6 071 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hjälp med att hitta rätt kakel, till vita luckor!
Hej, planerar och beställa kök från IKEA.
köket kommer vara L-formad (hörnkök?)
Nu är frågan, vad ska jag ha för färg på kaklet? :|
- Luckorna och bänksåpen kommer vara av stilen applåd och ha färgen vit.
- Golvet är av parkett ek.
- Bänkskivan kommer vara en laminatbänkskiva i ek eller svart stenmönstrad.
Är tacksam för svar
Mvh Jaques
köket kommer vara L-formad (hörnkök?)
Nu är frågan, vad ska jag ha för färg på kaklet? :|
- Luckorna och bänksåpen kommer vara av stilen applåd och ha färgen vit.
- Golvet är av parkett ek.
- Bänkskivan kommer vara en laminatbänkskiva i ek eller svart stenmönstrad.
Är tacksam för svar
Mvh Jaques
Svårt att ge råd när vi inte vet vilken färg du har på väggarna samt övrigt möblemang. Generellt tycker jag det är snyggt med skimrande mosaik i en klar färg som verkligen sticker ut. Här kan man välja en färg som tilltalar en själv och som gör en glad eller en som kompletterar övrig inredning. Dock är sådan mosaik ganska dyr så det kanske inte känns som ett naturligt val till laminatskivor. Om du kör på rostfria vitvaror kan ett alternativ vara att sätta rostfri plåt som stänkskydd. När det gäller laminat skulle jag personligen inte välja en imitation utan hellre något i stil med, t.ex. det klassiska virrvarrmönstret eller mönstret Zeus Antracit som jag tror finns tillgängligt hos ett antal laminattillverkare. Visserligen blir en sådan bänkskiva aningen dyrare än en från Ikea, men de är så mycket snyggare och går att få med fina kantprofiler i trä och aluminium som matchar antingen vitvarorna och/eller golv/möbler. En snygg bänkskiva är värd några extra tusenlappar då de verkligen lyfter köket.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Hej!
Har IKEAs gulvita högblanka luckor och har monterat röd glasmosaik 10x10cm som blev mycket bra. Massiva bokskivor. Rött gummigolv med i princip lika kulör som glasmosaiken.
Har IKEAs gulvita högblanka luckor och har monterat röd glasmosaik 10x10cm som blev mycket bra. Massiva bokskivor. Rött gummigolv med i princip lika kulör som glasmosaiken.
Här är några exempel på (i min mening) lyckade kombinationer (en lyckad färgkombination är givetvis en som gör en glad och som inspirerar
):
Jag föredrar visserligen mosaik modell mindre än denna, men färgkombinationen är lyckad tillsammans med de vita skåpen och den mörka laminatskivan:

Om man gillar mer nedtonat skulle en mosaik i stil med denna skapa liv utan att sticka ut för mycket:

Jag föredrar visserligen mosaik modell mindre än denna, men färgkombinationen är lyckad tillsammans med de vita skåpen och den mörka laminatskivan:

Om man gillar mer nedtonat skulle en mosaik i stil med denna skapa liv utan att sticka ut för mycket:

Klicka här för att svara