Hej!
Vi hade äntligen hittat en tomt i ett bra läge och till ett rimligt pris och allt var frid och fröjd. Då tiden började rinna iväg så tog vi beslutet att köpa tomten. Detta efter att en markentreprenör lämnat ett fast pris på markarbetet samt en husleverantör lämnat en bra kalkyl & detta tillsammans gjorde att vi valde att köpa tomten. När vi i ett senare skede tog dit en annan markentreprenör tyckte han att det var blött och var lite orolig för markens bärighet. Vi beställde en geoteknisk undersökning där geoteknikern nu är på semester men skickade iväg ett sms "att det inte ser så bra ut" jag gissar på pålning samt en hel del extra markarbete (dränering etc)

Jag antar att det ligger i undersökningsplikten att ha kollat upp detta innan köpet (samtidigt som vi inte kunde utföra en geoteknisk undersökning tidigare)

Kan man på något sätt häva köpet och få pengarna tillbaka eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att man gjort en dålig affär?

harry73
Jag vet inte om det kan vara dolt fel, men om man på sgu:s jordartskarta står att det finns torv eller gyttja är det lätt att undersöka. Så börja med att kolla där.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html

Skulle det vara gyttja enligt sgu kan man försöka gå på markentreprenören eftersom denna borde ha koll på det. Men även här vet jag inte om man kommer att lyckas med det

• Gilla
SandraPeter och 7 till
  • Laddar…
Vem har du köpt marken av? En privatperson?

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Enligt kartan är det mossetorv vilket känns sådär bra.. förövrigt en grym karta

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
H Hutton skrev:
Vem har du köpt marken av? En privatperson?
Genom mäklare

harry73
Jag tycker det är under all kritik om man som markentreprenör inte kollar på jordartskartan. Så hade hade första markentreprenören utförd jobbet hade jag hävdat att all markarbete skulle ingå. Nu tog ni in en annan som konstaterade problem, så där kan ni inte hämta något

Är tomten ogörlig eller är det bara mer jobb som krävs?

Stefan N Stefan N skrev:
Är tomten ogörlig eller är det bara mer jobb som krävs?
Det får vi säkert reda på på måndag när vi ska få en utförlig beskrivning av den geotekniska undersökningen

harry73 harry73 skrev:
Jag tycker det är under all kritik om man som markentreprenör inte kollar på jordartskartan. Så hade hade första markentreprenören utförd jobbet hade jag hävdat att all markarbete skulle ingå. Nu tog ni in en annan som konstaterade problem, så där kan ni inte hämta något
Frågan är om mäklaren var någon del i detta? Det kan tilläggas att det framkommit att markentreprenören känner säljaren av tomten...

Om läget är bra kanske det är värt strulet och kostnaderna?!

F Freddy_kruger skrev:
Om läget är bra kanske det är värt strulet och kostnaderna?!
I totalkalkylen för bygget jämfört med förhandsvärderingen så handlar det inte om att vi tjänar speciellt många kronor utan mer att vi vill bygga ett hus där vi kan få det som vi vill samt i ett läge med närhet till skola osv. som tilltalar oss. Så att belasta kalkylen med låt oss säga 500tkr gör att vi går rejält back

harry73
Men nu har ni inget kontrakt med entreprenör 1. Så där finns inget att hämta.
Köparens undersökningsplikt trumfar säljarens upplysningsplikt. Och det var bevisligen inte svårt att kolla upp att det var torvmossa, och hade du anlitat en besiktningsman hade den berättat att det blir dyrare grundläggning.

• Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
J Jonas&lina skrev:
I totalkalkylen för bygget jämfört med förhandsvärderingen så handlar det inte om att vi tjänar speciellt många kronor utan mer att vi vill bygga ett hus där vi kan få det som vi vill samt i ett läge med närhet till skola osv. som tilltalar oss. Så att belasta kalkylen med låt oss säga 500tkr gör att vi går rejält back
När tjänar man något på att bygga hus?
Ni har väl ändå tänkt bo där under en längre tid (min 10 år)?
Om ni får precis som ni vill ha det, kanske det är värt det ändå, även om ni går 500tkr back om ni säljer det direkt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Otydligt av mig. Vi är inte ute efter att tjäna pengar utan jag menade att om markarbetet drar iväg för mkt går inte kalkylen ihop och vi kan helt enkelt inte bygga det hus vi önskar. Nu snackar vi inget slott utan ett vanligt 1.5plans hus

Varför inte gå på markentreprenör 1:s fasta pris då?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.