Hej på er,
Kom hem idag med massor av vatten på golvet i tvöttstugan, och efter felsökning har jag lokaliserat det till att det är varmvattenberedaren som läcker, se video och bilder. Modellen är en Nibe ER57 cu
-300 installerad hösten 2018 så inte lastgammal.
Verkar vara någon ventil eller liknande som läcker i utflödet av varmvatten. Är det något jag kan åtgärda själv och i så fall hur?
Alla tips uppskattas.
Kom hem idag med massor av vatten på golvet i tvöttstugan, och efter felsökning har jag lokaliserat det till att det är varmvattenberedaren som läcker, se video och bilder. Modellen är en Nibe ER57 cu
-300 installerad hösten 2018 så inte lastgammal.
Verkar vara någon ventil eller liknande som läcker i utflödet av varmvatten. Är det något jag kan åtgärda själv och i så fall hur?
Alla tips uppskattas.
Ser ut att vara din vacuumventil som gett upp. Inte så ovanligt problem dock.R Reprazent skrev:
Hittar du den ”svarta hatten” någonstans?
Köp en ny.
Tex:
https://rorfokus.se/produkt/vacuumv...mUcGUTqqBZsNd5xVIIPY-B8_A0zKGf4xoCxCoQAvD_BwE
Ja absolut, köper du LK:s variant som jag länkade till så tätar den med O-ringen.R Reprazent skrev:
Stäng av vattnet på inkommande KV på ventilröret.
Släpp övertrycket på din säkerhetsventil.
Nu kan du i teorin lossa den gamla och dit med den nya utan att tömma beredaren.
Är du minsta osäker här så kontakta röris!
Detta är ett litet jobb för en erfaren montör.
Klicka här för att svara