Hej,

Jag har en fråga som liknar den som många ställt här tidigare angående överhäng utanför bärlinor. Jag ska bygga en altan som har icke-rektangulär form, där jag inte kan fästa någon bärlina i grunden och inte heller gräva plintar ända in till grunden (pga av dränerings- och dagvatten-ledningar). Alltså kommer jag inte ifrån att ha ett överhäng (säg ca 60 cm), vad jag kan förstå. Att ha detta överhäng känns helt rättfram för rektangulära konstruktioner, men i vårt fall känns det inte fullt lika självklart. Vad jag funderar på är om jag behöver komplettera med några extra plintar för att stabilisera. Självklart behövs lite bilder, som jag bifogar. De områden som jag är fundersam kring är markerade med röda ellipser.

Bärlinorna är tänkta att vara 45x195
Bjälklaget är tänkt att vara 45x170

Någon som har kunskap om detta, eller rentav erfarenheter att dela med sig av? Tacksam för alla kommentarer!

Mvh
Johan

• altan översikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan placering plintar.jpg
    Skapa konto
  • altan bjälklag.jpg
    Skapa konto
bump

Rör det sig om endast 60 cm överhäng inna vid fasaden där man sällan tillbringar tid på altanen så ser jag inget hinder att ha detta överhäng.
Vill du ända ha detta så kan du ju palla upp med cementplattor eller liknande där du har överhänget?
Eller sätt en bärlina som går längst med fasaden och fäst denna i dom andra två bärlinorna så behöver du inte skruva i fasaden..

Visstm jag kan ha helt fel men detta är mina erfarenheter.. Andra får gärna rätta om det är helt fel..

Tack för kommentar! Satsar på att det fungerar; när regelverket börjar komma på plats kan man väl kontrollera ev svikt och stötta upp med ytterliggare plintar om det skulle behövas.

Exakt..

Lycka till med bygget.

Hmm...du kunde ju dra bärlinorna parallellt med huset istället för i vinkel, dvs "vrida" underkonstruktionen på ritningen..så får du betydligt mindre överhäng utmed kanterna. Kanske lite mer geringssågning, men bättre konstruktion

Forbo skrev:
Hmm...du kunde ju dra bärlinorna parallellt med huset istället för i vinkel, dvs "vrida" underkonstruktionen på ritningen..så får du betydligt mindre överhäng utmed kanterna. Kanske lite mer geringssågning, men bättre konstruktion
Sant. Ville dock ha trallen liggandes i den vinkel som det blir med nuvarande konstruktion. Vinkeln mellan huskropparna är inte 90 grader (utan 105 grader), och jag tycker inte det känns helt hundra att lägga trallen längs endera huskroppen. Men borde kanske fundera lite mer på det.

om du kompletterar den undre bärlinan och fäller ner den så får du ju ett extra stöd längs med huset samt behåller resten av konstruktionen

• ALTAN%~2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.