Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjältevad...!!!

1. D
    Medlem · skåne · 59 inlägg

danielssons

Medlem
    Fick plötsligt upp ögonen för Hjältevadshus och försöker nu läsa mej till "allt".
    Hittade tex västangården och blev helt kär!!:p
    Ni är några som byggt med dem, vad har ni att säga om både tillverkare och projektet som helhet?
    Grunden...???
    Vill höra allt!;)

2. M
    Medlem · skåne · 198 inlägg

Malmöbyggaren

Medlem
    Hjältevadshus bygger med en slags fylld krypgrund. Husen byggs i moduler med träbjälklag, av samma typ som Smålandsvillan och Älvsbyhus.

3. L
    Medlem · västra götaland · 117 inlägg

L-G

Medlem
    Vi har nu snart bott i vårat hjältevadshus i snart 3 år, allt gick väldigt bra från planering fram till inflytt. Enda större problemet var att vi inte var överens om lutningen på badrumsgolvet, hade vi gjort vattentestet på besiktningen så hade det varit löst tidigare men efter lite tjatande så fixade det sig. Du kan läsa på våran blogg om allt som hände med husbygget.

4. M
    Medlem · Gävleborg · 50 inlägg

magnus82

Medlem
    Hade bestämt oss för Hjältevadshus som våran huslev. men ångrade oss i sista sekund och det är jag ganska glad för såhär i efterhand av ganska många anledningar och en av dom största är just deras grundsystem, tyckte det lät som en jättebra och smidig grund men efter MKT tänkande och forskande så fick jag mig att ändra till gjuten betongplatta med golvvärme och hur man än vrider och vänder på saker o ting så slutar det alltid med att platta på mark är bäst ur alla synvinklar.
    Sen tycker jag deras konstruktioner med färdiga moduler känns sådär, färdigtapetserat när huset kommer,,nja känns sådär. infyttningsklart på 3 dar från leverans, det kan omöjligt bli bra allting på så kort tid. Bygga med riktig kvalité tar tid men det har man igen på alla år man ska bo där.
    Har en arbetskamrat som har byggt med hjältevadshus (Björken) och där har vi hittat mängder med fel. och sen även saker som kanske inte är ett byggfel men klart en sämre lösning på vad som finns. Takkonstruktionen t.ex består av Kartobalkar (Masonitbalkar) som takstolar, sen har dom slagit på masonit på dom och sen 45x70 bärläkt o sen direkt på med betongpannor. Ingen papp, ingen råspont, känns oxå billigt. Dom glömde montera ett snörasskydd på taket så huven för spisfläkten gick sönder i vintras. Rören till övervåningen har dom dragit upp i kattvinden så på vintern kan han inte använda badrum uppe för då har vattnet och wc:n frusit. Dom har varit där och hävdar att dom har gjort vad dom kan men ändå fryser det.
    Skulle kunna ta upp hur många exempel som helst men då blir det ett långt inlägg.

Vi har iallafall valt Mjöbäcksvillan som alt. och hittils är vi supernöjda med både personalen där och deras standard man får för pengarna.

5. D

danielssons

Medlem
    Tack snälla för infon!! Låter mindre trevligt, å inget man vill råka ut för på sitt dyra drömboende!!!
    Vi gräver just nu i Björkliden, igen...
    Nån som har info ang deras hus??? Ska även kolla ert som du skrev om.
    Vill du berätta mer om det? Huset, standard, pris osv???:)

6. M

magnus82

Medlem
    När vi hade sållat ut kanske 3-4 huslev. av alla man har tittat igenom så va det från början, fiskarhedenvillan, Björklidenhus, hjältevadshus och smålandsvillan. Och utav alla dom tre så kan jag med min erfarenhet ganska lätt och snabbt säga att Björklidehus är det bästa alternativet. Mkt just för deras grund, VÄLDIGT
    prisvärt med tanke på att plattan ingår i huspriset som man får presenterat, nackdelen med dom är att man är lite begränsad med att ändra planlösningen och sen att själva husmodellerna är kanske lite "tråkiga" om man får säga så. Men ett jätte prisvärt alternativ som sagt.
    Vi kom in på Mjöbäcksvillan genom min pappas granne som byggt med dom och jag satt en dag med deras katalog och tänkte "Varför inte ta in en offert från dom oxå" Sagt o gjort, hittade vårat hus som vi tyckte om "Sjölyckan" heter husmodellen och fick priset presenterat och sen var det alla fördelar med dom som har gjort att vi bygger med dom.
    Dom två största fördelarna är just att du kan ändra om PRECIS hur man vill i planlösningen HELT utan kostnad, får t.o.m avdrag på priset om man plockar bort mer väggar än vad som finns på standard ritningarna. Sen så fort man gör ett avdrag på nånting så är det FULLA avdrag som gäller. T.ex vårat kök som vi har valt bort ur leveransen fick vi 74.000 i avdrag för och så är det med allt man tar bort.
    Och sen den viktigaste biten, Betongplatta med golvvärme har dom som grund.

