16 803 läst ·
60 svar
17k läst
60 svar
Hjälp ! besiktningsmannen säger en sak hantverkaren en annan.
Behöver lite hjälp o råd storlek med plattor på golv.
Min första tanke var 60x60 på golv, men efter haft besiktningsmannen där som inte rekommendera det pga av fogsprång o lutningen, vill ju att det skall bli godkänt vid sista besiktningen.
Hantverkaren rekommenderar verkligen 60c60 plattor o säger att hans killar lägger det varje vecka.
besiktningsmannen rekommendera 15x15 plattor i stället.
Hur skall man tänka o välja?
Vad är risken med 60x60 plattor?
Tacksam för hjälp
Min första tanke var 60x60 på golv, men efter haft besiktningsmannen där som inte rekommendera det pga av fogsprång o lutningen, vill ju att det skall bli godkänt vid sista besiktningen.
Hantverkaren rekommenderar verkligen 60c60 plattor o säger att hans killar lägger det varje vecka.
Tacksam för hjälp
Med en duktig plattsättare så är 60*60 inga problem
Idag har det ju nästan blivit standard med stora plattor i duschen badrummet.
En plattsättare som vet och kan det han gör då blir det bra, en som inte riktigt vet och inte kan det han gör då blir det garanterat skit
Så här kan det se ut om man vet och kan
Bilder från Facebook, olika firmor, inte jag
En plattsättare som vet och kan det han gör då blir det bra, en som inte riktigt vet och inte kan det han gör då blir det garanterat skit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
När man har fall så är 60x60 plattor genrellt inte lämpligt, men en bra hantverkare kan skära plattorna eller byta det precis vid fallet till något mindre.N Niklas Rickardsson skrev:Behöver lite hjälp o råd storlek med plattor på golv.
Tacksam för hjälp
Det kanske är det som dom säger iofs ?
Dom lägger gärna 60x60 plattor, men kommer fixa till det så att fallet funkar. Medans besiktningsmannen är orolig då hen har sett lite för många fall där det blivit dåligt.
Ja är väl fallet med detta, skall man köra säkert med 15x15 på hela eller 60x60 o sen 10x10 i duschutrymmet?klaskarlsson skrev:
När man har fall så är 60x60 plattor genrellt inte lämpligt, men en bra hantverkare kan skära plattorna eller byta det precis vid fallet till något mindre.
Det kanske är det som dom säger iofs ?
Dom lägger gärna 60x60 plattor, men kommer fixa till det så att fallet funkar. Medans besiktningsmannen är orolig då hen har sett lite för många fall där det blivit dåligt.
Blir tokig på detta
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Har du en bra hantverkare, som är certifierade för våtrum, som du litar på så bör dom kunna lösa det.N Niklas Rickardsson skrev:
Men prata med dom hur dom har tänkt göra det - för 60x60cm plattor kan dom inte ha oskurna eftersom fallet då blir för litet enligt reglerna
Jag skulle lyfta frågan med plattsättaren och kanske be om referenser.
Säg att du är petig och kan ta 10x10 i duschen om dom inte kan få det snyggt med 60x60, har man nån stolthet så är man ärlig då och säger att man gärna tar 10x10 eller nej kör på 60x60
Säg att du är petig och kan ta 10x10 i duschen om dom inte kan få det snyggt med 60x60, har man nån stolthet så är man ärlig då och säger att man gärna tar 10x10 eller nej kör på 60x60
Badrummet är ca 2m x 2,3 kanske jag skall tillägga.nino skrev:
Jag har 60x60 och besiktningsmannen gav beröm över hur bra fallet var. I duschen skars självklart en platta till för att få fall. Så kallad "kuvert skärning" har jag för mig dom kalla det.N Niklas Rickardsson skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Jag har också sett exempel på motsatsen. (Bara sett, inte fotat.) Där de bara delat plattan slumpmässigt. Sen har det inte blivit bra fall ändå, så de har delat den igen. Och igen.nino skrev:
Idag har det ju nästan blivit standard med stora plattor i duschen badrummet.
[bild]
[bild]
[bild]
Inte för att kommentera förmågan/lämpligheten till att sätta 60x60 generellt men du har extremt stora plattor i ett väldigt litet badrum. Du kanske är ute efter att i princip inte se några fogar alls vilket är helt okay men betänk att ditt procentuella svinn av plattor för att kunna få fogar där du vill osv med tanke på fallet kommer rätt stort. Ska du bygga fallet med 60x60 plattor med och detta då styr hur fogarna i resten av badrummet ligger så rita upp det så du har exakt uppfattning på materialåtgång.N Niklas Rickardsson skrev: