946 läst ·
1 svar
946 läst
1 svar
Hjälp dimensionering pergola
Tänkte ha som vårprojekt att bygga en pergola på vår befintliga altan.
Tanken är i storleksordning 4x3m med endast stolpar i hörnorna.
På 2st sidor ska jag även sätta staket, så möjligen att jag borde sätta fler stolpar på de sidorna, så staketet blir relativt stabilt.
Inget tak är planerat, utan jag planerar att sätta upp ribbor som solskydd.
I en utav bärlinorna önskar jag sätta en hängstol.
Jag har planerat för att stolparna ska bestå av 3st 45x120, där bärlinan då kommer vila på mittersta regeln. Är det bättre/snyggare att gå på stolpe 125x125? Eller räcker mindre dimension tror ni?
Som ram upptill har jag planerat 45x170, fixar den spännvidd på 4m? Och en hängstol?
Kan jag kanske ta mindre dimension?
Hur fäster jag bäst pergolan i befintliga altanen? Funkar det med typ stolpskor?
Jag är novis byggare, så jag missar säkert massa väsentligt, men ovan är mina funderingar nu inför virkesinköp
Tanken är i storleksordning 4x3m med endast stolpar i hörnorna.
På 2st sidor ska jag även sätta staket, så möjligen att jag borde sätta fler stolpar på de sidorna, så staketet blir relativt stabilt.
Inget tak är planerat, utan jag planerar att sätta upp ribbor som solskydd.
I en utav bärlinorna önskar jag sätta en hängstol.
Jag har planerat för att stolparna ska bestå av 3st 45x120, där bärlinan då kommer vila på mittersta regeln. Är det bättre/snyggare att gå på stolpe 125x125? Eller räcker mindre dimension tror ni?
Som ram upptill har jag planerat 45x170, fixar den spännvidd på 4m? Och en hängstol?
Kan jag kanske ta mindre dimension?
Hur fäster jag bäst pergolan i befintliga altanen? Funkar det med typ stolpskor?
Jag är novis byggare, så jag missar säkert massa väsentligt, men ovan är mina funderingar nu inför virkesinköp
Redigerat:
Det räcker nog med två stycken 45x120 som stolpar som skruvas ihop. Om du vill så kan du hyvla bort lite på varje sida så att du blir av med den rundade kanten som kommer synas. Köper du 125x125 så kommer du att få sprickor i sidorna som kommer synas även om de inte påverkar hållbarhet.
Vi har 45x170 som "tak" med en spännvidd på ca 340 cm och det funkar att sätta en hängstol i men det sviktar lite om man sätter den på mitten. I ditt fall kanske en 45x195 är bättre.
Du kommer att behöva sätta minst en stolpe till för staketet om det inte ska hänga ner sig.
Glöm inte att planera för diagonalstag som stabiliserar stolpar och ram så inte hela pergolan "lägger" sig ner vid lite last.
Vi har 45x170 som "tak" med en spännvidd på ca 340 cm och det funkar att sätta en hängstol i men det sviktar lite om man sätter den på mitten. I ditt fall kanske en 45x195 är bättre.
Du kommer att behöva sätta minst en stolpe till för staketet om det inte ska hänga ner sig.
Glöm inte att planera för diagonalstag som stabiliserar stolpar och ram så inte hela pergolan "lägger" sig ner vid lite last.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Beräkningshjälp Dimensionering av typ Entresol konstruktion.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med dimensionering av balk
Lite dimensioneringshjälp av pergola
Pergola behöver hjälp med dimensionering
Altan & Uteplats -
Tacksam hjälp dimensionering pergola
Socialt & Projekt