72 932 läst ·
11 svar
73k läst
11 svar
Hjälp att räkna ut takyta?
Nej, jag tror nog att det är större än så. Om vi lägger ett platt tak blir det 45 kvm och lutningen ska vara 27 grader.
Jag såg en tidigare tråd men förstod inte hur man räknar (bottenlängden delat med cosinus för antalet grader, det känns som väldigt längesedan jag räknade sådan matte).
Jag såg en tidigare tråd men förstod inte hur man räknar (bottenlängden delat med cosinus för antalet grader, det känns som väldigt längesedan jag räknade sådan matte).
Takyta! Exempel; Gavelbredd "takfot till takfot! =8, och om vinkeln är 43 grader, så räknar man 8 gånger 1,43 = 11,44 sen gångar man det talet med takets hela längd som kan vara 13.3! 11,44 gånger 13.3 = 152,152 ca 152 kvadratmeter. gavelbredd * 1,grader * takets längd
Om gavel är 5, så är det 5*1,27=6,35 6,35*9=57.15 kvadratmeter
Om gavel är 9, så är det 9*1,27=11,43 11,43*5=57,15 kvadratmeter
Så det stämmer vilket som, men man använder denna enkla formel bara på en sida av taket gånger den andra sidans längd.
Om gavel är 9, så är det 9*1,27=11,43 11,43*5=57,15 kvadratmeter
Så det stämmer vilket som, men man använder denna enkla formel bara på en sida av taket gånger den andra sidans längd.
Stämmer denna formel?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
1,27 ???????
Taklängd (hypotenusan) blir 1/ cos 27°x5 m = 5,61
(Som rimlighetsberäkning, räkna med 30° taklutning. Då blir "höjden" hälften av byggnadens bredd. Använd sedan pythagoras sats (A2 + B2 = C2))
Protte
(Som rimlighetsberäkning, räkna med 30° taklutning. Då blir "höjden" hälften av byggnadens bredd. Använd sedan pythagoras sats (A2 + B2 = C2))
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
1,27 ???????
5.61 x 9 = 50,50 m2
Protte
5.61 x 9 = 50,50 m2
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
matsgran skrev:
Mats gran har visst inte helt koll på trigonometrin .
Om man driver saker och ting till ytterligheter så kan man se om det är rimligt.
OM vi förutsätter taklutningen 0° så skulle längden av taket vara 1,0 x bredden, vilket faktiskt stämmer.
OM vi förutsätter taklutning 90° så skulle längden av taket var 1,9 x bredden.
med lite eftertanke med ett tak som går rakt upp så kommer det aldrig sidledes, det får bli hur långt som helst.
inom matematiken blir det X/0.
Protte
Om jag klättrar upp och skjuter nock till takfot, sedan gavel -> gavel så är det ju en platt rektangel? Säg nock till takfot 5 meter. Gavel till gavel = 9m
5x9 = 45m2 (x2, andra sidan nock också) = 90m2
Eller?
Om du tar rektangeln och lägger den ner blir det väl knappast mer eller mindre?
5x9 = 45m2 (x2, andra sidan nock också) = 90m2
Eller?
Om du tar rektangeln och lägger den ner blir det väl knappast mer eller mindre?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Byggmaterial & Byggteknik -
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snälla Hjälp.. fattar inte hur man räknar ut bruttoarea
Bygglov -
Hjälp med att räkna.
Värme allmänt -
Hjälp att räkna om dimensioner från limträ till HEB-balk
Byggmaterial & Byggteknik