Byggahus.se

Hjältevadshus

1. Mastma
    Medlem Nivå 4
    Hej

Är ny här och har lite funderingar om ni har några synpunkter på Hjältevadshus? Fördelar eller nackdelar? Dela gärna med er om ni har nån hemsida som vi kan få kolla på. Och vet ni ungefärliga priser på nått av deras 1 1/2 plans hus?

2. Carisma
    Medlem Nivå 5

Re: Hjältevadshus

Vi byggde Hjältevadshus "Mogården" som i baspris låg på 1.181.000:-

Fördelar;
    * prisvärt
    * Byggs i fabrik (torrt)
    * Uppe och färdigt på 2 dagar
    * Man kan ändra i planlösningarna utan kostnade (eller mot liten kostnad om man flyttar våtutrymmen).
    * Mycket tillval och bra prislista över tillvalen

Nackdelar:
    * Krypgrund (kan väl diskuteras om det verkligen ÄR en nackdel).
    * Man kan ju inte få huset exakt som man vill .

3. Mastma
    Medlem Nivå 4

är det då Mogården med oinredd vind eller halv inredd eller vad är det i det priset? Om du orkar svara :)

Har ni byggt något garage? Vad ligger de priserna på?

4. I
    Medlem Nivå 1

Vi byggde Enen (1-planshus) och flyttade tvättstugan till andra änden av huset. Det kostade 0:- :)

5. D
    Medlem Nivå 1

Jag/vi har också funderingar på att bygga med Hjältevadshus och vill gärna ha lite hjälp/råd av er som har byggt med dem.

1. Som jag har sett så verkar dom flesta vara nöjda, eller är det en fel tolkning av mig?

2. Vad är ni mest nöjda med? Och vad är ni minst nöjda med?

3. Om ni skulle bygga idag vad skulle ni ha gjort annorlunda? T ex såg jag att en person skrev att den skulle valt ett bättre parkett golv pga att standardgolvet inte var bra.

4. Hur är det med ljudisoleringen? Hör man t ex en person som sitter i badrummet?

5. Håller väggarna för att hänga tunga saker på t ex en vägg-TV eller en tung tavla?

6. Har stora funderingar på att ha golvärme i hela undervåningen. Är det någon som har det och isf hur funkar det?

7. Jag tycker att det är lite dyrt att välja till en kamin. Är det någon som har satt in en kamin efter att huset är byggt pga att det var mycket billigare? Och hur krångligt var det?

8. Är det någon som har haft problem med grunden efter bygget är klart?

9. Vid besiktningen fanns det något "stort" problem? Vad isf.

10. Hur många anmärkningar fick ni?

Jag har egentligen 1000 frågor men nöjer mig med 10 (än så länge ;) )

PS. SRY Mastma att jag lånar din tråd men jag tyckte mina frågor passade in i den. Kan göra en egen tråd om du har invändningar emot det. DS

6. Carisma
    Medlem Nivå 5

TS:
    Det var med oinredd vind, men det är fördraget el och vattenledningar upp.
    Isolerad övervåning kostar 58.000:- (det valde vi till).
    Sen finns det ytterligare "steg", kommer dock inte ihåg vad de ligger på i pris... Kolla med ert närmaste kontor! :)

Dumbo:
    1. Om ALLA är nöjda vet jag inte, men vi är det iaf... :cool:

2. Mest glada över att vi fick så "mycket" hus för pengarna!
    Minst nöjd... inget stort, men några smågrejer som missförstods av säljaren.

3. Hade vi byggt idag, hade vi kanske betalt för att fått klar övervåningen. Visst, man tjänar mycket pengar på att göra det själv, men det tar TID!!! :p

4. Vi valde till isolerade innerväggar (ca 5000:).
    "Hör den som är i badrummet"? Om man gör nr 2, eller vad tänkte du på...? ;)
    Njae... alltså litegrann hör man ju om man lyssnar, men inte mer än hos nån annan.

5. Vi har hängt upp stora tavlor, så det hoppas jag!
    Varför skulle det INTE håller, menar du? Det är väl vanliga spån/gipsskivor?

