Hej!
Vi bor i ett hus som är byggt 1968. I två av våra sovrum så har de som har byggt huset byggt in garderober så att garderobsdörrarna mer eller mindre livar med väggen. Nu är det så att jag håller på att slipa upp dessa dörrar och ska lämna in dem på lackning.
Nu skulle vi även vilja byta ut de gångjärn som håller dörrbladen. I en garderob sitter det ett gamalt klistermärke som det står "Kalmarkök" på. Jag misstänker att det än någon form av gamla höga köks-stommar de har byggt in i väggen.
Nu undrar jag om någon har tips på vart jag kan vända mig för att få tag på likadan gångjärn som på bilden jag bifogar. Vi bor i Stockholm men jag kan givetvis tänka mig att beställa om det inte finns att få tag på här.
En delen av gångjärnet (den större) är skruvat i stommen och den lilla delen av gångjärnet är skruvat i dörrbladet.
Tack på förhand.
Vi bor i ett hus som är byggt 1968. I två av våra sovrum så har de som har byggt huset byggt in garderober så att garderobsdörrarna mer eller mindre livar med väggen. Nu är det så att jag håller på att slipa upp dessa dörrar och ska lämna in dem på lackning.
Nu skulle vi även vilja byta ut de gångjärn som håller dörrbladen. I en garderob sitter det ett gamalt klistermärke som det står "Kalmarkök" på. Jag misstänker att det än någon form av gamla höga köks-stommar de har byggt in i väggen.
Nu undrar jag om någon har tips på vart jag kan vända mig för att få tag på likadan gångjärn som på bilden jag bifogar. Vi bor i Stockholm men jag kan givetvis tänka mig att beställa om det inte finns att få tag på här.
En delen av gångjärnet (den större) är skruvat i stommen och den lilla delen av gångjärnet är skruvat i dörrbladet.
Tack på förhand.
Du skall nog ha väldigt mycket tur om hittar nya sådana gångjärn. Det var endast Kalmarkök som använde dessa och de konkade i slutet av -70 talet, eventuellt början -80 talet. Enda tjansen är om du hittar någon sparsam byggmaterialhandlare som på den tiden var återförsäljare för Kalmarkök och har kvar gångjärn i sina gömmor.
Googlade lite och hittade denna annons, http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=73975, du kan ju köpa de luckorna så får du gångjärn för 25,-/st. Det är knappast dyrare än vad nya varit om du hittat sådana.
Googlade lite och hittade denna annons, http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=73975, du kan ju köpa de luckorna så får du gångjärn för 25,-/st. Det är knappast dyrare än vad nya varit om du hittat sådana.
Inga konstigheter med dem, vi har sådana i just ett Kalmarkök från 74. Funkar bra, men sprinten har en förmåga att krypa lite uppåt med tiden, dock bara att trycka tillbaka om man vill.Matsen skrev:
Får inte in bilden från mobilen verkar det som..
Redigerat:
Skulle med behöva hjälp och finna dessa så finns det någon här som sitter inne på några av dessa gångjärn. Så är jag intresserad.
Även jag söker gångjärn. Har en gammal förrådsdörr som tog stryk idag när det blåste som värst och jag var dum att ha den öppen. Så vinden tog tag i dörren och det övre gångjärnet böjdes. Någon som vet vart jag kan hitta dessa?
Raka svårt att säga men de är ett par vanliga lyftgångjärn. Så tittar jag bara efter skruv mönstret ser de ut som att de är "lyftgångjärn 3228" hittar du lätt. lätt fast ta höjd och bred mått innan du köper nya.
Hej är du Kalmar gångjärn du behöver? Så har vi ev framöver då vi ska renovera. Mvh HenrikM Mathildasödermalm skrev:
Klicka här för att svara