9 827 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Hjälp! Gammal vedpanna: Eldar vi för kråkorna?
Sida 1 av 2
hej,
Vi bor i ett hus med källare, från 1980 ca. För varmvatten och som uppvärmning använder vi en EGOR V-25 vedpanna. Till vedpannan är också en ackumulatortank på 1.5 m^2 kopplad, vilken vi har problem med, men det är inte huvudproblemet så jag avvaktar med den.
Så här ligger det till:
Nu på sommaren eldar vi enbart för varmvatten till dusch etc, jag har då dragit ner shunt-ventilen till 0. Jag har även stängt av laddomat och ackumulatortank för att slippa elda så mkt. Men man får passa så den inte kokar,
Min svärfar har exakt samma panna (EGOR V-25 från 1980), han har ingen ackumulatortank och shunt = 0.
Man tror ju att vi då borde göra åt med lika mycket ved. MEN, jag gör åt med 3-4 ggr mer ved än honom, trots att vi har exakt samma inställningar.
Dessutom räcker vårt varmvatten (duschvänligt) i max 6 tim på sommarn och endast några timmar på vintern (då måste jag dessutom nästintill koka pannan för att få skön temperatur). Medans svärfar har duschvarmt vatten i 2 dagar...
Det känns som att jag eldar för kråkorna mao.
Vad kan vara fel på min panna? om det inte är fel, finns det någon annan inställning/utförande av pannan?
Olika pannvolymer? varmvattenberedare i pannan vs. "spiralrör"? (heter det så?)
tacksam för svar
Vi bor i ett hus med källare, från 1980 ca. För varmvatten och som uppvärmning använder vi en EGOR V-25 vedpanna. Till vedpannan är också en ackumulatortank på 1.5 m^2 kopplad, vilken vi har problem med, men det är inte huvudproblemet så jag avvaktar med den.
Så här ligger det till:
Nu på sommaren eldar vi enbart för varmvatten till dusch etc, jag har då dragit ner shunt-ventilen till 0. Jag har även stängt av laddomat och ackumulatortank för att slippa elda så mkt. Men man får passa så den inte kokar,
Min svärfar har exakt samma panna (EGOR V-25 från 1980), han har ingen ackumulatortank och shunt = 0.
Man tror ju att vi då borde göra åt med lika mycket ved. MEN, jag gör åt med 3-4 ggr mer ved än honom, trots att vi har exakt samma inställningar.
Dessutom räcker vårt varmvatten (duschvänligt) i max 6 tim på sommarn och endast några timmar på vintern (då måste jag dessutom nästintill koka pannan för att få skön temperatur). Medans svärfar har duschvarmt vatten i 2 dagar...
Det känns som att jag eldar för kråkorna mao.
Vad kan vara fel på min panna? om det inte är fel, finns det någon annan inställning/utförande av pannan?
Olika pannvolymer? varmvattenberedare i pannan vs. "spiralrör"? (heter det så?)
tacksam för svar
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
det kan vara en del olika saker som gör skillnaden, låt nån som kan,kika på det där.
Är den sotad i alla skrymslen? Har du en spjällregulator? Din far kanske stängen dragspjället när han eldat klart så att inte värmen far upp till kråkorna..
Jag tror mest på att det måste finnas för mycket sot på någon värmeöverföringsyta i din panna, sedan har du antingen läckage på varmvattnet eller så stänger du inte draget när du eldat klart..
Jag tror mest på att det måste finnas för mycket sot på någon värmeöverföringsyta i din panna, sedan har du antingen läckage på varmvattnet eller så stänger du inte draget när du eldat klart..
Här kan du läsa lite om pannan från ett annat forum.Kanske får du något tips.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8977&sid=71c025e6bb85245e3ab30805b93013aa
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8977&sid=71c025e6bb85245e3ab30805b93013aa
Har du stängt av cirkulationspumpen?, det gjorde stor skillnad för oss på sommaren, tidigare har vi bara satt ner shunten, men element-vattnet går ju ändå ner i shunten och kyler ner den, ifall du har shunten monterad direkt på pannan så som vi har.
