Hej alla!
Vi har precis satt igång med att renovera vårat enplanshus med källare. Vi är i ett läge då vi vill ta bort en vägg som är 370cm lång som är hjärtvägg.
Jag har kollat på XL byggs tabell men den är för 1 1/2 plans hus och där får jag fram att en limträbalk som är 4m lång och har dimensionen 115x315 räcker. Men funderar på om jag kan få ner höjden på den eftersom jag bara har en vind.
Takstolarna sitter på ca 120cc.
Tacksam för svar.
Mvh Kalle
Vi har precis satt igång med att renovera vårat enplanshus med källare. Vi är i ett läge då vi vill ta bort en vägg som är 370cm lång som är hjärtvägg.
Jag har kollat på XL byggs tabell men den är för 1 1/2 plans hus och där får jag fram att en limträbalk som är 4m lång och har dimensionen 115x315 räcker. Men funderar på om jag kan få ner höjden på den eftersom jag bara har en vind.
Tacksam för svar.
Mvh Kalle
Sätt annars en IPE200 balk i stället, den håller lätt, vi har en som är +4m i vårt 1 1/2 plans hus så 3,7m är lungtkalle_lidköping skrev:
Hej alla!
Tacksam för svar.
Mvh Kalle
Inte 100% säker men jag tror att det är dubbla 95x45 som står med ca ca 100 mm mellanrum, det ligger en 95x45 förstärkning ovanpå som balken vilar på. Jag är lite otydlig för balken vilar på vår hjärtvägg och jag är inte helt klar över hur den ser ut inutikalle_lidköping skrev:
Okej men om jag köper en limträpelare á 90x90 och lägger järnbalken på så borde det hålla antar jag. Tänkte fästa pelarna o både utterväggen och i murstocken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En 115x315 limträbalk kan du ersätta med en 190x270 utan att tappa bärförmåga. En IPE 200 ligger i samma härad. När man klätt in den med reglar och gips för brandisoleringens skull, blir den dock inte nämvärt lägre. Dessutom blir det alltid problematiskt att kombinera en stålbalk med träpelare. Om du tror att 115x315 är överdimensionerat, är detta lätt att verifiera.
Vad kul att just du ville svaraJ justusandersson skrev:En 115x315 limträbalk kan du ersätta med en 190x270 utan att tappa bärförmåga. En IPE 200 ligger i samma härad. När man klätt in den med reglar och gips för brandisoleringens skull, blir den dock inte nämvärt lägre. Dessutom blir det alltid problematiskt att kombinera en stålbalk med träpelare. Om du tror att 115x315 är överdimensionerat, är detta lätt att verifiera.
Har sett andra inlägg där du svarat att du har mycket erfarenhet och kunskap om det mesta.
Trä är jag väl egentligen mer glad i att använda. Dock har det blivit en mindre ändring. Frugan vill ha köksskåp precis där balken ska gå så nu är vi inne på att lägga den på vinden och fästa den ned 45x45 reglar på varje sida om takstolarna. Eventuellt en limträpelare i yttervägg under hammarbandet om pelaren hamnar mittemellan ett 60 fack. Sen en pelare intill murstocken. För man kan inte fästa limträbalken i skorsten?
Men det konstigaste av allt är att det är fackverkstakstolar, men när man byggde så förberedde man med en järnbalk i en vägg mellan ett sovrum och vardagsrum ifall man skulle vilja öppna upp. Men förstår inte meningen när det är självbärande takstolar. Dom övriga reglarna i "hjärtväggen" är 3"2" för att vara exakt.
Du kanske har ett bra svar på varför det är gjort så med reglar och en järnbalk med fackverkstakstolar?
Väggen som ska tas bort är den emellan sovrum 1 och vardagsrum. Den är ju redan avbärd dock med två pelare var av den ena blir mitt i köksbänken. Sen är en önskan att öppna till murstocken. Alltså ca 70 cm till.
Huset är från 1966 med betongbjälklag med ett träbjälklag på. Murad med tegelsten upp till gavelspets.
Ytterväggarna är gjorda med 2"4" med 15mm spånskivor på insidan
Råspont på yttertak och innertak.
