Jag är på jakt efter en snickare som vill hjälpa mig att byta ett tegelbeklätt mansardtak. Undersöker möjligheten att inte anlita en takfirma då det känns som "onödiga" pengar då jag kan och _vill_ göra mycket själv.
Är det någon som kan rekommendera någon i Kungälvstrakten (strax norr om Göteborg)?

Vad skall snickaren göra som inte en takfirma skall göra

Arbetet är ju detsamma. Känns smålurigt med brutet tak och skulle vilja ha någon att få en hjälpande hand av och ställa frågor till. Smått luddig arbetsbeskrivning.

Jag fattar inte
Du vill hyra in en snickare , som istället för att låta han göra sitt jobb . Så skall han berätta för dig hur du skall göra för att montera taket .
Det kommer troligtvis bli dyrare eftersom det tar längre tid om han skall stå på sidan när du utför arbetet.

Skall du ha ett tips , så sök här på bygga hus , kolla på youtube ,) Sök på google.
Du kommer lång väg bara genom att söka på nätet .
Var inte rädd för att göra fel, det är så man lär sig .

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jag fattar inte
Du vill hyra in en snickare , som istället för att låta han göra sitt jobb . Så skall han berätta för dig hur du skall göra för att montera taket .
Det kommer troligtvis bli dyrare eftersom det tar längre tid om han skall stå på sidan när du utför arbetet.

Skall du ha ett tips , så sök här på bygga hus , kolla på youtube ,) Sök på google.
Du kommer lång väg bara genom att söka på nätet .
Var inte rädd för att göra fel, det är så man lär sig .
Sjävklart ska inte snickaren stå bredvid! :)

Har haft lite svårt att hitta information om just brutna tak.
Hade det varit ett vanligt sadeltak hade jag inte tvekat att bara sätta igång på egen hand. Mansardtak känns svårare med fler "svaga" punkter och många "jag har lagt sådana här tak många gånger tidigare och därför gör jag såhär"-erfarenheter.
Det är fullt möjligt att jag överdriver skillnaden mellan takformerna och ingen skulle bli gladare än jag om så är fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.