5 908 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Hjälp att välja robotklippare ca 3000m2 Max 25000:-
Behöver hjälp att välja robotklippare.
Maxpris 25000.
Jag har ca 1700m2 gräsmatta men vill inte ha en som är på gränsen så jag tänker mig en som är anpassad för ca 3000m2. Tänker jag rätt?
Vad ska man välja?
Vilka är bra/dåliga.
Är inte så sugen på rakbladsrester i gräsmattan då jag har småbarn som springer barfota.
Vill också ha en som är säker om mot förmodan t.ex barn pillar på den. Även om man försöker hindra det med klipptider och annat.
Ju tystare ju bättre. Då kanske man kan låta den gå nattetid utan att grannar klagar.
Har lite bergsknallar uteplatser osv som jag inte vill att klipparen åker in på. Så den bör klara över 300m "kabel". Finns det signalförstärkare till dessa kablar om det skulle behövas?
Är sugen på Honda Miimo, är den något att ha?
Någon som vet beräknad livslängd på dessa klippare? Inte bara batteriets livslängd utan hela maskinen?
Tacksam för tips och inputs
//Christian
Maxpris 25000.
Jag har ca 1700m2 gräsmatta men vill inte ha en som är på gränsen så jag tänker mig en som är anpassad för ca 3000m2. Tänker jag rätt?
Vad ska man välja?
Vilka är bra/dåliga.
Är inte så sugen på rakbladsrester i gräsmattan då jag har småbarn som springer barfota.
Vill också ha en som är säker om mot förmodan t.ex barn pillar på den. Även om man försöker hindra det med klipptider och annat.
Ju tystare ju bättre. Då kanske man kan låta den gå nattetid utan att grannar klagar.
Har lite bergsknallar uteplatser osv som jag inte vill att klipparen åker in på. Så den bör klara över 300m "kabel". Finns det signalförstärkare till dessa kablar om det skulle behövas?
Är sugen på Honda Miimo, är den något att ha?
Någon som vet beräknad livslängd på dessa klippare? Inte bara batteriets livslängd utan hela maskinen?
Tacksam för tips och inputs
//Christian
Ja Hondas är något att. Är riktigt nöjd med min. Det enda jag inte lyckas få till är hur jag ska få den gå in i sitt laddhus som jag inte byggt än. Håller på med olika slingtester. Men som sagt så är det jag som gör det svårt för den utanför dens ordinarie funktion, dvs ej enligt instruktionsboken!
Jag hade lätt satsat på en HQ AM330X, visserligen ligger den på 25495 kr men den är riktigt kompetent med bl.a. GPS-stödd navigering, dubbla guidelinor, automatisk passagehantering mm. Det där med rakblad i gräsmattan är uppförstorat, ytterst sällan man hör att någon fått det på riktigt. Dessutom har de flesta utom Zuchettiklippare (Stiga m.fl.) och Robomow denna teknik.
Ska tilläggas att jag har en stor lönn på tomten som tappar grenar ibland, samt mycket löv på hösten.
Har även ett par äppleträd och ytterligare ett par körsbärsträd.
Är väl sällan man hinner plocka undan sånt som faller från träd innan klipparen hinner dit.
Är det då bättre att satsa på en klippare likt Robomow med lite kraftigare knivar istället för blad?
Finns det någon annan bra opartisk plats att vända sig för att få hjälp att välja "rätt"?
Är väl sällan man hinner plocka undan sånt som faller från träd innan klipparen hinner dit.
Är det då bättre att satsa på en klippare likt Robomow med lite kraftigare knivar istället för blad?
Finns det någon annan bra opartisk plats att vända sig för att få hjälp att välja "rätt"?
Har du så mycket som hamnar på mattan så är det ju förstås en klippare med hel kniv du skall välja. Någon Robomow (t.ex. 630) eller någon Zuchettiklippare (typ Stiga, Wiper, Ambrogio) borde väl vara valet i så fall. Det man får "betala" med är en högre ljudnivå. Vissa av klipparna har dock möjlighet att ställa ner varvtalet och därmed få en lägre ljudnivå.no_brakes skrev:Ska tilläggas att jag har en stor lönn på tomten som tappar grenar ibland, samt mycket löv på hösten.
Har också en lönn på tomten och vet av erfarenhet att lönnlöven är jobbiga, speciellt om de är blöta, en vanlig motorklippare kan ju knappt hantera det så jag är tveksam om någon robotklippare klarar det.
Själv har jag köpt en automower och har också funderat på det här med löv, det blir nog oavsett till att kratta ofta och tidigare i år så det inte blir några ansamlingar med blöta lövhögar.
Själv har jag köpt en automower och har också funderat på det här med löv, det blir nog oavsett till att kratta ofta och tidigare i år så det inte blir några ansamlingar med blöta lövhögar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med att välja ut balk till tegelhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hjälp med att välja koppling till blandare
Kök -
Hjälp mig välja rätt motorsåg
Trädgårdsmaskiner