Behöver lite hjälp o råd storlek med plattor på golv.
Min första tanke var 60x60 på golv, men efter haft besiktningsmannen där som inte rekommendera det pga av fogsprång o lutningen, vill ju att det skall bli godkänt vid sista besiktningen.
Hantverkaren rekommenderar verkligen 60c60 plattor o säger att hans killar lägger det varje vecka.

besiktningsmannen rekommendera 15x15 plattor i stället.

Hur skall man tänka o välja?

Vad är risken med 60x60 plattor?

Tacksam för hjälp

• Gilla
gallsta
  • Laddar…
Med en duktig plattsättare så är 60*60 inga problem;)

• Gilla
Haladria och 3 till
  • Laddar…
Idag har det ju nästan blivit standard med stora plattor i duschen badrummet.
En plattsättare som vet och kan det han gör då blir det bra, en som inte riktigt vet och inte kan det han gör då blir det garanterat skit

Så här kan det se ut om man vet och kan

Välplacerade stora plattor i hörndusch med geometriskt mönster på golv och väggar, exemplifierar kvalitetsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Korrekt placerade stora kakelplattor med kryssmönster och distanser för badrumsrenovering, med laserlinje.
Skapa konto

Badrum under konstruktion med stora kakelplattor, blå och orange nivelleringssystem och vattentätning på väggarna.
Skapa konto

Bilder från Facebook, olika firmor, inte jag

• Gilla
swe.jocke och 19 till
  • Laddar…
Första bilden är det 8st bitar i fallet, inte 32 som det ser ut, "fusk" fogar spårade i plattan

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Första bilden är det 8st bitar i fallet, inte 32 som det ser ut, "fusk" fogar spårade i plattan
Snyggt var det för det och jag antar att det även ger en lite extra känsla av friktion så det känns mindre halt.

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
N Niklas Rickardsson skrev:
Behöver lite hjälp o råd storlek med plattor på golv.
Min första tanke var 60x60 på golv, men efter haft besiktningsmannen där som inte rekommendera det pga av fogsprång o lutningen, vill ju att det skall bli godkänt vid sista besiktningen.
Hantverkaren rekommenderar verkligen 60c60 plattor o säger att hans killar lägger det varje vecka.

besiktningsmannen rekommendera 15x15 plattor i stället.

Hur skall man tänka o välja?

Vad är risken med 60x60 plattor?

Tacksam för hjälp
När man har fall så är 60x60 plattor genrellt inte lämpligt, men en bra hantverkare kan skära plattorna eller byta det precis vid fallet till något mindre.

Det kanske är det som dom säger iofs ?
Dom lägger gärna 60x60 plattor, men kommer fixa till det så att fallet funkar. Medans besiktningsmannen är orolig då hen har sett lite för många fall där det blivit dåligt.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
När man har fall så är 60x60 plattor genrellt inte lämpligt, men en bra hantverkare kan skära plattorna eller byta det precis vid fallet till något mindre.

Det kanske är det som dom säger iofs ?
Dom lägger gärna 60x60 plattor, men kommer fixa till det så att fallet funkar. Medans besiktningsmannen är orolig då hen har sett lite för många fall där det blivit dåligt.
Ja är väl fallet med detta, skall man köra säkert med 15x15 på hela eller 60x60 o sen 10x10 i duschutrymmet?

Blir tokig på detta

Ja är väl fallet med detta, skall man köra säkert med 15x15 på hela eller 60x60 o sen 10x10 i duschutrymmet?

Blir tokig på detta
Har du en bra hantverkare, som är certifierade för våtrum, som du litar på så bör dom kunna lösa det.
Men prata med dom hur dom har tänkt göra det - för 60x60cm plattor kan dom inte ha oskurna eftersom fallet då blir för litet enligt reglerna

Jag skulle lyfta frågan med plattsättaren och kanske be om referenser.

Säg att du är petig och kan ta 10x10 i duschen om dom inte kan få det snyggt med 60x60, har man nån stolthet så är man ärlig då och säger att man gärna tar 10x10 eller nej kör på 60x60

• Gilla
Niklas Rickardsson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle lyfta frågan med plattsättaren och kanske be om referenser.

Säg att du är petig och kan ta 10x10 i duschen om dom inte kan få det snyggt med 60x60, har man nån stolthet så är man ärlig då och säger att man gärna tar 10x10 eller nej kör på 60x60
Badrummet är ca 2m x 2,3 kanske jag skall tillägga.

Blir tokig på detta
Jag har 60x60 och besiktningsmannen gav beröm över hur bra fallet var. I duschen skars självklart en platta till för att få fall. Så kallad "kuvert skärning" har jag för mig dom kalla det.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Har du golvbrunn, en eller flera? Väggnära brunn?

Ska du ha Duschvägg eller duschhörna med dörr/dörrar?

Kan du göra en skiss på golvet och brunn, wc etc med ungefärlig placering?

nino nino skrev:
Idag har det ju nästan blivit standard med stora plattor i duschen badrummet.
En plattsättare som vet och kan det han gör då blir det bra, en som inte riktigt vet och inte kan det han gör då blir det garanterat skit

Så här kan det se ut om man vet och kan

[bild]

[bild]

[bild]

Bilder från Facebook, olika firmor, inte jag
Jag har också sett exempel på motsatsen. (Bara sett, inte fotat.) Där de bara delat plattan slumpmässigt. Sen har det inte blivit bra fall ändå, så de har delat den igen. Och igen.

De kan ju också lägga stora plattor där det är plant och sedan sån där färdigmonterad mosaik i duschen.

Inte för att kommentera förmågan/lämpligheten till att sätta 60x60 generellt men du har extremt stora plattor i ett väldigt litet badrum. Du kanske är ute efter att i princip inte se några fogar alls vilket är helt okay men betänk att ditt procentuella svinn av plattor för att kunna få fogar där du vill osv med tanke på fallet kommer rätt stort. Ska du bygga fallet med 60x60 plattor med och detta då styr hur fogarna i resten av badrummet ligger så rita upp det så du har exakt uppfattning på materialåtgång.

• Gilla
Turbo_Tail och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.