Hej,

Desperat nu har bott i ett hus i några månader där dålig lukt kommer ur en garderob i anslutning till ett av badrummen, lukten kan väl närmast beskrivas som kloak, äggmök eller liknande. Det märkliga är att det inte är konstant, ibland kan det vara att man nästan inte känner något (nu har jag ju säkert vant mig en del tyvärr) men det är även extremt stark lukt då och då som just nu. Man kan sitta i andra rum och känna den pysa ut.. lagom skoj då det sätter sig i kläder.

Vet inte alls vad jag ska göra, har tagit ett hål i golvet på garderoben, samt i väggen i garderoben som lukten är värst i så att man kan se utrymmet mellan garderob och väggen till badrummet bakom.

Nedan bilder som jag tagit i utrymmet mellan garderob och vägg in till badrummet bakom.

Första bilden i nedre vänstra hörnet är vatten in till toalett i övrigt inte helt säker. På golvet ligger spån material som isolering och runt rören är det även lindat något som ser ut som typ fårull fäst med ståltråd.

Help me Jebus!!!

Bild på utrymme med spånisolering och rörledningar nära trävägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme med synliga vattenledningsrör, spånskivor och isolering liknande fårull.
Skapa konto
Mörkt och trångt utrymme bakom garderob, synligt rörsystem och isoleringsmaterial, svagt ljus.
Skapa konto
Rör isolerat med material som liknar fårull och spån på golvet i ett utrymme mellan väggar.
Skapa konto
Utrymme med spånmaterial, isolering liknande fårull, och synliga rör vid toalettanslutning.
Skapa konto

:sick::sick::sick::cry:

Antagligen avloppet som inte är tätt.

M munge skrev:
Antagligen avloppet som inte är tätt.
Så hur konstaterar jag det isf? Och vad gör jag för att korrigera detta?

Borde det isf inte vara konstant väldigt dålig lukt? Nu pendlar det verkligen i intensitet.

Om det är otätt med avloppet så är det väldigt olika med lukten därifrån, om man inte spolar vatten så ofta kan det lukta, om man spolar för lite vatten så luft trycks upp bakvägen så kan det lukta.

Ok så om det skulle vara otätt på något vis, hur verifierar jag detta kan jag göra något?

Det borde väl vara steg 1 och om det går o verifiera steg 2 hur jag fixar det. Bara jag visste vad problemet var skulle jag ringa en hantverkare direkt o få detta åtgärdat. Suger enormt med tid o energi o gå runt o sniffa överallt i ren desperation.

Tycker inte jag kan se något omedelbart tecken på fukt heller, om avloppet inte var tätt borde man inte se fukt då?

Tack för svaren för den delen!

Hur går avluftningen? Hur luktar det direkt i brunnen i badrummet? Är det bara garderoben som luktar så känns det ju tyvärr som det kanske är otätt under golvbrunnen på något sätt vilket blir svårt att identifiera.

Jag hoppas fler kan ha bättre tips. Jag har samma problem själv men i badrummet, det luktar endast om man spolar riktigt lite vatten i handfatet, jag tror det är "luft" som kommer upp bakvägen på något sätt. Inget större problem då man helt enkelt får vara lite mer frikostig med vattnet.

S johd01 skrev:
Hur går avluftningen? Hur luktar det direkt i brunnen i badrummet? Är det bara garderoben som luktar så känns det ju tyvärr som det kanske är otätt under golvbrunnen på något sätt vilket blir svårt att identifiera.
Hur går avluftningen? (förstår inte vad du menar här)

Direkt i brunnen är ok, någon gång luktade det dåligt där men har gjort ren själva brunnen rejält och tycker det blivit bättre sedan dess.

Status just nu är att det luktar rätt ok i garderob, jag har inte använt något i det badrummet sen igår kväll.

Tror dock inte man ska dra för stora växlar på det, har vart borta några dagar i streck och känt lukt när jag kommit tillbaka, för mig känns det helt slumpartat.

Kan inte påstå att jag snålar med vattnet, brukar duscha länge, spolar toaletten ofta. Har inte tänkt på handfatet får prova att låta vattnet rinna lite extra varje gång jag tvättar händerna men känns långsökt.

Uppdatering, kväll och lukten är nu skarpare igen, dock ännu inte lika skarp som gårdagen.'

Har ingen bra ide vad jag ska prova.

Y
Testa att låta någon spola toaletten medan du lyssnar, det ska vara relativt tyst men är det öppet någonstans så hörs det och det kanske visar sig är det klassiska; packningen till handfatröret, eller att golvbrunnsinstatsen inte sitter som den ska/renshål som inte är pluggat/inget vatten i brunnen pga tätt i luftning eller stammen.

Berörande "hur går avluftningen" så i flesta fall på nyare hus så går grenar sig avloppstammen och sticker upp på taket, som en extra skorsten. Men då du har spånisolering så är det nog inget modernt hus och det kan då vara helt annan lösning. Kanske en vacuumventil som serut som en svamp och krånglar ofta, eller så kanske förra ägaren bara lämnat ett öppet rör någonstans... Kort och gott, avloppet behöver luft för att inte bli knas när man spolar mycket vatten. Ibland kan fåglar försöka bygga bon i "skorsten" varianten och också orsaka problem.

Ifall du blir galen, så kan du ringa in spolbil som dels spolar, men som även kan filma i rören så kanske ni hittar felet ganska snabbt. Be om deras mest erfarna förare.

Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Testa att låta någon spola toaletten medan du lyssnar, det ska vara relativt tyst men är det öppet någonstans så hörs det och det kanske visar sig är det klassiska; packningen till handfatröret, eller att golvbrunnsinstatsen inte sitter som den ska/renshål som inte är pluggat/inget vatten i brunnen pga tätt i luftning eller stammen.

Berörande "hur går avluftningen" så i flesta fall på nyare hus så går grenar sig avloppstammen och sticker upp på taket, som en extra skorsten. Men då du har spånisolering så är det nog inget modernt hus och det kan då vara helt annan lösning. Kanske en vacuumventil som serut som en svamp och krånglar ofta, eller så kanske förra ägaren bara lämnat ett öppet rör någonstans... Kort och gott, avloppet behöver luft för att inte bli knas när man spolar mycket vatten. Ibland kan fåglar försöka bygga bon i "skorsten" varianten och också orsaka problem.

Ifall du blir galen, så kan du ringa in spolbil som dels spolar, men som även kan filma i rören så kanske ni hittar felet ganska snabbt. Be om deras mest erfarna förare.

Tack för utförligt svar,

Just nu stinker det faaaan igen.. typ sur äggmök skulle jag beskriva det som. 2 dagar i rad det verkar bli starkare mot kväll/natt.

Ska testa o lyssna o ha någon annan att spola toaletter på andra våningarna.

Ok så om golvbrunnen inte sitter ok kan det läcka ut i utrymme bredvid? Kan inte känna något speciellt i själva brunnen nu. Golvbrunnen saknar renshål och går heller inte att ta loss själva plastdelen.. kan fota den i morgon med.. något tips på hur jag kan testa om den sitter ok?

"inget vatten i brunnen pga tätt i luftning eller stammen." Förstår inte vad du menar här helt, har vatten i vattenlåset i golvbrunnen om det är det du menar?

Tack för tipset angående spolbil o kamera, ska titta på det med som en av möjliga sista utvägar.

Y
Mina förslag baserades mer på dom klassiska felen och att det var viktigt att utesluta dom på riktigt innan man river garderoben.

Säg att ditt avloppsystem inte kan andas (avluftning) på rätt sätt,
och du spolar en toalett, då blir det vakuum i rören, toaletten tvekar lite på knuffa bort innehållet,
och golvbrunnens vatten börjar svajja lite, kanske så mycket så att golvbrunnens vatten sjunker ner
och blir så lågt så den inte är tät längre. Poängen med att det alltid finns vatten i en golvbrunn är ju att dofter inte ska komma upp ifrån stammen.

Så du kan spola toaletten och studera ifall vattnet i holken rinner iväg direkt, eller om vattnet stiger upp lite innan, som om den tvekar på att släppa iväg det. Och du kan titta på golvbrunnen ifall vattnet börjar gunga när någon spolar i toaletten. Gör det det, då är det något knas med luftningen. Och Då kan din luftning finnas någonstans under badrummet, bakom garderoben, och att den ibland stinker.
- Har du otur kanske det är som en annan husägare som nämnts på byggahus där stammen var av under huset och hela grunden var fylld med avföring. :p

Eller, så kanske det är en död mus i väggen, dessa luktar ju inte särskilt mysigt heller under några veckor.

Ta kort på golvbrunnen. Ta kort på ditt tak.

Du ska nog inte se en spolbil som domedag nödlösning. Dom som kör spolbil har ganska bra koll på hitta felen kring avlopp genom följa dessa ledtrådar hur vattnet beter sig och så vidare. Kostar kanske under 3000kr att få det löst samt en renspolad stam på köpet.

Redigerat:
MultiMan
Istället för att bli desperat så rekommenderar jag att du bearbetar tanken med att du nu är fastighetsägare/skötare och att det alltid kommer upp saker som måste fixas.

Kan du inte något, som avluftning av avlopp, borde första tanken vara att söka på internet och lära sig hur sakerna fungerar och är konstruerade. Då har du möjlighet att tänka igenom möjliga fel och åtgärda istället för att få ont i magen.

Är du inte tekniskt lagd men ändå vill bo i eget hus är det bra att ladda upp med nummer till olika hantverkare att ringa när felen uppstår. Sätt den på kylskåpsdörren t ex, eller i pärmen märkt "Huset" där du samlar allt viktigt som rör fastigheten.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
MultiManOriginal
Rätt så, det är något man annars lär sig "the hard way"!

Om lukten framförallt kommer från ett rum utanför badrummet, så tror jag inte på problem med avluftningen. Sådana problem gör att lukt kommer upp ur golvbrunn eller handfat. Brister i avluftning gör att vatten sugs ut ur vattenlåsen.

Om lukten kommer från ett utrymme som inte har något med vattenlås. Så bör det vara ett rör som spruckit, koppling som är otät eller liknande. Att det luktar olika mycket vid olika tider kan ha med tryckförhållanden (lufttryck) i ledningarna att göra. Trycket ändras när du spolar i ett avlopp, det ändras md vindriktning, som kan påverka via avluftningen på taket.

Beroende på vad som är fel, så kan man ofta hitta felet med en filmning av avloppet. Tror att det även förekommer att man lägger in en rökbomb i en renslucka, täta avluftningen först, så det blir lite tryck på röken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.