Hej
Vi har köpt ett litet hus från 30-talet med en grund murad av natursten. Den verkar var ok nästan hela vägen runt men på ett ställe har bruket blivit som sand och är på väg att falla in under huset.
Jag har grävt längs den sidan och skulle behöva hjälp med hur jag skall lösa detta problem.
Någon som har några bra idéer?

• Grundmurad natursten på ett litet hus från 30-talet. Bruk har försvunnit och stora stenar är synliga. Grävt område och en spade syns i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid husgrund murad av natursten med losstatt bruk och stenar, synligt träunderlag ovanför grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det mest kosmetiskt eller bärande någonstans? Det ser ut som en plintgrund som har blivit "igenmurad"

• Gilla
magnus flinck
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Är det mest kosmetiskt eller bärande någonstans? Det ser ut som en plintgrund som har blivit "igenmurad"
Den är bärande, torpargrund.
Min tanke är att mura igen hålet i muren och sedan gräva lite bredare lägga dit ett armeringsnät bocka det till ett L och först gjuta "foten" och sedan ställa dit en formplyfa och gjuta själva grunden.
Någon som har synpunkter på det?

magnus flinck magnus flinck skrev:
Den är bärande, torpargrund.
Min tanke är att mura igen hålet i muren och sedan gräva lite bredare lägga dit ett armeringsnät bocka det till ett L och först gjuta "foten" och sedan ställa dit en formplyfa och gjuta själva grunden.
Någon som har synpunkter på det?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men jag önskar dig lycka till 🙌

Vore intressant med en uppdatering!

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.