Denna ventil sitter på en CTC 453B vedpanna från typ 1979.
Någon som vet vad det är för modell? Är den renoverbar, och finns det isåfall delar till den?
Alternativt, finns det någon kompatibel ersättare?
Problemet är att den vägrar släppa fram varmare vatten än 60 grader oavsett hur den är inställd.
Någon som vet vad det är för modell? Är den renoverbar, och finns det isåfall delar till den?
Alternativt, finns det någon kompatibel ersättare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att den vägrar släppa fram varmare vatten än 60 grader oavsett hur den är inställd.
Tycker det ser väldigt Esbe ut?
Inte mycket som kan gå snett i den, öppna och kolla hur det ligger till. Är i princip bara ett vridspjäll med två portar bak mot pannan och de två utvändiga med röranslutningarna. Och som Fotografen skriver är det säkert en Esbe.
Vad tusan kan vara felet då? Som synes på bilden så har jag plockat loss ställmotorn till shuntautomatiken, för att utesluta att det är den som strular.
Pannan står hos min mor, så jag har själv inte sett hur prylarna beter sig vid eldning. Men enligt henne så händer detta:
Hon eldar och temperaturen stiger i pannan, shunten står fullt öppen men när panntemperaturen och framledningstemperaturen kommer upp i 60 grader så slutar det gå ut värme på radiatorerna, de blir helt iskalla enligt henne. Fortsätter hon elda så börjar det givetvis koka, eftersom det inte går ut någon värme överhuvudtaget.
Pannan står hos min mor, så jag har själv inte sett hur prylarna beter sig vid eldning. Men enligt henne så händer detta:
Hon eldar och temperaturen stiger i pannan, shunten står fullt öppen men när panntemperaturen och framledningstemperaturen kommer upp i 60 grader så slutar det gå ut värme på radiatorerna, de blir helt iskalla enligt henne. Fortsätter hon elda så börjar det givetvis koka, eftersom det inte går ut någon värme överhuvudtaget.
Redigerat:
Det är inte så värst långsökt att en pump stannar när den blir varm pga något fel.
Inget laddkoppel, begränsningsventil, varmvattenberedarjox eller liknande?
Ingen gammal termostat till någon fd oljebrännare eller elkasett som kan påverka pumpen?
När började det krångla?
Inget laddkoppel, begränsningsventil, varmvattenberedarjox eller liknande?
Ingen gammal termostat till någon fd oljebrännare eller elkasett som kan påverka pumpen?
När började det krångla?
Redigerat:
Nej, men pumpen är som sagt ganska ny, så det känns lite långsökt. Finns inget laddkoppel eller liknande, hon eldar mot pannvolymen bara, inga acktankar. Ser inga övriga ventiler eller annat, bara framledning och retur som sitter på shunten. Pumpen körs på egen matning, så den går konstant.
Vet inte riktigt hur länge det krånglat, var där i vintras och joxade lite med shuntstyrningen, sedan blev det mildare väder så behovet av hög framledningstemp har inte funnits, och hon har tydligen "fiseldat" så att panntempen aldrig gått upp över 60 grader.
Vet inte riktigt hur länge det krånglat, var där i vintras och joxade lite med shuntstyrningen, sedan blev det mildare väder så behovet av hög framledningstemp har inte funnits, och hon har tydligen "fiseldat" så att panntempen aldrig gått upp över 60 grader.
Fotografen skrev:
Hemma efter en proveldning hos Mamma.
Det som händer vid ca 60 graders temp är att cirkpumpen plötsligt blir full med luft. Luftar man på pumpen och högsta punkten i pannrummet går det ett tag igen, sedan samma sak om igen...
Shuntar man ner framledningstemp under 60 grader så fungerar det klockrent.
Funderar på att sätta in en automatisk avluftare på högsta punkten samt även om det kan vara något fel på pumpen.
Systemet i övrigt är en CTC 451b, inga acktankar, öppen expansion på vinden.
