Ovanför överskåpen har jag ett mellanrum på 25 cm upp till tak, 240 cm bredd. Där går ventilationsröret för fläkten och där finns el till spottar. Utrymmet ska täckas av en skiva, 13 mm tjock mdf, i samma färg och material som luckorna och täckskivan ska sitta i liv med luckorna.
Eftersom det är de där grejerna bakom skivan så måste det gå att ta bort den någorlunda enkelt vid behov.

Hur skulle du fästa täckskivan? En osynlig fastsättning vore bäst för att få ett obrutet slätt utseende på skivan. Magneter känns sådär, skivan får inte ramla ner men kanske nån som provat nåt liknande. Skruv är säkert men kanske finns nån snygg variant som påminner om knopparna i köket som är krom. Eller nåt annat sätt....

Vid dylika lösningar har jag ofta valt att sätta en läkt (typ 28x45) ovanpå skåpen samt på kortsidorna av passbiten om möjligt.
Passat in passbiten tajt men ändå inte så att den sitter för hårt.
Skruvat den underifrån inuti skåpen så att skruven går in i kanten på passbiten.
Vill man förenkla till den dagen man skall ta bort passbiten hade jag satt en inspektionslucka i toppen på ett skåp för att kunna få in en hand och pressa ut passbiten.
Antar att passbiten endast skall bort vid eventuella åtgärder på ventilationen så skulle jag välja att sätta transformatorer till belysning i närheten av inspektionsluckan så kan man med lätthet byta nått där vid behov men ändå veta att passbiten går att få bort om man verkligen måste....

Typ så skulle jag ha gjort...

Mina transformatorer i köket sitter bakom en passbit i hörnet, med tanke på hur smal passbiten är så sitter den med kardborreband....

• Gilla
Ankans
  • Laddar…
Tack för inlägg. Dock, av olika anledningar så sitter jag med den lösning det är och behöver ideer hur fästa luckan på nåt smart sätt

slacker slacker skrev:
Vid dylika lösningar har jag ofta valt att sätta en läkt (typ 28x45) ovanpå skåpen samt på kortsidorna av passbiten om möjligt.
Passat in passbiten tajt men ändå inte så att den sitter för hårt.
Skruvat den underifrån inuti skåpen så att skruven går in i kanten på passbiten.
Vill man förenkla till den dagen man skall ta bort passbiten hade jag satt en inspektionslucka i toppen på ett skåp för att kunna få in en hand och pressa ut passbiten.
Antar att passbiten endast skall bort vid eventuella åtgärder på ventilationen så skulle jag välja att sätta transformatorer till belysning i närheten av inspektionsluckan så kan man med lätthet byta nått där vid behov men ändå veta att passbiten går att få bort om man verkligen måste....

Typ så skulle jag ha gjort...

Mina transformatorer i köket sitter bakom en passbit i hörnet, med tanke på hur smal passbiten är så sitter den med kardborreband....

Hej,
Har ungefär samma funderingar kring montering av passbit över garderob mot tak. Dryga 20 cm från skåp till tak.
Ditt förslag låter bra, Tack!.
Har lite frågor och funderingar kring läkten. Menar du att man ska montera läkten kant i kant med skåpet/skåpens kant och att man sedan borrar fast passbiten genom undersidan av skåpet in i läkten?
Blir det stadigare med läkten eller vad är vitsen?
Läkten kommer ju att synas från utsidan!?
Eller? Ska man fästa läkten så att den hamnat bakom själva passbiten på skåpet och att den på så sätt ger extra stöd?
Förstod inte heller varför man ska montera läkt på kortsidorna av passbiten?
Jag kommer att få ett hörn på min garderob hur ska man tänka då?

Tack på förhand?

A Ankans skrev:
Ska man fästa läkten så att den hamnat bakom själva passbiten på skåpet och att den på så sätt ger extra stöd?
Precis så! Tjockleken på tåcksidan in från stomme, gärna någon millimeter extra.
I hörnet är det bara att tänka till men med samma princip!

• Gilla
Ankans
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Precis så! Tjockleken på tåcksidan in från stomme, gärna någon millimeter extra.
I hörnet är det bara att tänka till men med samma princip!
Tack så jättemycket! Kanon hjälp
En liten fråga till
Hur brukar man göra mot taket. Jag har hittat och beställt en ”käck” förhoppningsvis takanslutningslist online. Är amatör och är inte så bra på att dra silicon ännu
Hälsningar Nina

A Ankans skrev:
Tack så jättemycket! Kanon hjälp
En liten fråga till
Hur brukar man göra mot taket. Jag har hittat och beställt en ”käck” förhoppningsvis takanslutningslist online. Är amatör och är inte så bra på att dra silicon ännu
Hälsningar Nina
Man brukar avsluta med en målarfog eller latexfog. Nackdelen med dem är att dem bör målas över. TEC7 är en dyr men riktigt bra produkt annars.
Silikon bör du inte använda då den inte går att måla över.

slacker slacker skrev:
Man brukar avsluta med en målarfog eller latexfog. Nackdelen med dem är att dem bör målas över. TEC7 är en dyr men riktigt bra produkt annars.
Silikon bör du inte använda då den inte går att måla över.
Återigen ett stort tack! Nu känner jag mig redo!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.