Hej

Har min högtryckstvätt Kärcher HD 655 från 1991 gjort sitt.

Den sprutar starkt och bra men bara ibland.
Man får "starta om genom att trycka på avtryckaren på munstycket" flera gånger innan den får fart.
Sen går den tills jag stänger av och då börjar start upp proceduren om igen.
Kompressorn förefaller att gå bra.
Har bytt olja och kollat filtret och slangen.
Hyggligt flöde igenom apparaten med kompressorn avstängd.
Allt är ok.

Tacksam för tips.

Mvh

Peter

Milkshaken
har du en tryckströmbrytare på den så testa att rengöra polerna på den först... Annars byt den om det är för oxiderat.... Jag är övertygad om att det bara är "Kontaktsvårigheter" dvs. tryckströmbrytaren....
Du vet, det sitter några bleck på undersidan som behöver rengöras ibland från det brända...

Hej

Tror inte det är ett elektriskt problem.

Motorn går hela tiden men den tar inte fart och skapar högt tryck.
När jag släpper på vattnet så jobbar motorn något hårdare men det blir inget hög-tryck, bara pissstråle.
Verkar som nån sorts tryck-retur-vakt inte släpper på (täpper till?)??

/Peter

Hej har själv en gammal kärcher från 80talet med samma problem, men jag löste det med att vrida på chem och sedan tillbaka igen.jag har chem vredet längst ner på pistolhandtaget då startar den som den ska.jag har gjort detta sen mitten av 90talet Tror att det är en ventil som hänger sig
Mange

Det är väl nån backventil som inte stänger, så kompressorn pumpar runt runt i pumphuset, och det du får ut är vattentrycket i matningsslangen...

Milkshaken
GSM-Peter skrev:
Hej

Har min högtryckstvätt Kärcher HD 655 från 1991 gjort sitt.

Den sprutar starkt och bra men bara ibland.
Man får "starta om genom att trycka på avtryckaren på munstycket" flera gånger innan den får fart.
Sen går den tills jag stänger av och då börjar start upp proceduren om igen.

Mvh

Peter

Precis som du skriver att den sprutar starkt och bra.... I detta fallet kan det även vara munstycket som inte vill vara med längre... Gör som tidigare sa, vrid munstycket till min... sen öppna succesivt.....

I detta fallet har jag samma fel på min Kärcher.... så...
Men trodde du hade fullt flöde hela tiden när du skrev som du gjorde....

Har en aningen mindre 635. Kan få samma problem om jag kört med tvättmedel och inte renspolat den ordentligt med enbart vatten gången innan. Lösningen för mig var att koppla den på varmvatten ca 50grader och köra ett tag för att få bort avlagringar och tvättmedelsrester. Sedan fungerade den som ny igen.

Josth skrev:
Har en aningen mindre 635. Kan få samma problem om jag kört med tvättmedel och inte renspolat den ordentligt med enbart vatten gången innan. Lösningen för mig var att koppla den på varmvatten ca 50grader och köra ett tag för att få bort avlagringar och tvättmedelsrester. Sedan fungerade den som ny igen.
Ok
Skall prova med bara varmt vatten får se om det blir bättre.
Har aldrig kört med tvättmedel i den.
Kör ofta med ca 40C så jag tror inte det är felet...

Har spolat ren högtryckslagen med vatten och trycklyft.
Inget problem där.
Har låtit den gå avstängd med bara vattenspolning igenom.
Spolar relativt bra, ev något klen stråle.

/Peter

Min tvätt hade lite tokryck och det var rost i munstycket så flödet blev för lågt så styrningen trodde att den skulle slå av. Lite rensning med en borr så gick den igen.

Protte

Jag tar av stången med munstycket låter vattnet rinna ut bakvägen samtidigt som jag låter högtryckstvätten gå. Sen sätter jag på stången och då funkar det alltid. Kanske inte optimalt men ett tipps

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.