Hej!
Tänkte byta ut min strömbrytare, mot en dimmer.
Men vet inte riktigt hur jag skall koppla, var ett par år sedan jag bytte sist, så minnet har försvunnit.
Det är 4 kablar i dosan, 1 grå, 1 brun och 2 svarta. nybyggd lägenhet.
har bifogat bilder.
tacksam för svar
Tänkte byta ut min strömbrytare, mot en dimmer.
Men vet inte riktigt hur jag skall koppla, var ett par år sedan jag bytte sist, så minnet har försvunnit.
Det är 4 kablar i dosan, 1 grå, 1 brun och 2 svarta. nybyggd lägenhet.
har bifogat bilder.
tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ganska underlig koppling runt den befintliga brytaren vill jag säga. Möjligtvis någon form av sparkopplad trapomkopplare?
Men det bör gå att använda den nya dimmern. Du kopplar den vita ansluten till L till sinusvågen på dimmern
Kabeln till uppe till höger på brytaren sätter du vid pilen bredvid sinusvågen. Nästa pil, där kopplar du in båda kablarna som sitter uppe till vänster.
En bättre lösnimg är att montera en ubåt och dra en bit fk upp till dimmern istället två kablar under samma skruv.
Men det bör gå att använda den nya dimmern. Du kopplar den vita ansluten till L till sinusvågen på dimmern
Kabeln till uppe till höger på brytaren sätter du vid pilen bredvid sinusvågen. Nästa pil, där kopplar du in båda kablarna som sitter uppe till vänster.
En bättre lösnimg är att montera en ubåt och dra en bit fk upp till dimmern istället två kablar under samma skruv.
L på brytaren ska in på pilen på dimmern! Pilen ovanför L ska in på pilen med kurvan på dimmer! Och dom andra 2 trådarna testa lägga dom på X på dimmer! Om du skulle sakna ström i ett uttag eller något i närheten på lägg dom på pilen på dimmern
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Är du säker på det? Det ser ut som att du har en sparkopplad trappbrytare, men det stämmer inte riktigt med färgerna eftersom det är en nybyggd lägenhet. Du har två svarta?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Nu har jag aldrig sparkopplat en vriddimmer, men det borde väl funka? I så fall skulle jag gissa att dom två svarta och den bruna ska in på varsin pil in på dimmern och den grå till pil med sinuskurva.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Den ser ju onekligen sparkopplad ut. Brun fas, grå mellantråd och svart tändtråd från den andra brytaren och sedan svart tändtråd till armaturen. Kan ju vara så att det går en slang direkt mellan brytarna.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ett tips hade varit att använda dimmer av märket ELKO RS som sitter där nu i stället för ELJO Exxact alt. Trend som du har på bilden.
//Patrik
//Patrik