Hej på er!
Vi behöver hjälp från erfarna parkslideskrigare!
På sommarstugetomten planterades en parkslide någon gång mellan 2000 och 2010. Den har inte störts på något sätt utan har levt ett fridfullt liv på samma fläck i tio år. Ingen spridning, bara en ca 1,5 m hög buske i en planteringsyta som är mellan en mindre stuga och grusparkeringen. Planteringsytan består av en hög med jord på en hög med stenar.
För en dryg månad sen tog en släkting initiativ och lade ut ca 3x3 meter presenning och typ uppklippt sopsäck över parksliden. Nu har busken rest sig igen och jag vill göra ett nytt försök.
Planen är att täcka över hela planteringsytan med 2-3 st av Biltemas största presenningar, som sedan tyngs ned av överblivna stenplattor. Det blir ca 5 meter täckyta från parksliden i alla riktningar (utom stugan!!). All växtlighet förutom parksliden skärs ned och lämnas på platsen innan övertäckning . Parksliden "knäcks" i nivå med jorden, så att den lägger sig.
Varje gång vi är i sommarstugan får vi vara beredda på skötsel av bekämpningsprojektet.
Fråga 1: Tror ni att planen kommer att funka?
Fråga 2: 2-3 meter från parksliden finns ett nyplanterat körsbärsträd. Är det lönt att försöka plantera om det på annan plats eller är risken för spridning av parksliden för stor? Vi tänker att trädets och parkslidens rötter inte borde ha hunnit blandas än.
Fråga 3: I den lilla stugan bredvid planteringsytan har vi vår pump och vår brunn. Finns det något särskilt vi kan göra för att parksliden inte ska växa ditåt? Det är ju svårt att pula in presenning under huset...
En bild med karta. P för parkslide, T för körsbärsträd.
Vi behöver hjälp från erfarna parkslideskrigare!
På sommarstugetomten planterades en parkslide någon gång mellan 2000 och 2010. Den har inte störts på något sätt utan har levt ett fridfullt liv på samma fläck i tio år. Ingen spridning, bara en ca 1,5 m hög buske i en planteringsyta som är mellan en mindre stuga och grusparkeringen. Planteringsytan består av en hög med jord på en hög med stenar.
För en dryg månad sen tog en släkting initiativ och lade ut ca 3x3 meter presenning och typ uppklippt sopsäck över parksliden. Nu har busken rest sig igen och jag vill göra ett nytt försök.
Planen är att täcka över hela planteringsytan med 2-3 st av Biltemas största presenningar, som sedan tyngs ned av överblivna stenplattor. Det blir ca 5 meter täckyta från parksliden i alla riktningar (utom stugan!!). All växtlighet förutom parksliden skärs ned och lämnas på platsen innan övertäckning . Parksliden "knäcks" i nivå med jorden, så att den lägger sig.
Varje gång vi är i sommarstugan får vi vara beredda på skötsel av bekämpningsprojektet.
Fråga 1: Tror ni att planen kommer att funka?
Fråga 2: 2-3 meter från parksliden finns ett nyplanterat körsbärsträd. Är det lönt att försöka plantera om det på annan plats eller är risken för spridning av parksliden för stor? Vi tänker att trädets och parkslidens rötter inte borde ha hunnit blandas än.
Fråga 3: I den lilla stugan bredvid planteringsytan har vi vår pump och vår brunn. Finns det något särskilt vi kan göra för att parksliden inte ska växa ditåt? Det är ju svårt att pula in presenning under huset...
En bild med karta. P för parkslide, T för körsbärsträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter inte alls genomtänkt. Varför inte klippa ner parksliden? Då blir den av med all energi som finns lagrad i stammarna. Skuggning är inte fel, men är något omständigt.
För att ju längre den står där, desto större är risken att den sprider sig och skapar oreda.GoC skrev:
Tja man kan väl göra både och? Att bara klippa ned den måste väl vara helt otillräckligt. Rötterna är ju kvar och den kan skjuta upp på en ny plats, likt svamp. Jag skrev "knäcka" istället för klippa, för att naturvårdsverket rekommenderar "knäcka & täcka". Vet inte varför de skrivit så.D Daniel 109 skrev:
Visst kan du göra både och. Det funkar med enbart klippning, men visst går det snabbare om man även täcker. Men det ser inte roligt ut.
