Håller på att skissa på ett garagebygge med vind. 6x8 meter.
Jag skulle egentligen inte ha någon emot en stolpe i mitten (på båda plan) men samtidigt är en stålbalk inte helt dumt för att kunna använda den till nån vinch eller så.

I min skiss har jag bara dratt till med någon storlek (satte höjden så att golvbjälkarna eventuellt skulle kunna gå in i den från varje sida), och jag har byggt den som en portal. Mycket möjligt det går/är bättre att skippa HEA på sidorna och köra trä här.

Vad gäller övriga reglar så skall det stämma enligt lathunden från Svenskt Trä (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf) men stålbalk har jag inte funnit något om.

Hur kan jag ta reda på vilken typ av stålbalk/HEA jag lär behöva, och har ni tips på hur den bör fästas/hänga?

Data för den som kanske vill räkna på något;
8x6 meter (i plattan), snözon 2,5, taklutning 27-28 grader. Bjälklaget i övervåningen är 70x220 cc60 (samma för takbjälkarna fast cc1200) och väggreglar är 45x145 (cc60 överallt).

• Digital skiss av ett garagebygge med vind, 6x8 meter, med en tydlig trästomme och takstolar på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En HEA balk i nocken behöver vara av typ HEA 320 för att klara den stora spännvidden. Den kommer att väga över 800 kg och kosta ca 20 000 kr. Jag är ganska tveksam till den lösningen. Du kan placera en stolpe mitt under nockbalken på vinden och avväxla den med en tvärgående balk så du slipper stolpar i det nedre planet. Du kommer att komma ner rejält i dimensioner och kan använda limträ som gör det hela mycket enklare att bygga. Jag är också tveksam till sättet som du tänkt dig det förhöjda vägglivet med balkar i sidorna. Det kommer inte att bli stabilt. Pröva istället att öka taklutningen och skippa sidobalkar och förhöjt väggliv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En HEA balk i nocken behöver vara av typ HEA 320 för att klara den stora spännvidden. Den kommer att väga över 800 kg och kosta ca 20 000 kr. Jag är ganska tveksam till den lösningen. Du kan placera en stolpe mitt under nockbalken på vinden och avväxla den med en tvärgående balk så du slipper stolpar i det nedre planet. Du kommer att komma ner rejält i dimensioner och kan använda limträ som gör det hela mycket enklare att bygga. Jag är också tveksam till sättet som du tänkt dig det förhöjda vägglivet med balkar i sidorna. Det kommer inte att bli stabilt. Pröva istället att öka taklutningen och skippa sidobalkar och förhöjt väggliv.
Nock är tänkt limträ i skissen, 115x495. Hea/stålbalk är (än så länge) endast under golvet. På vinden är det helt okej med en stople i mitten för att växla av. Det är okej i garaget också, men om man kan göra två flugor på smällen med att slippa stolpe mitt i golvet i garaget och ha en stålbalk för vinch på hjul så är det ju win/win, tänker jag. Och det är främst denna tvärgående (6 meter) som jag är fundersam på vad gäller dimension. Men jag tar såklart gärna inputs även på nock och andra lösningar. :)

Jag har lite nya skisser på gång där "portalen" av stålbalk är fimpad.

Då inväntar jag dessa skisser. En HEA balk spm ska bära en telfer behöver inte bli särskilt grov.

J justusandersson skrev:
Då inväntar jag dessa skisser. En HEA balk spm ska bära en telfer behöver inte bli särskilt grov.
Beror ju lite på hur mycket man vill lyfta i telfern också :)

Violina Violina skrev:
1. = (väggreglar) 45x145
2. = (golvreglar och takbjälkar) 70x220
3. = (nock-balk, limträ) 115x495

B = HEA/stålbalk jag inte vet vilken dimension jag bör titta på. :) Troligt att den får två stående reglar (45x145) under istället för en som nu.

• 3D-modell av träbyggnadsstomme med markerade reglar, golvreglar, takbjälkar och nock-balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Violina Violina skrev:
Inga supertyngder, kanske nån motor eller att man behöver stöd-lyfta hojen eller så. max 200 kilo kan man nog med säkerhet påstå.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.