Här är två ritningar. En på takstolarna och en översikt på planlösningen. Och sen lite halvbra bilder efter rivning. Hoppas på lite goda råd. Mvh Kalle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, du får inte fästa något i skorstenen. Oavsett var i höjdled du lägger limträbalken, måste den ha ordentliga upplag som för ner lasterna, gärna i form av limträpelare om de får lite längd. Lägger du balken på vinden bör du använda rejäla stålbeslag för att fästa in "hängande" byggnadsdelar. Stål tål dragkrafter mycket bättre än trä. Frågan är om du behöver någon limträbalk? När jag tittar på takstolsritningen tycker jag att dimensionerna är lite klena med hänsyn till den stora spännvidden och dagens snölaster. Då ska man komma ihåg att grundvärdet på snölast i Lidköpingstrakten har fördubblats sedan 1966. Jag tycker därför att det är klokt att räkna med en hjärtvägg eller balk i husets mitt. Stålbalken som finns mellan vardagsrummet och det angränsande sovrummet, är faktiskt inte med på ritningen. Det måste vara byggaren som av någon anledning bedömt att den behövs.
När ni ska tänka ut lämpliga placeringar av pelare och balkar, så tänk på att mellan två takstolar så behövs egentligen inget stöd. Det går alltså att göra ett "släpp" om det underlättar planeringen.
När ni ska tänka ut lämpliga placeringar av pelare och balkar, så tänk på att mellan två takstolar så behövs egentligen inget stöd. Det går alltså att göra ett "släpp" om det underlättar planeringen.
Tusen tack för svaren! Dom hjälper mig oerhört mycket!J justusandersson skrev:Nej, du får inte fästa något i skorstenen. Oavsett var i höjdled du lägger limträbalken, måste den ha ordentliga upplag som för ner lasterna, gärna i form av limträpelare om de får lite längd. Lägger du balken på vinden bör du använda rejäla stålbeslag för att fästa in "hängande" byggnadsdelar. Stål tål dragkrafter mycket bättre än trä. Frågan är om du behöver någon limträbalk? När jag tittar på takstolsritningen tycker jag att dimensionerna är lite klena med hänsyn till den stora spännvidden och dagens snölaster. Då ska man komma ihåg att grundvärdet på snölast i Lidköpingstrakten har fördubblats sedan 1966. Jag tycker därför att det är klokt att räkna med en hjärtvägg eller balk i husets mitt. Stålbalken som finns mellan vardagsrummet och det angränsande sovrummet, är faktiskt inte med på ritningen. Det måste vara byggaren som av någon anledning bedömt att den behövs.
Men det kommer fler frågor.
Fråga 1
Kan jag sätta ihop 5-6 stycken 220x45 reglar och använda som avbäring istället på den långa avbäringen? Mest för att det är lättare att få upp på vinden.
Fråga 2
Jag kommer göra två avbäringar en på var sida om murstocken ,som du kanske sett på bilderna. Den ena är ju en kortare avbäring ca 130cm ,men för två takstolar. Vilken dimension tycker du jag ska ha på limträt där?
Fråga 3
Under limträpelaren som kommer bli på den långa avbärningen är väggen i källaren byggd av tegel. Klara en tegelvägg dom lasterna? (Det är eldstaden i gillestugan som pelaren hamnar på)
Fråga 4
Hur många skruv per stålbeslag och hur många beslag per takstol bör det vara?
Fråga 5
Det här med att två takstolar inte behöver något stöd utan man kan göra ett släpp.
Menar du som tex den korta avbäringen vid murstocken. Det är två takstolar som ligger där väggen ska tas ner. Räcker det då att sätta tex en limträpelare under den ena takstolen som är intill murstocken och skippa bära av den andra?
Eller menar du att ist för att köpa en lång limträbalk som ska sträcka sig förbi murstocken och vidare förbi den lilla avbäringen så kan man dela upp det i två ist som jag tänkt? Tror du menar det sistnämnda.
Fråga 6
Vilka dimension är lämplig på den långa limträbalken?
Mvh frågvis kille
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Först måste man bestämma sig för vilken last från takstolarna man skall räkna med. Jag tycker det är rimligt att anta att halva takstolslasten hamnar på hjärtväggen. Det är säkert överdrivet, men det representerar någon sorts maxgräns som man alltid kan försvara. Efter att ha tittat på takstolarnas dimensioner kommer jag fram till att varje takstol representerar en punktlast på ca 20 kN (20 kilonewton är drygt 2000 kg). Vilka dimensioner en mittbalk bör ha beror helt på hur lång den skall vara, dvs hur många takstolar den skall bära upp, men i princip är det nödvändigt att använda limträ. Det bästa är om du på en planritning markerar var takstolarna finns och var du inte vill ha någon balk.
