Har problem med att radiatorerna i garaget inte riktigt blir varma. Det är ett ettrörssystem med egen slinga till garaget och det verkar som att jag får väldigt dåligt flöde genom radiatorerna. Innan vi köpte huset har garaget enbart hållts frostfritt med elvärme eftersom det vattenburna systemet inte använts på många år.

Har luftat ordentligt och motionerat "pinnarna" som till en början satt fast men elementen blir bara knappt ljumna. Tänkte därför försöka få tag i utbytesventil/insats och börja om med nya fräsha grejer, problemet är dock att jag inte verkar kunna hitta rätt delar.

Tänkte därför kolla här om det finns någon som kan hjälpa mig att hitta rätt utbytesventil/insats. Det är ett ettrörssystem från 1979 med termostater av modell TA TRV.

Bilder:

img-20180127-113545.jpg

img-20180127-113253.jpg

img-20180127-1133371.jpg

img-20180127-1133431.jpg

L
Det sitter en strypventil på det nedre kopplet under en sexkantshuv , om du skruvar ut den lite så kommer säkert vattnet
Problemen med 1 rörs är att allt vatten ska gå förbi elementen ,
Tänk så här
Hur många element finns på den slingan
Tex 5 st element stäng strypen på alla ( ska vara i botten ) utom det sista , prova och känn hur många varv från helt stängd till fullt öppen Tex 5 varv öppna den sista fullt , den ska var utskruvad max till kanten
Börja gå baklänges till nästa och öppna den 4 varv , fortsätt så baklänges , det sista kommer
att vara öppen 1 varv
Detta är en tumregel och inte exakthet , men brukar fungera hyfsat

De koppel jag har verkar vara av en mer udda modell för det finns ingen vanlig strypning med huv på dom. Det som finns på själva kopplet är en insexskruv med kopparbricka på undersidan, se bild nedan. Tveksamt om det är strypning där under dock?

Slingorna har dock strypningar på fördelaren som samlar ihop dom på retursidan. Hur man stryper individuella radiatorer förstår jag inte riktigt, på något sätt har man fått till det, för det är bra och jämn värme inomhus där de flesta radiatorer har denna typ av koppel också.

img-20180127-1406191.jpg

L
Har det fungerat någon gång eller är det något som kommit nu
Man blir aldrig för gammal att se vad som finns , hur är det med rören nertill , är dom lika varma så finns ett flöde i rören , är dom ljumna så är flödet borta eller väldigt litet
Har du luftat , den typen är knepig att lufta ( slingor ) det är många meter som det ska gå i innan det kommer upp till topp , pumpan ska stå still en timma så ev luft kan hinna högst upp innan luftning
Kan du höja farten på cirkpumpen , 1 rörs fodrar rätt bra tryck för att gå runt , finns det en liten bubbla kan det stoppa upp rätt bra
Stänga alla andra elemenet , full fart på pumpen , om det står en bubbla någonstans så kanske den följer med runt

Vi köpte huset för cirka 13 månader sedan och elementen har aldrig fungerat i garaget. Systemet borde vara ordentligt luftat tycker jag. Vi bytte panna i somras och efter det har jag luftat ordentligt (och sen lika mycket till för att vara säker).

Cirkulationspumpen, en Perfecta Apump går redan på full fart. Tryckstyrningen är avstängd och den går på fast varvtal istället.

Mätte med IR-termometer på rören idag och jag har några grader lägre framledningstemperatur till garaget än i resten av slingorna. Vattnet är varmt fram till ventilen, men i röret som går ut från ventilen och sedan bildar slingan genom radiatorn så är det rumstemperatur precis efter ventilen.

Låter som det har satt sig skit i ventilerna.

L
NI bytte panna i somras säger du , vid sådana jobb så tappas det ur en hel vatten , dom rör som sitter närmast panna , kommer att få ett häftigt flöde på vid fyllning , och avlagringar som alltid finns i rören kan släppa och åka med ut
Är då ventilerna inte öppna helt så kan skit sätta sig i dom , medans dom andra i bostaden stod öppna , och där åkte ev skit igenom
Men troligtvis är det som Fotografen säger , min tanke är detsamma ,något som hindrar flödet till dom , det med att dom ligger i serie 1 rörs , så blir det strypning av hela den slingan , om det sätter sig lite i varje element
Vet om det kan hjälpa , har du någon ventil så du kan stänga mot allt utom garaget så gör det
öppna max på garaget , och bulta på ventiler och koppel , vibrationerna kan dra att ev skit som finns där släpper
Bara att prova och komma tillbaka

Efter lite forskande så fick jag tag i passande ventiler. Dom har RSK-nummer 481 01 59. Enda skillnaden är att termostatgängan är M30 istället för M28 som på dom gamla. Visserligen ändå dags att byta termostater så ingen skada skedd på så vis. Första elementet i garaget hade en ventil som inte var så kry visade det sig, så nu är det avsevärt bättre.

400

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.