Trådens syfte är att få tips om hur jag försäkrar mig att om mitt hus får skador pga grannens aktiviteter, så ska jag ha tillräckligt på fötterna för att kunna bevisa det och kräva åtgärd.

Jag vill börja med att säga att jag inte är en rättshaverist som är ute efter att håva in ett obefogat skadestånd. Bara att om något förstörs så vill jag att orsakande part återställer det.

På granntomten håller de på att riva ett hus för att bygga nytt. Jag har inget emot rivningen eller nybygget.
De river ett tvåvåningshus med källare genom att slå ned det med en grävare.
Det är ca 9 meter mellan min husvägg och huset som rivs. Husen står delvis på berggrund, så jag antar att vibrationer fortplantar sig bra genom det.

De två våningarna ovan mark gick på två dagar, inga problem.
Men källaren var så ordentligt armerad att han har fortsatt jobba en vecka med att få bort den.
De senaste två dagarna har mitt hus skakat, och i kontoret där jag jobbar, hoppar saker när grävaren slår ned skopan för att försöka knäcka taket på källaren.
Han använder även en bilningsmaskin på grävaren, men jag upplever inte att det orsakar i närheten lika ordentliga "skalv" som när skopan används som rivnings-kula.

Ljudet stör mig inte nämnvärt, men att mitt hus skakar, och jag börjar oroa mig för sprickor i putsfasad och grund.
För två år sedan putsade jag om hela fasaden, det kostade en arm och ett ben och jag har ingen lust att göra om det i närtid.

Idag upptäckte jag 3st sprickor på grunden på den vägg som vätter mot rivningen. De ser väldigt smala/fina ut.Men jag har inte riktigt kompetens för att avgöra om det är att likna vid sprucken färg eller om det är något djupare.

Så efter en lång uppbyggnad kommer jag till kärnfrågan:
Är det här något jag kan dokumentera, konsultera med någon sorts besiktningsman, eller i övrigt förbereda mig för ett snack med entreprenaden som sköter rivningen.

Eller får man nuförtiden bara skylla sig själv om man inte bor i en atomsäker bunker?

Bra tips mottages tacksamt.

Jag är inget proffs men mitt tips skulle vara bilder bilder bilder.

Ta bilder nu. Ta många.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har varit i samma sits och den entreprenörer fick vi sätta upp en vibrationsmätare .. Så prata med dom och be att dim sätter upp utrustning får bådas säkerhet ifall ngt skulle ske med ert hus (i mitt fall var det kommunen som rådde oss efter samtal)

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Har varit i samma sits och den entreprenörer fick vi sätta upp en vibrationsmätare .. Så prata med dom och be att dim sätter upp utrustning får bådas säkerhet ifall ngt skulle ske med ert hus (i mitt fall var det kommunen som rådde oss efter samtal)
Ajdå, jag önskar jag hade frågat tidigare. Nu är de snart klara, och vibrationerna är betydligt lägre idag än de var när det var som värst.
Men tyvärr har jag upptäckt sprickor i putsfasaden. :(
Jag ska gå och prata med föraren. Man kan hoppas att någon annan ser tråden i framtiden och hinner skaffa vibrationsmätare innan. Såhär i efterhand hade jag verkligen velat ha det, jag förväntade mig inga problem och hade inget emot rivningsarbetet. Just idag känns det som jag kunnat betala för mätutrustning själv.

• Gilla
Martin Olander
  • Laddar…
Så här tänker jag, även om det nu skulle vara så att sprickor uppstått på din fasad till följd av rivningen så skulle jag i alla fall säga att det i sådana fall beror mer på undermålig putsning. Där jag bor håller de på och spränger ur en tunnelbanestation under mig inte ens 200m bort och ca 1km åt andra hållet spränger de för Förbifart Stockholm så mitt hus har stutsatt omkring dagligen de senaste åren och det har inte blivit några sprickor i putsen. Har väl fått hjärtflimmer o nära brunt i byxan några gånger när de värsta salvorna brakat av och det låter som någon sprängt pannan i pannrummet (som inte finns). =)

T TypRätt skrev:
Så här tänker jag, även om det nu skulle vara så att sprickor uppstått på din fasad till följd av rivningen så skulle jag i alla fall säga att det i sådana fall beror mer på undermålig putsning. Där jag bor håller de på och spränger ur en tunnelbanestation under mig inte ens 200m bort och ca 1km åt andra hållet spränger de för Förbifart Stockholm så mitt hus har stutsatt omkring dagligen de senaste åren och det har inte blivit några sprickor i putsen. Har väl fått hjärtflimmer o nära brunt i byxan några gånger när de värsta salvorna brakat av och det låter som någon sprängt pannan i pannrummet (som inte finns). =)
Okej, men om det hade blivit sprickor i ditt hus. Hade du tagit det med en klackspark då?

Jag har också haft sprängningar från bygge ca 1 km bort. Ibland kändes det som någon vält en garderob i rummet bredvid. Men det blev inga sprickor.
Nu har det blivit det, och det känns inte jätteroligt. Jag kan tolerera mycket och bita ihop, jag klagar inte över ljud-störningar eller något eget obehag, men nu är det lite tråkigare bieffekter i form av bestående skada.