Men är det något specifikt du undrar över dom så är det bara att fråga, annars tycker jag absolut du ska ta o kika på dom som ett alternativ.
    Lycka till!!

7. D

danielssons

Medlem
    Tack!!! Det ska jag absolut göra!!! Var har ni byggt? Jag har aldrig hört talas om dem innan...
    Jag startar en ny tråd å ser om fler har erfarenhet av dem:)

8. M

magnus82

Medlem
    HEHE missade att de va du som la ut nya tråden, ibland e man för snabb.
    Vi bygger i Gävle

9. Jensen
    Medlem · Västra Götaland · 60 inlägg

Jensen

Medlem
    Vi har bott i vårt nya Björken ett halvår och är väldigt nöjda med huset..
    Hela resan från idé till färdigt hus har varit bra med Hjältevad, anledning till att det skrivs relativt lite om husföretaget tror jag är att dom har många nöjda kunder.

Fylld krypgrund stämmer, jag ser inga problem i denna saken, men på forumet finns det många som hävdar den ena konstruktionens överlägsenhet över den andra.
    Hjältevads grund fungerar.
    Taket är av kassettyp och med det "nya byggsystemet" som mitt hus tillhör är det klätt i Tyvekduk.
    Vi har golvvärme i hela nedervåningen, och har valt att öppna taket till nock (45g) på andra plan som vi köpte färdigställt från fabrik.

Leveranstiden var för mitt hus cirka ett halvår från beställning, uppsättningen tog en arbetsdag från morgon till kväll, då var huset vädertätt, inplastningen av enheterna på bottenplan togs ej bort förrän taket satt på plats, det var en torr och kall vinterdag då huset monterades men även om det regnat hade inget skett.
    Då huset är modulbyggt var dom två enheterna som är hela bottenplan klara att lyftas på plats från lastbil av mobilkran.

Jag anser Hjältevadshus vara prisvärda med väldigt mycket i paketet i grundutförande, men som alla hustillverkare kan tillvalenslistan göras lång, vi hittade en avvägning som passade oss bra.
    Flexibilitet i planlösning fanns vi gjorde diverse förändringar som inte kostade något extra.

Vad fungerade inte bra:
    Portförbjudna under bygget, var en säkerhetsfråga enligt bygglaget, men jag gillade inte det. Transportlåset på tvättmaskin kvar under första tvätten, så den höll på att hoppa ut i hallen. Värmepumpen från Nibe felinställd, rättades av ventilationsfirma efteråt.
    Diverse brist på utrustning i mitt beställda Lanpaket.
    Slutbesiktningen gick bra, smågrejer som åtgärdades av Hjältevad snabbt.

Säljare och övriga representanter för Hjältevad inklusive fabriksbesöket vi gjorde
    har fungerat väldigt bra..

Detta är min bedömning från ett alldeles färskt bygge.

10. J
    Medlem · Stockholm · 5 996 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    magnus82 skrev:
    Har precis ett sånt hus, kan inte förstå vad du menar överhuvudtaget. Rören ligger i mellanbjälklaget! Om det fryser på kattvinden har man dessutom gjort grovt fel vid inredningen av övervåningen. Ångspärren sitter på insidan av takkassetterna!

11. N
    Medlem · jönköpings län · 798 inlägg

nybyggd

Medlem
    jag jobbar på ett försäkrings bolag.
    detta problem föregående skribent beskriver förekommer ,och då har det missats med isolering i bjälklaget vid kattvinden.
    kan vara så att bjälklags kasseten mellan våningarna inte är tät d,s
    då fryser rören till e,x badrum eller liknande.
    det är helt enkelt isolerings fusk som har skett här.och hoppas att det är konkurerentens försäkrings bolag som får stå smällen när rören fryser sönder. *L*
    hjältevadshus bör omgående kolla att det är rätt gjort.

12. J
    Medlem · Stockholm · 5 996 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Mellanbjälklaget utgör taket på de färdiga modulerna som kommer från fabriken. Skulle vara riktigt illa om de missar lägga i isolering mot ytterväggen där. Bygglag som jobbar inne på fabrik... Är det vissa hus som drabbats särskilt eller bara enstaka från olika fabriker?

Däremot om det slarvas vid monteringen/inredningen, och det inte läggs den isolering det ska vara utmed insidan av takkassetternas nerderkant vid takfoten i anslutningen till mellanbjälklaget, blir det naturligtvis kallt på kattvinden. Isoleringen ska ligga i takkassetterna så kattvindar och krypvind håller minst +12C. Men det är ju mycket enkelt att se vid slutbesiktningen.

13. N
    Medlem · jönköpings län · 798 inlägg

nybyggd

Medlem
    har en del skador där tätningen mellan bjälklaget inte varit vindtätt,då blåser isoleringen bort eller blöts ner.
    i vissa fall har den inte heller lagts dit.
    då uppstår tydligen detta fenomen.
    om det är fusk från fabrik eller byggplats är nog fifty fifty

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.