(Vill säga jag skrev fel i förra inlägget. Den korta väggen vi vill ta ner så är det bara en takstol över den som blir drabbad.)
Okej. Jag har ritat upp lite sträck i paint på vart jag vill ha avbärning. Vid den lilla öppningen hoppas jag på att man kan slippa sätta limträpelare och låta dom två takstolarna på var sida om den(takstol 5) som ska bäras av ta upp tyngden med hjälp av en limträbalk. Takstol nr 6 har ju en parallel vägg som löper under. Dock vill vi ta bort pardörrarna och öppna upp ca 1m ytterligare. Så vet inte hur mycket det hjälper då om det är en parralellvägg. Och takstol nr 4 kommer ju få en limträpelare under sig.
Sen är det en vinge ut från skorsten som är gjord av blåbetongplattor. ca 100mm tjocka och va 400x400 mm stora. Dom sitter på hela ena långsidan och går utanför murstocken som en vinge ca 100mm. Jag undrar varför man gjort så och om man kan ta bort dom? Ska det vara för att isolera värmen?
Man ser vingen på den förra planritningen jag skickade.
Tack för att du engagerar dig, detta hjälper oss otroligt mycket!
Hur planlösningen ser ut nu
Hur vi vill att det ska bli
Okej. Jag har ritat upp lite sträck i paint på vart jag vill ha avbärning. Vid den lilla öppningen hoppas jag på att man kan slippa sätta limträpelare och låta dom två takstolarna på var sida om den(takstol 5) som ska bäras av ta upp tyngden med hjälp av en limträbalk. Takstol nr 6 har ju en parallel vägg som löper under. Dock vill vi ta bort pardörrarna och öppna upp ca 1m ytterligare. Så vet inte hur mycket det hjälper då om det är en parralellvägg. Och takstol nr 4 kommer ju få en limträpelare under sig.
Sen är det en vinge ut från skorsten som är gjord av blåbetongplattor. ca 100mm tjocka och va 400x400 mm stora. Dom sitter på hela ena långsidan och går utanför murstocken som en vinge ca 100mm. Jag undrar varför man gjort så och om man kan ta bort dom? Ska det vara för att isolera värmen?
Man ser vingen på den förra planritningen jag skickade.
Tack för att du engagerar dig, detta hjälper oss otroligt mycket!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur planlösningen ser ut nu
Logga in
Skapa konto
Hur vi vill att det ska bli
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
369 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Detta är ett lite jobbigt sätt att kommunicera. Det hade varit oändligt mycket lättare om vi hade kunnat sitta ner tillsammans... Lasterna från takstolarna kan tas om hand antingen av stolpar eller av balkar. Stolpar och balkar kan förskjutas i sidled utan större konsekvenser. Jag tror att ni skulle ha nytta av någon med kompetens inom området om ni kan rådfråga konkret.
Jag förstår dig helt och hållet. Men jag ska ta kontakt med en av mina gamla arbetsledare som är ganska kunnig inom detta. Nu har jag iaf försökt på egen hand att hämta info.
Men för att jag ska komma med något material till honom som vi kan utgå ifrån så har jag använt mig av byggbeskrivningars dimensioneringsverktyg. Dock kunde man bara välja 1 1/2 hus. Så jag valde det och att det andra planet var oinrett. Då fick jag fram att jag skulle kunna använda mig av en 90x315mm limträbalk med en nyttjandegrad på 42%. Och 90x90mm limträpelare med en nyttjandegrad på 24%. Vi får se vad han har att invända med jag känner mig säker med detta. Har även gjort om en ritning i paint som jag ska ta med som underlag.
Tusen tack för hjälpen, den har varit guld!

Men för att jag ska komma med något material till honom som vi kan utgå ifrån så har jag använt mig av byggbeskrivningars dimensioneringsverktyg. Dock kunde man bara välja 1 1/2 hus. Så jag valde det och att det andra planet var oinrett. Då fick jag fram att jag skulle kunna använda mig av en 90x315mm limträbalk med en nyttjandegrad på 42%. Och 90x90mm limträpelare med en nyttjandegrad på 24%. Vi får se vad han har att invända med jag känner mig säker med detta. Har även gjort om en ritning i paint som jag ska ta med som underlag.
