5 411 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Hjälp, hur fästa passbit över skåp?
Ovanför överskåpen har jag ett mellanrum på 25 cm upp till tak, 240 cm bredd. Där går ventilationsröret för fläkten och där finns el till spottar. Utrymmet ska täckas av en skiva, 13 mm tjock mdf, i samma färg och material som luckorna och täckskivan ska sitta i liv med luckorna.
Eftersom det är de där grejerna bakom skivan så måste det gå att ta bort den någorlunda enkelt vid behov.
Hur skulle du fästa täckskivan? En osynlig fastsättning vore bäst för att få ett obrutet slätt utseende på skivan. Magneter känns sådär, skivan får inte ramla ner men kanske nån som provat nåt liknande. Skruv är säkert men kanske finns nån snygg variant som påminner om knopparna i köket som är krom. Eller nåt annat sätt....
Eftersom det är de där grejerna bakom skivan så måste det gå att ta bort den någorlunda enkelt vid behov.
Hur skulle du fästa täckskivan? En osynlig fastsättning vore bäst för att få ett obrutet slätt utseende på skivan. Magneter känns sådär, skivan får inte ramla ner men kanske nån som provat nåt liknande. Skruv är säkert men kanske finns nån snygg variant som påminner om knopparna i köket som är krom. Eller nåt annat sätt....
Vid dylika lösningar har jag ofta valt att sätta en läkt (typ 28x45) ovanpå skåpen samt på kortsidorna av passbiten om möjligt.
Passat in passbiten tajt men ändå inte så att den sitter för hårt.
Skruvat den underifrån inuti skåpen så att skruven går in i kanten på passbiten.
Vill man förenkla till den dagen man skall ta bort passbiten hade jag satt en inspektionslucka i toppen på ett skåp för att kunna få in en hand och pressa ut passbiten.
Antar att passbiten endast skall bort vid eventuella åtgärder på ventilationen så skulle jag välja att sätta transformatorer till belysning i närheten av inspektionsluckan så kan man med lätthet byta nått där vid behov men ändå veta att passbiten går att få bort om man verkligen måste....
Typ så skulle jag ha gjort...
Mina transformatorer i köket sitter bakom en passbit i hörnet, med tanke på hur smal passbiten är så sitter den med kardborreband....
Skruvat den underifrån inuti skåpen så att skruven går in i kanten på passbiten.
Vill man förenkla till den dagen man skall ta bort passbiten hade jag satt en inspektionslucka i toppen på ett skåp för att kunna få in en hand och pressa ut passbiten.
Antar att passbiten endast skall bort vid eventuella åtgärder på ventilationen så skulle jag välja att sätta transformatorer till belysning i närheten av inspektionsluckan så kan man med lätthet byta nått där vid behov men ändå veta att passbiten går att få bort om man verkligen måste....
Mina transformatorer i köket sitter bakom en passbit i hörnet, med tanke på hur smal passbiten är så sitter den med kardborreband....
slacker skrev:
Vid dylika lösningar har jag ofta valt att sätta en läkt (typ 28x45) ovanpå skåpen samt på kortsidorna av passbiten om möjligt.
Hej,
Har ungefär samma funderingar kring montering av passbit över garderob mot tak. Dryga 20 cm från skåp till tak.
Ditt förslag låter bra, Tack!.
Har lite frågor och funderingar kring läkten. Menar du att man ska montera läkten kant i kant med skåpet/skåpens kant och att man sedan borrar fast passbiten genom undersidan av skåpet in i läkten?
Blir det stadigare med läkten eller vad är vitsen?
Läkten kommer ju att synas från utsidan!?
Eller? Ska man fästa läkten så att den hamnat bakom själva passbiten på skåpet och att den på så sätt ger extra stöd?
Förstod inte heller varför man ska montera läkt på kortsidorna av passbiten?
Jag kommer att få ett hörn på min garderob hur ska man tänka då?
Tack på förhand?
Tack så jättemycket! Kanon hjälpslacker skrev:
En liten fråga till
Hur brukar man göra mot taket. Jag har hittat och beställt en ”käck” förhoppningsvis takanslutningslist online. Är amatör och är inte så bra på att dra silicon ännu
Hälsningar Nina
Man brukar avsluta med en målarfog eller latexfog. Nackdelen med dem är att dem bör målas över. TEC7 är en dyr men riktigt bra produkt annars.A Ankans skrev:
Silikon bör du inte använda då den inte går att måla över.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa passbit i garderob snyggt
Byggmaterial & Byggteknik -
Badkar, fästa mot vägg? hjälp tolka instruktion till frontpanel
Badrum -
Hjälp med att fästa rör från duschkabin till golvbrunn
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Fästa färdigköpt pergola på trädäck (bilder)
Altan & Uteplats -
Hjälp med att fästa gammal krok i badrum
Badrum