanske. Möjligtvis därför jag gått runt med min övertygelse om tre och tre.

• Trägolv med mönster av fyra stavar per bräda, anslutande till längsgående bräder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag fann tyvärr inga lösningar som innebar att lägga i plattor, då det hade krävt att vi bytte ut större del av golvet.

Men det löste sig istället att en snickare lagade det. Dock kan jag säga att det inte krävs att en snickare gör det, ifall man inte har tummen mitt i hand vill säga.

Snickaren (golvläggare) löste det genom att försiktigt ta bort stavarna i parketten som var söndersågade, med hjälp av mattkniv, hammare och stämjärn/kniv.
I hålet sågade han grovt till en plywoodskiva för att få tillräcklig höjd för att sedan placera ut stavar som passade in i mönstret. Stavarna finns i olika dimensioner men han sågade till stav för stav så det passade mönstrets dimensioner. När alla stavar var tillsågade så limmade han med ett tvåkomponentslim mellan stavarna och plywoodskivan. Slutligen spikade han försiktigt med nubb fast de stavar som ville resa sig, för att få dem i någorlunda rätt höjd. När limmet torkade tog vi bort all nubb och spacklade hål och sprickor mellan stavarna med ekspackel. Nu väntas bara att vi ska slipa golvet och lacka.

Det går såklart att lokalslipa och lacka för att slippa slipa hela golvet, detta har vi inte testat och kan nog absolut vara värt att få någon kunnig att göra det.

• Gilla
Tallyhooo och 4 till
  • Laddar…
Kul! Tycker du gjorde helt rätt att få det fixat ordentligt. Kommer bli skitsnyggt nu!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.