Logga in
Skapa konto
Tusen tack för hjälpen, den har varit guld!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spännvidden är en viktig variabel när man ska beräkna dimensionerna på en balk. Vid en jämnt belastad balk som vilar på två stöd, ökar vridmomentet (som verkar nedböjande) med kvadraten på spännvidden. En tvåmetersbalk påverkas alltså av ett fyra gånger så stort vridmoment som en enmetersbalk.
Det 3,8 m långa utrymmet vid sidan av murstocken (där du har en stålbalk idag) behöver en 90x315 mm limträbalk, under förutsättning att den stöds av en limträpelare intill murstocken. Denna balk kan ligga där stålbalken ligger idag, men kan också förskjutas till murstockens andra hörn om den får tillräckligt stöd i ytterväggen. (Kanske dumt att ändra på det, men det är möjligt.)
Det 1,3 m långa utrymmet kan du klara med en 90x225 mm limträbalk, som också behöver stöd av en pelare intill murstocken. Kontrollera med sotaren vad som krävs av brandskyddsisolering i ditt fall.
Den typ av byggnad som du har haft som förlaga när du använt byggnadsbeskrivningar program har egentligen helt andra förutsättningar än ditt hus, men ger nog ändå ungefär samma laster.
Lidköping är en väldigt trevlig stad med ett fint centrum som andra städer borde vara avundsjuka på. Och flera trevliga kaféer.
Det 3,8 m långa utrymmet vid sidan av murstocken (där du har en stålbalk idag) behöver en 90x315 mm limträbalk, under förutsättning att den stöds av en limträpelare intill murstocken. Denna balk kan ligga där stålbalken ligger idag, men kan också förskjutas till murstockens andra hörn om den får tillräckligt stöd i ytterväggen. (Kanske dumt att ändra på det, men det är möjligt.)
Det 1,3 m långa utrymmet kan du klara med en 90x225 mm limträbalk, som också behöver stöd av en pelare intill murstocken. Kontrollera med sotaren vad som krävs av brandskyddsisolering i ditt fall.
Den typ av byggnad som du har haft som förlaga när du använt byggnadsbeskrivningar program har egentligen helt andra förutsättningar än ditt hus, men ger nog ändå ungefär samma laster.
Lidköping är en väldigt trevlig stad med ett fint centrum som andra städer borde vara avundsjuka på. Och flera trevliga kaféer.
Okej men kan jag byta ut limträbalke som är 90x225 mot en 66x315? Den dimensionen finns på byggmax här i stan.
Du skriver att jag bara behöver ha limträpelare intill murstocken på den långa balken. Behövs ingen pelare i ytterväggen? Visserligen ligger takstolen på ytterväggen. Och jag tänker ju lägga min limträbalk på takstolen på ytterväggen så då kanske det inte behövs?
På den korta skriver du att det räcker med en intill murstocken där med. Men det är för att när jag satt upp min vägg med 95x45 så kommer den takstolen som gå över få stöd som i sin tur kommer ge stöd åt min balk som jag kommer lägga på. Antar att det är så här du menar. Vill bara vara helt på den säkra sidan och dubbelkolla så jag förstår allt rätt
Jaså du känner till Lidköping soppas? Vi trivs jätte bra i denna stad. Dock lite trist på vintern men somrarna väger upp det! Skönt med nära till värnen med.
Du skriver att jag bara behöver ha limträpelare intill murstocken på den långa balken. Behövs ingen pelare i ytterväggen? Visserligen ligger takstolen på ytterväggen. Och jag tänker ju lägga min limträbalk på takstolen på ytterväggen så då kanske det inte behövs?
På den korta skriver du att det räcker med en intill murstocken där med. Men det är för att när jag satt upp min vägg med 95x45 så kommer den takstolen som gå över få stöd som i sin tur kommer ge stöd åt min balk som jag kommer lägga på. Antar att det är så här du menar. Vill bara vara helt på den säkra sidan och dubbelkolla så jag förstår allt rätt
Jaså du känner till Lidköping soppas? Vi trivs jätte bra i denna stad. Dock lite trist på vintern men somrarna väger upp det! Skönt med nära till värnen med.
Redigerat: