Hej,

Är helt ny på detta med ventilation.

Har ett hus på ca 130 kvm, 1,5plans, med ett badrum på vardera våning.
Självdrag idag.
Ganska väl isolerat, 3-glas, osv. Byggt 1968.

Ska installera pax fläktar för det är instängd lukt och dålig ventilation idag.

Jag har bott i lägenheter hela mitt liv, och jag måste säga att frånluften i de höghus jag bott i har fungerat mycket väl.

Kan man få liknande effekt genom pax-fläktar alltså, med bra luft i huset?
Samt såklart väl positionerade tilluftsdon i olika rum.

Säg till om ni behöver mer info.

Vart ska man börja?
Tips och råd, hjälp uppskattas.

Skalman9 Skalman9 skrev:
Hej,

Är helt ny på detta med ventilation.

Har ett hus på ca 130 kvm, 1,5plans, med ett badrum på vardera våning.
Självdrag idag.
Ganska väl isolerat, 3-glas, osv. Byggt 1968.

Ska installera pax fläktar för det är instängd lukt och dålig ventilation idag.

Jag har bott i lägenheter hela mitt liv, och jag måste säga att frånluften i de höghus jag bott i har fungerat mycket väl.

Kan man få liknande effekt genom pax-fläktar alltså, med bra luft i huset?
Samt såklart väl positionerade tilluftsdon i olika rum.

Säg till om ni behöver mer info.

Vart ska man börja?
Tips och råd, hjälp uppskattas.
Helst ska du få till frånluft I badrum, tvättstuga och kök. Tilluft i alla andra rum.
Hur ser det ut med ventiler idag? Finns det någon stam som dessa ät kopplade till?
Att installera paxfläktar i badrummen kommer göra skillnad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad menas med stam? Det är bara eternit rör idag som går ut över tak.
Först tänkte vi ta bort de då det är asbest, men alla vi pratat med sa att det ej är någon fara så vi behåller de...

Ventiler (tilluft) finns ej idag någonstans i huset verkar det som.

Skalman9 Skalman9 skrev:
Vad menas med stam? Det är bara eternit rör idag som går ut över tak.
Först tänkte vi ta bort de då det är asbest, men alla vi pratat med sa att det ej är någon fara så vi behåller de...

Ventiler (tilluft) finns ej idag någonstans i huset verkar det som.
Sitter det frånluftsventiler i bad och kök idag?

Det sitter frånluftsdon ja, men noll effekt. Ingen fläkt alltså

Skalman9 Skalman9 skrev:
Det sitter frånluftsdon ja, men noll effekt. Ingen fläkt alltså
Noll effekt och fläkt är två olika saker, bara genom att ha ett rör ut får du en skorstensverkan som suger ut luft.

zarkov zarkov skrev:
Noll effekt och fläkt är två olika saker, bara genom att ha ett rör ut får du en skorstensverkan som suger ut luft.
Kanske, om det finns luft att suga ur! Det krävs ventiler för det, som verkar saknas i detta fall. TS behöver hjälp.

Det går ju att montera en fläkt på taket som ger mekansk frånluft i befintliga kanaler

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, om det finns luft att suga ur! Det krävs ventiler för det, som verkar saknas i detta fall. TS behöver hjälp.
Ja, det är problemet. Den naturliga tilluften försvinner när man bygger om gamla hus med nya fönster, tätar springor, byter uppvärmningsmetod mm.

zarkov zarkov skrev:
Ja, det är problemet. Den naturliga tilluften försvinner när man bygger om gamla hus med nya fönster, tätar springor, byter uppvärmningsmetod mm.
Precis, de flesta bygger bort självdrag från hus då det finns bättre/mer effektiva lösningarna.

Fläkt på tak blir lite problematiskt då jag ser att alla kanaler leder ut till olika platser på tak. Pax kanske samma effekt?

Skalman9 Skalman9 skrev:
Fläkt på tak blir lite problematiskt då jag ser att alla kanaler leder ut till olika platser på tak. Pax kanske samma effekt?
Jaha då var det ingen bra lösning. Ja en billig variant är att installera paxfläktar i våtutrymmen och friskluftsventiler i alla andra rum.

Någon som vet en person/firma i gbg som ni rekommenderar?
Dvs att kontrollera vad som behövs, positioner på tilluft osv?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, de flesta bygger bort självdrag från hus då det finns bättre/mer effektiva lösningarna.
Många bygger också bort självdrag utan att ersätta den med de bättre lösningarna, det verkar ju som om det är så det är gjort här. Bara att byta från kopplade tvåglasfönster till moderna treglas kan få stor effekt på lufttillförseln.

Grunden är att lik mycket luft måste komma in, som ska sugas ut.
Tilluften kan utan problem hanteras med springventiler i fönster & går oftast att fixa i efterhand.

Om jag fattar TS rätt så går all frånluft i olika kanaler på vind? I så fall borde det inte vara alltför svårt att ersätta dessa med en lösning där kanalerna samlas upp i ett gemensamt utsug.

Att ta bort bef. kanaler kan inte vara alltför svårt även om det är eternit, men de måste ju deponeras på rätt sätt. Osäker på om man får göra detta själv, men fukta allt under jobbet & använd en bra skyddsmask. & stoppa allt i kraftiga plastsäckar som förslutes.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.