Ja, sotarn kommer hit regelbundet och sotar, om han gör ett bra jobb är en annan fråga.ichgary skrev:Är den sotad i alla skrymslen? Har du en spjällregulator? Din far kanske stängen dragspjället när han eldat klart så att inte värmen far upp till kråkorna..
Spjällregulator? menar du kedjan till dragluckan? Ja, det finns, men den funkar inte,jag får passa pannan manuellt så att den inte kokar.
Jag stänger alltid dragluckan när jag eldat klart.
Frågan är bara vart det läcker...
Nej, jag har hört att det kan bli stopp i systemet om man stänger av den. Propp i ett element t ex?Daniel78 skrev:
Jag har ställt in den på lägsta hastigheten (finns tre lägen).
Vågar jag stänga av?
Testa att stänga av den och se om det gör någon skillnad, fungerar det så kan du kanske köra pumpen några timmar då och då?Pehr81 skrev:
Vår pump är bara 5 år gammal men vi har gamla element och rör, men vi har inte fått några problem med "proppar" de år vi stängt
av pumpen på sommaren.
Daniel78's idé kan vara värd att prova, för några proppar har jag svårt att tro att det kan bli. Men du kan ju motionsköra pumpen några minuter en till två ggr i veckan. Om nu det är felet..
Ang vattenläckage så ser du ju det lättast på vattenmätaren, stäng av kranen till beredaren och titta sedan på vattenmätaren igen, saktar den ner då så har du läckage på varmvattensidan.
Ang vattenläckage så ser du ju det lättast på vattenmätaren, stäng av kranen till beredaren och titta sedan på vattenmätaren igen, saktar den ner då så har du läckage på varmvattensidan.
0k,ska testa att stänga av den.Daniel78 skrev:
Vår pump är ännu nyare,mindre än 2 år.
Jag tror inte vi har någon vattenmätare,
egen brunn här i obygden.
Ska se o det går att kolla på något annat sätt..
vad menar du med regelbundet? Hos oss kommer sotaren bara 2x året men vi sotar vår panna ca 2 gånger i månaden för att inte elda för kråkorna. Är värmeöverföringsytor i pannan belagda med sot och tjära så går mycket värme ut genom skorsten medan du eldar = hög vedförbrukning.Pehr81 skrev:
http://www.rorprodukter.se/varme/vi...ipanna_egor_v25_fk_m_keramisk_eldsta--6121736
Kolla länken och läs avsnitt om direktspjäll
gaia
Redigerat av moderator:
Cirk.pumpen har jag själv på året om för att den kan becka igen och fastna, man slipper avlagringar i rören och stopp i krökarna.
Om shunten är stängd, noll, så går vattnet inte in i pannan och kyler inte ner!
Stäng spjället till skorstenen efter eldningen. Förutom dragluckan.
Har ni samma temp i pannorna du och svärfar när ni slutat elda?
Kolla att det inte är en masa fastbrunnen tjock sot/tjära lager i pannan. Det måste "skrapas" loss. Går inte bort med sotviska.
Slutligen, är det fuktigt ved du eldar med medan svärfarsan har torkat sin ordentligt? Bara undrar.
Om shunten är stängd, noll, så går vattnet inte in i pannan och kyler inte ner!
Stäng spjället till skorstenen efter eldningen. Förutom dragluckan.
Har ni samma temp i pannorna du och svärfar när ni slutat elda?
Kolla att det inte är en masa fastbrunnen tjock sot/tjära lager i pannan. Det måste "skrapas" loss. Går inte bort med sotviska.
Slutligen, är det fuktigt ved du eldar med medan svärfarsan har torkat sin ordentligt? Bara undrar.
Nja, det stämmer inte på vår panna åtminstone, eftersom shunten sitter monterad direkt på pannan så är shunten i sig näsan lika varm som toppen på pannan, och när denna blir nerkyld av kallt vatten från radiatorerna hela tiden så kyler shunten ner pannan.Skalman skrev:
När vi bara hade shunten på 0 och pumpen igång så behövde vi elda varje dag även på sommaren för att få varmvatten, nu räcker det med att elda var 3:e dag.