6. Vi stod i valet och kvalet, men valde att inte ha det. Det gick dock att få, men det var lite dyrare än vi tyckte det var värt, pga att de inte kunde lägga det mellan platta och hus (som de gör när man har platta på mark)

7. Vi ville ha murspis och de hade Hj-hus inte i sitt tillvalssortiment. Vi bad dem därför förbereda för eldstad (med bjälkar och liknande) vilket de inte tog nåt extra för. Sen köpte vi en murspis från en lokal firma som kom hit och installerade den. 33.000:- för murspisen och 6.240:- för montering. Betydligt billigare än tillvals-kaminen. :)

8. Nope, inte alls.

9. Nej, väldigt lite anmärkningar och det som var, var "pettitesser", som t.ex. en bubbla i tapeten (som de fixade).

10. Minns inte exakt, men ca 4-5 stycken "små" har jag för mig.

Ska du fråga 100 frågor, får vi ta några i taget.....!! ;D

7. Mastma
    Medlem Nivå 4

Nej du Dumbo jag har inga invändningar alls det är jätte bra för då får jag svar på många av mina frågor med. :)

8. C
    Medlem Nivå 1

1. Som jag har sett så verkar dom flesta vara nöjda, eller är det en fel tolkning av mig?
    Vi är nöjda med huset. Det var lite problem som berodde på säljarmisstag men de har åtgärdats bla sena ändringar av planlösning som inte blev gjorda.

2. Vad är ni mest nöjda med? Och vad är ni minst nöjda med?
    Det klassiska utseendet på huset. Minst nöjd med målningen på balkongen, det flagar nu. Beror på att de målade i slutet på oktober. Rätt korkat....

3. Om ni skulle bygga idag vad skulle ni ha gjort annorlunda? T ex såg jag att en person skrev att den skulle valt ett bättre parkett golv pga att standardgolvet inte var bra.
    Hmm, vi skulle ha förlängt en vägg mellan kök och vardagsrum och sen skulle vi ha byggt in utrymmet under trappen.

4. Hur är det med ljudisoleringen? Hör man t ex en person som sitter i badrummet?
    Vårt badrum ligger bredvid tvättstuga och hall där man inte vistas mer än går förbi. Jag har aldrig hört något såvida jag inte står utanför dörren då.... Vi valde till isolerade väggar vid trappen dock
    5. Håller väggarna för att hänga tunga saker på t ex en vägg-TV eller en tung tavla?
    hmm vi har faktiskt inte hängt upp några tavlor än * harklar*
    6. Har stora funderingar på att ha golvärme i hela undervåningen. Är det någon som har det och isf hur funkar det?
    Vi funderade åtminstone en kvart på det men valde bort det då vi inte valde att lägga klinker i badrummet. Hade vi gjort det så kanske.... Men det är inte alls kallt på golven, vi har ju "varmgrund" och den blir som minst 10 grader under vintern.

7. Jag tycker att det är lite dyrt att välja till en kamin. Är det någon som har satt in en kamin efter att huset är byggt pga att det var mycket billigare? Och hur krångligt var det?
    Det var självklart för oss med kamin. Vi kollade upp vad samma kamin skulle kosta samt montering av den och då skiljde det inte mycket. Vi är mkt nöjda med kaminen. Dessutom hade de kampanj just då så vi fick den på köpet (ja vi fick betala för uppgraderingen till täljsten)
    8. Är det någon som har haft problem med grunden efter bygget är klart?
    Vi ligger runt 65-70 procent luftfuktighet nu under de fuktiga månaderna. Det sägs att 75 procent är lägsta nivå för att något ska kunna växa i grunden. I praktiken är det 85 procent med en temperatur på 20 grader för att något ska kunna växa. Vid 80 grader går avfuktaren på
    9. Vid besiktningen fanns det något "stort" problem? Vad isf.
    Vi hade mycket dragningar i tapeterna i hörnen och lite märken i parkettgolvet. Sen hade vi bekymmer med garageportarna. Vi fick fel luckor till badrummet och lite annat smått och gott. Det är nu åtgärdat till 95 procent. Tapeterna väljer vi att fixa till tvåårsbesiktningen. Men hoppas ni inte får den besiktningsman som vi fick. J-vla dryg var han. Blir arg bara jag tänker på det. Men från h-hus fick vi respons direkt
    10. Hur många anmärkningar fick ni?
    Oj kommer inte ihåg. Många, små iaf..... :)

9. D
    Medlem Nivå 1

Tack för era svar Carisma och Catrin :)
    Hoppas att fler vill svara.

Carisma...
    Tänkte t ex på nr2 ;) men också på sånt som tvättmaskinen och en sak som går mig mycket på nerverna :-[, det är om man hör tydligt om någon går fram och tillbaka på övervåningen.