Enplanskåk med ett tvårörssystem, ett tiotal radiatorer.
Cirkpump är en Perfecta pivo 25 6u/180, denna är utbytt av rörfirma för något år sedan, vet ej vad som satt där innan.
Det som händer vid ca 60 graders temp är att cirkpumpen plötsligt blir full med luft. Luftar man på pumpen och högsta punkten i pannrummet går det ett tag igen, sedan samma sak om igen...
Shuntar man ner framledningstemp under 60 grader så fungerar det klockrent.
Funderar på att sätta in en automatisk avluftare på högsta punkten samt även om det kan vara något fel på pumpen.
Systemet i övrigt är en CTC 451b, inga acktankar, öppen expansion på vinden.
Enplanskåk med ett tvårörssystem, ett tiotal radiatorer.
Cirkpump är en Perfecta pivo 25 6u/180, denna är utbytt av rörfirma för något år sedan, vet ej vad som satt där innan.
Det är inte så enkelt som att pumpen kaviterar när vattnet blir varmt? Krånglar det även på läge 1? Sitter pumpen på stigaren eller returen?
Vet inte, det kommer ut mycket luft iaf... Verkar vara lika på alla lägen. Pumpen sitter på stigaren.
Verkar ju vara som Fotografen skriver då. Hur högt tryck har du i systemet? Med en våning blir det inte så mycket särskilt om pannan är i samma plan, lätt att få problem om pumpen har för hög kapacitet och lågt statiskt tryck samtidigt som tempen ligger högt.
Försök köra på lägsta inställning och sen är frågan om det verkligen behövs mer än 60 grader ut.Hade pumpen suttit på returen skulle det inte blivit problem med just detta.
Försök köra på lägsta inställning och sen är frågan om det verkligen behövs mer än 60 grader ut.Hade pumpen suttit på returen skulle det inte blivit problem med just detta.
Nej, trycket blir som mest 0.5 bar. Skulle det hjälpa om jag rev bort det öppna kärlet och satte ett tryckkärl i pannrummet? Råkar ha ett liggande som bara skulle behöva kompletteras med en SÄV isåfall...
Skulle det hjälpa om jag bara satte in en nyare pump med större justermöjligheter? För som jag tolkar dig så är pumpen för kraftig? Typ en varvtalsreglerad DAB Evosta eller liknande?
Det hjälper inte att köra med pumpen ställd på ettan. 60 grader räcker tyvärr inte vid DUT, sedan blir det ju lite svårt att se till att det aldrig shuntas ut varmare vatten med tanke på att det shuntas manuellt nu också...
Nämnde jag att jag tjatar att hon ska byta värmesystem?
Skulle det hjälpa om jag bara satte in en nyare pump med större justermöjligheter? För som jag tolkar dig så är pumpen för kraftig? Typ en varvtalsreglerad DAB Evosta eller liknande?
Det hjälper inte att köra med pumpen ställd på ettan. 60 grader räcker tyvärr inte vid DUT, sedan blir det ju lite svårt att se till att det aldrig shuntas ut varmare vatten med tanke på att det shuntas manuellt nu också...
Nämnde jag att jag tjatar att hon ska byta värmesystem?
GK100 skrev:Verkar ju vara som Fotografen skriver då. Hur högt tryck har du i systemet? Med en våning blir det inte så mycket särskilt om pannan är i samma plan, lätt att få problem om pumpen har för hög kapacitet och lågt statiskt tryck samtidigt som tempen ligger högt.
Att få upp trycket skulle göra sitt men det är inte så kul med slutna system vid vedeldning om det går i kok. Och att byta pump nu när den redan är ganska nybytt är knappast vettigt. Något du enkelt skulle kunna testa är däremot att strypa utloppet från pumpen om det sitter en kran där, stäng helt och öppna sen bara lite i taget tex ett varv allt eftersom när tempen är på väg upp.