Vår kyl har blivit en frys, förstår inte vad som är problemet. Har dammsugit baksidan och såg då hur otroligt smutsigt plasttråget på baksidan är. Hur rengör man det? Kan man bara skruva av det? Tror ni att det är anledningen till att kylen har blivit superkall?
Tack!
Tack!
Det är bara kondensvatten som hamnar i tråget. Kondensvattnet kommer från kondensorn inne i kylen. På baksidan sitter förångaren.
Tråget sitter ibland påskjuten på en ”gaffel”/”pigg”/etc på kompressorn. Den kan vara olika lätt att ta bort /återmontera. Men den går att rengöra.
Nej, tråget har inget med att det är kallt i kylen.
Jag tippar mer på att det har hänt något med termostaten, så att den tror att det är varmare än vad det är.
Tråget sitter ibland påskjuten på en ”gaffel”/”pigg”/etc på kompressorn. Den kan vara olika lätt att ta bort /återmontera. Men den går att rengöra.
Nej, tråget har inget med att det är kallt i kylen.
Jag tippar mer på att det har hänt något med termostaten, så att den tror att det är varmare än vad det är.
Tack för svaret
Vad är det för modell/fabrikat?Marina Persson skrev:
olika fabrikat har olika standardfel
om det är för kallt kan det vara regulatorn eller köldmedelsbrist.
tråget lossar du bara de två stjärnskruvarna och tar bort
jag är lite konfys över skiten i det dock det brukar inte se ut så
normalt är det klart vatten i denna och minimalt med avlagringar.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
När det gäller avlagringarna så såg det ut liknande innan jag städade ur kondensvattenkärlet på vår Husqvarna för några år sedan. Kylen är från ca 2003 så det blir litet skit som samlas upp och gror till över åren. Men som sagt, att den inte har rätt temp har inte med det att göra.
Det är en Gorenje från 2008. Vi har startat om den och frostat av den. Peppar peppar så verkar den inte bli för kall..
Klicka här för att svara