Hej!

Tillträdde nyligen ett ganska nybyggt radhus (2020) med snyggt draget kablage till/från FVP från IVT.

Problemet jag stött på är att där dels inte direkt finns några kablar att dra i (ovanför maskinen är det draget i slang med bara liten bit synligt kablage) och att jag heller inte kan lokalisera utegivaren på endera sida av min portion av fastigheten.

Efter att ha kollat installatörsmanualen har jag identifierat plinten där utegivaren är kopplad till i datorlådan (efter inspiration från annan tråd där någon annan installerat Tune-delen inuti sin pump), men här uppstår lite förvirring efter samtal med Ngenics support som sa ”Men det är ovanligt att kabeln ser ut som två separata kablar”.

Jag kan inget om värmepumpar men är bevandrad i teknik generellt.

Hur bör jag göra för att installera? Vad säger IVT om garanti på pump om man är inne grejar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Garantin har jag ingen koll på men borde inte påverkas.
Har du lokaliserat plinten för utegivaren så hade jag kopplat loss de kablarna och satt nya i lagom längd som kopplas enligt Ngenics instruktion.
Brukar ju vara två kablar så beror väl på vad installatören använt (om du med två separata kablar men typ två lösa FK och inte en som sitter ihop typ högtalarkabel).

Men genom att koppla nya kablar på plinten har du kvar originalkablaget och kan enkelt plocka bort Tune:n utan påverkan på pannan.

Dede77 Dede77 skrev:
Garantin har jag ingen koll på men borde inte påverkas.
Har du lokaliserat plinten för utegivaren så hade jag kopplat loss de kablarna och satt nya i lagom längd som kopplas enligt Ngenics instruktion.
Brukar ju vara två kablar så beror väl på vad installatören använt (om du med två separata kablar men typ två lösa FK och inte en som sitter ihop typ högtalarkabel).

Men genom att koppla nya kablar på plinten har du kvar originalkablaget och kan enkelt plocka bort Tune:n utan påverkan på pannan.
Ja men precis. Lite så jag tänkt. Tack för sanity check!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.