H Hank_Ö skrev:
Okej, men om det hade blivit sprickor i ditt hus. Hade du tagit det med en klackspark då?

Jag har också haft sprängningar från bygge ca 1 km bort. Ibland kändes det som någon vält en garderob i rummet bredvid. Men det blev inga sprickor.
Nu har det blivit det, och det känns inte jätteroligt. Jag kan tolerera mycket och bita ihop, jag klagar inte över ljud-störningar eller något eget obehag, men nu är det lite tråkigare bieffekter i form av bestående skada.
Det jag menar är ju bara att putsen nog borde klara de vibrationer som uppstår när någon bankar i berget under dig. Puts spricker ju lätt om det blir dragningar i den som vid sättningar eller om material under utvidgar sig pga värmeskillnader men då det är berget som gör att det skakar så rör sig ju hela huset homogent dvs puts på ett bra underarbete borde inte spricka pga av detta. Jag är inte någon putsexpert utan detta är bara baserat på egna observationer och vad jag läst mig till så om någon som jobbar med detta säger annat så viker jag mig. Hade mitt hus stått på tex lera och grannen grävt så att det blir tydligt att market har fått en förskjutning och sprickor uppstått så hade jag givetvis också gått över o klagat men då menar jag att det varit ett tydligare samband mellan orsak och förväntat resultat.

Detta förutsätter givetvis att hela ditt hus står på berget! Är det text bara halva känns det helt rimligt att det kan bli sprickor o då tycker jag också att du ska klaga.

T TypRätt skrev:
Detta förutsätter givetvis att hela ditt hus står på berget! Är det text bara halva känns det helt rimligt att det kan bli sprickor o då tycker jag också att du ska klaga.
Huset står bara delvis på berg. Det är mycket berg på tomten och väldigt tydligt att delar av sockeln står på berg. Men ungefär hälften av sockeln kan jag åtminstone inte se något berg under, utan att ha gjort en utgrävning.
Just den yttervägg som är närmast där arbetet utförs har jag inte sett något berg vid, det har även grävts för dränering och gjorts stenkistor för dagvatten på den sidan, så det är väl en indikation på att berget ligger längre ned där.

Men det kan absolut vara så att putsen är dålig. Det kan jag inte avgöra.
Det kan vara så att sådant här får man bara suga i sig som husägare. Det får vi se.
I så fall kommer jag acceptera det och gå vidare. Men jag vill nog gärna reda ut det nu i stället för att knyta näven i fickan och kanske upptäcka långt senare att det fanns ett ansvar att utkräva, efter jag fått betala för skadorna ur egen ficka.

Det finns åtminstone lagstöd för skadestånd för skador av vibrationer från markarbeten.
https://www.villaagarna.se/radgivni...adestand-vid-vibration-och-andra-miljoskador/
Med det sagt är jag inte ute efter att berika mig eller driva en process. Endast att få återställning till hur det var för två veckor sedan.

Bilder brukar ju uppskattas så:
En hand pekar på en spricka i en putsad yttervägg nära ett stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spricka i en grå yttervägg under ett vitt takutsprång nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle börja med att lyfta det med ansvarig. Och då menar jag den som ansvarar för bygget, inte dom som arbetar där, det är inte deras fel och kan inget göra.

Om det är ett seriöst företag så vet ju dom hur du ska ta det vidare

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Ajdå, jag önskar jag hade frågat tidigare. Nu är de snart klara, och vibrationerna är betydligt lägre idag än de var när det var som värst.
Men tyvärr har jag upptäckt sprickor i putsfasaden. :(
Jag ska gå och prata med föraren. Man kan hoppas att någon annan ser tråden i framtiden och hinner skaffa vibrationsmätare innan. Såhär i efterhand hade jag verkligen velat ha det, jag förväntade mig inga problem och hade inget emot rivningsarbetet. Just idag känns det som jag kunnat betala för mätutrustning själv.

Du ska omedelbart kontakta motståndarlaget och påtala problemet, och samma dag ska du kontakta kommun och anmäla, och även en polisanmälan

sprickorna har inte funnits tidigare
Förstår inte hur dom törs knacka med maskin så nära andra hus utan att montera vib-utrustning på din grund

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Du ska omedelbart kontakta motståndarlaget och påtala problemet, och samma dag ska du kontakta kommun och anmäla, och även en polisanmälan

sprickorna har inte funnits tidigare
Förstår inte hur dom törs knacka med maskin så nära andra hus utan att montera vib-utrustning på din grund
Tack för bra svar.
Jag har kontaktat kommunen och de gav mig diverse matnyttig information, men kunde inte hjälpa till i övrigt.

Finns det någon branchpraxis för när man ska riva bunker-liknande betongkonstruktioner?
Jag närmade mig företaget som utför rivningen men de avslutade konversationen med en enda mening: Det där är helt omöjligt att det orsakats av något vi gjort.

Har också pratat med en besiktningsman som givit mig lite hemläxa att läsa.

Ditt problem blir att bevisa att sprickorna inte redan fanns och att det är grannens hantverkare som orsakade detta. Kan du det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.