Hej, det gick hur bra som helst att kapa och fästa lister förutom när jag kom till det här? jag har vridit och vänt, kapat påskina sätt med gersåg, vinklat och lutat åt olika hål, olika grader osv men NEJ .... jag vet ej hur jag ska kunna lösa det.
Alternativ att kapa ut en kil och stoppa in och sen spackla lite.
Men jag undrar går det att kapa så listen överlappar den andra eller att de går ihop utan att jag behöver stoppa en kil?

Två trälisters hörnmöte med synlig glipa där listerna inte passar perfekt mot varandra på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad trälist i hörnet av ett tak möter vinkelrätt en annan list, ovanför vertikala panelväggar och en stege.
Skapa konto

Kan bara tipsa om att många "riktiga" måttstockar ger möjlighet att mäta vinkeln med printade grader på.
Kanske förkastligt att tipsa om det egentligen, men det är svårmotiverat (för vissa) att införskaffa ett verktyg för att mäta en enda vinkel.

Jag har både smygvinkel och ställbar vinkelmätare och har använt dem, visst vet jag vilken vinkel det blev men jag vet inte hur jag ska såga 10% vinkel samt att listen är den här typ https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-furu-15x56mm-allmoge-vit-l-4-2m-866201505642
Första listen från väggen är rak det är den andra listen som ska passa in, eller båda måste kapas på ett visst sätt??? Jag har kollat på olika videos men just den varianten hittar jag inte.

Demmpa Demmpa skrev:
Man kan använda en smygvinkel å mäta vinkeln på väggen med, sedan sågar man listen till halva vinkeln.
[länk]
har använt den

N ninhuo skrev:
Jag har både smygvinkel och ställbar vinkelmätare och har använt dem, visst vet jag vilken vinkel det blev men jag vet inte hur jag ska såga 10% vinkel samt att listen är den här typ [länk]
Första listen från väggen är rak det är den andra listen som ska passa in, eller båda måste kapas på ett visst sätt??? Jag har kollat på olika videos men just den varianten hittar jag inte.
Du måste kapa båda i samma vinkel, annars kommer snittytorna bli olika stora och alltså inte passa.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Kan bara tipsa om att många "riktiga" måttstockar ger möjlighet att mäta vinkeln med printade grader på.
Kanske förkastligt att tipsa om det egentligen, men det är svårmotiverat (för vissa) att införskaffa ett verktyg för att mäta en enda vinkel.
jag tar gärna emot alla tips

Ena grönmarkerade ytan mot botten på gersågen, andra mot lodräta delen,
alltså hålla listen så som den ska sitta i verkligheten.
Taklist med markerade ytor för sågning för installation mot vägg och tak.
Skapa konto

Om det två vinklar, både vägg & tak viker av, så blir det lite annat.

Edit:
Båda listerna måste sågas, därav halva vinkeln.

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du måste kapa båda i samma vinkel, annars kommer snittytorna bli olika stora och alltså inte passa.
tror att jag har testat det, men kan prova igen
Listen ligger inte helt mot väggen, det blir litet tomrum bakom listen, när jag kapade dem i 10 graders vinkel så gick dem inte ihop. Svårt att förklara men jag testar idag igen så vi får se hur det blir.

A
Svanhals/hålkälslister inbjuder lätt till trial and errormetoden. De är krångliga ibland, och även den mest erfarna snickaren vänder dem fel ibland. Det är bara att nöta på, såga små provbitar tills det funkar.

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ena grönmarkerade ytan mot botten på gersågen, andra mot lodräta delen,
alltså hålla listen så som den ska sitta i verkligheten.
[bild]

Om det två vinklar, både vägg & tak viker av, så blir det lite annat.

Edit:
Båda listerna måste sågas, därav halva vinkeln.

Precis det jag menar, så jag ska ställa gersågen på 5 graders vinkel?
Jag har tejpat på sågen o ritat sträck hur listen ska ligga när jag ska såga, samma som den ligger mot vägg och tak.

Om väggvinkeln är 190° så ska gersågen ställen in på (190/2)-90=5°
Om väggvinkeln är 170° så ska gersågen ställas in på (190/2)-90=-5°
Om det är den högra biten som ska sågas så lägger man den till höger om sågbladet å tar sågen åt vänster när det är positiv vinkel.

Miter saw set up for cutting with blue base, sawdust, and small white tile fragments on work surface.
Skapa konto

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om väggvinkeln är 190° så ska gersågen ställen in på (190/2)-90=5°
Om väggvinkeln är 170° så ska gersågen ställas in på (190/2)-90=-5°
Om det är den högra biten som ska sågas så lägger man den till höger om sågbladet å tar sågen åt vänster när det är positiv vinkel.

[bild]
ok jag kapade 10 grader och -10
Så nu ska jag testa 5 och -5

Ett sätt för att slippa räkna så mycket är detta.

Ta två bitar list som bara är rakt kapade och håll på plats.
Mät glipan mellan dem (t. Ex. 12mm)
Då ska varje list vara hälften av glipan från vinkelrätt (i exemplet 6mm från vinkelrätt)

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.