Byggahus.se

Hjältevadshus 60/70-tal

1. V
    Medlem · 2 inlägg

Villaetage

Medlem
    Hej!
    Är det någon av er på forumet som har ett liknande hus enligt bifogad bild?
    Är jätteintresserad av ritningar + hur folk renoverat/bor i dessa hus.
    Tack på förhand

Med vänlig hälsning Johan

• Laddar…
  2. Keiller
    Husägare · T-län · 1 492 inlägg

Keiller

Husägare
    Min farsa byggde ett exakt likadant som på bilden, förutom att garaget var till höger. Vit rakhuggen mexisten från Kvarntorp och brunlaserat trä.

Farsan hade hjälp av en murare, en eller två snickare och en elektriker, samt släkt och vänner. Jag var 4 år och var med en hel sommar och bar tegel samt hämtade vatten åt jobbarna. Morsan satte tapeterna i nästan hela huset.

Till Julen '69 flyttade vi in, trots att det inte var riktigt klart vare sig in- eller utvändigt, och jag har för mig att grunden grävdes tidigt på våren så ungefär ett år tog bygget.

Minns att Hjältevads representant, förmodligen i samband med kontraktskrivningen, hade med sig ett modellhus av balsaträ som gick att lyfta av taken och våningsplanen på för att kunna se hur huset såg ut inuti. Modellhuset lekte såklart jag sönder några år senare.

Den stora stormen under Allhelgonahelgen '69 höll dock på att ställa till det. De stora fönstren i vardagsrummet hade inte hunnit monteras p.g.a förseningar, så det blåste i stort sett rakt in genom presenningarna som satts upp. Men det hela avlöpte väl.

44.681:- var totalkostnaden för huset, berättade farsan strax innan han gick bort, vilket hade stigit till det tiodubbla 10 år senare när mor och far skilde sig och sålde huset. Nuvarande värde är uppskattningsvis 2,5-3 miljoner.

• Laddar…
  3. Keiller
    Husägare · T-län · 1 492 inlägg

Keiller

Husägare
    Granne med oss fanns ett likadant Hjältevadshus men med rött tegel, byggt året före.

Det huset var till salu för några år sen och en visningsvideo gjordes som fortfarande går att se, ifall man vill se lite av hur en sån här etagevilla ser ut inuti.

4. V
    Medlem · 2 inlägg

Villaetage

Medlem

Hej tack för svar och vilken historia du hade att berätta
    Vi har köpt vårt hus för ungefär 1.5år sedan och filmen du visade är ett liknande men vi har modellen som syns på bilden jag bifogade, alltså med murstocken på entréplan, den är även lite större med sina 130/130kvm.
    Planlösningen skiljdes åt lite grann men i övrigt så var det en bekant syn.

Ett modellhus hade varit kul att ha kvar men nu gäller det att fler hittar denna tråd och börjar dela historier och bilder.

5. E
    Medlem · 1 inlägg

Emlansemlan

Medlem
    Hej!
    Jag tror att det är exakt ett sådant hus som på bilden som jag och min sambo har köpt och nu bor i. Vårt hus byggdes 1972 men vi tänker på det som ett 60-talshus. Vet inte om det är rätt eller fel att tänka så vid renovering av huset. Vet inte hur gammal modellen på huset kan tänkas vara? Vi vill gärna renovera tidsenligt men ändå med en modern touch. Jag tänker mycket ek och överväger ribbtak i vardagsrummet. Hos oss är det öppen planlösning på planet med kök.

6. S
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

saiter

Medlem
    Innan jag köpte huset vi bor i nu för dryga tre år sedan, var vi på husvisning i ett hus lika som det i videon.
    Tror att jag har prospekt kvar någon stans.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.