Jämförelsen med svamp är helt fel. Svamp lever helt under jord, det är bara fruktkropparna som sticker upp.
Jämförelsen med svamp är helt fel. Svamp lever helt under jord, det är bara fruktkropparna som sticker upp.
Ett problem vi har är att sommarstugan är obebodd en stor del av året. Vi kan inte vara här och klippa varje vecka.
Är det en bättre idé att vänta till hösten och då hälla ut en stor trave ved över planteringsytan och elda tills värmen gått långt ned i jorden? På så sätt borde rotsystemet få sig en rejäl smäll innan vintern.
Det gäller förstås att skydda huset på något sätt men det går nog att lösa.
Är det en bättre idé att vänta till hösten och då hälla ut en stor trave ved över planteringsytan och elda tills värmen gått långt ned i jorden? På så sätt borde rotsystemet få sig en rejäl smäll innan vintern.
Det gäller förstås att skydda huset på något sätt men det går nog att lösa.
Om du inte störs av den eller den inte växer över avloppsrör (dock har jag läst att den inte kan gå in i plaströr, bara betong) så låt den vara är mitt råd.
Vi täckte ett parti med gummiduk och sen fyllde upp med ca 50 cm jord på.
Täckningen gick ca 3 meter bredare än beståndet.
Nu ca 5 år senare kommer det Parkslide längs kanterna på två sidor och den har även hittat upp i häcken ca. 4 meter bort...
Vi täckte ett parti med gummiduk och sen fyllde upp med ca 50 cm jord på.
Täckningen gick ca 3 meter bredare än beståndet.
Nu ca 5 år senare kommer det Parkslide längs kanterna på två sidor och den har även hittat upp i häcken ca. 4 meter bort...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Tja, ska du prova så tror jag att du ska titta på hur man gör när man tinar upp marken på vintern för att gräva.. Dvs. kol och sen plåtar som täcker ...K Kaun skrev:
Att bara elda ovanpå tror jag inte höjer temperaturen nämnvärt i marken...
Ingenting händer med rötterna... Bara en massa onödiga utsläpp och bortkastad ved...K Kaun skrev:
Du får ner väldigt lite av värmen i marken. Så det kommer inte att ge någon märkbar effekt.K Kaun skrev:
Angående körsbärsträdet;
Om det är som du säger relativt nyplanterat, så kommer trädets rötter inte ha spridit ut sig så mycket ännu= lätt att flytta
Gräv upp trädet. Spola av all jord med trädgårdsslangen på en plats där du kan samla ihop och göra dig av med jorden utan att riskera att du sätter små rotbitar, tex pressening. Kör till återvinningen och berätta att det kan finnas parkslide i jorden.
Ta bort allt som inte är körsbärsträdets rötter.
Ställ det barrotade trädet i en hink med vatten i några timmar (eller någon dag).
Gräv en grop. Fyll den med vatten. ställ i trädet och håll det på rätt höjd medans du fyller på med en blandning av planteringsjord och brunnen gödsel.
Det kommer då bra för det stackars trädet! Rätt tid att flytta nu också.
Om det är som du säger relativt nyplanterat, så kommer trädets rötter inte ha spridit ut sig så mycket ännu= lätt att flytta
Gräv upp trädet. Spola av all jord med trädgårdsslangen på en plats där du kan samla ihop och göra dig av med jorden utan att riskera att du sätter små rotbitar, tex pressening. Kör till återvinningen och berätta att det kan finnas parkslide i jorden.
Ta bort allt som inte är körsbärsträdets rötter.
Ställ det barrotade trädet i en hink med vatten i några timmar (eller någon dag).
Gräv en grop. Fyll den med vatten. ställ i trädet och håll det på rätt höjd medans du fyller på med en blandning av planteringsjord och brunnen gödsel.
Det kommer då bra för det stackars trädet! Rätt tid att flytta nu också.
Jag skulle lämnat det där är. Jag skulle å andra sidan inte ha täckt parksliden heller. Jag skulle ha klippt ner den någon gång i månaden. Att täcka med pressening under lång tid ser inget roligt ut.
Är du på riktigt? Om det vore så lätt att få bort parkslide måste du vara ett geni.D Daniel 109 skrev: