Hejsan!
Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.

Jag tycker att nånting inte stämmer med pelletspanna den funkar automatiskt och drar mycket pellet . Det drar en säck med 16kg 8mm i 24 timmar. Är det normalt mängd? Jag läste i flera ställen där folk har pelletspanna att en halv säck går åt varje 24 timmar när det är minus grader , stämmer det?
Kan jag justera vår panna att den ska fungera manuellt och inte drar så mycket pellets?
Hur gör man för att pelletspanna ska fungera på sparade sätt?
Jag infoga bilder på hur det ser ut hos oss

Jag tycker det blir alldeles för kallt nu när det börjar bli vinter, och rören till elementen är kalla så ingen värme kommer fram.
Jag måste dra upp till strax över 3 för att få värme i rören, men då blir också returrören så pass varma att man nästan bränner sig, vilket är väldigt mycket slöseri?

Men ställer jag den under 3 så stängs det av helt.
Hur ska jag justera värmen där, eller finns det, enligt bilderna, någon annan termostat jag har missat? Eller kan justera genom.

• Pelletspanna med anslutna rör och en mekanisk kontrollpanel, omgiven av olika kopparrör och en röd expansionstank i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletspanna i källare med rör och mätare, märkt "Effecta", diskussion om hög pelletsförbrukning och värmejustering.
    Skapa konto
  • Pelletspanna med flera mätare och rör. Panel med kontroller och temperaturmätare för panna och rökgas. Huvudventil och tryckmätare synliga.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för en pelletspanna med knappar och indikatorlampor, kablar anslutna under och en gul rörledning syns bredvid.
    Skapa konto
  • Rött expansionskärl med tryckmätare för pelletspanna, visande rör och kopplingar, delvis dammig yta.
    Skapa konto
Är du säker på att pannan är felet ?

Om returrören blir "brännheta" men inte mycket värme kommer ut i radiatorerna så känns det som att det är någonstans som vattnet direkt cirkulerar tillbaka utan att passera radiatorerna...

Kanske någon ventil som är stängd, eller stopp någonstans i systemet ?

Jag vet ej om det är fel eller inte , vi är väldigt nya I detta och kan inte pannan systemt .
Jag behöver hjälp för att kunna förstår hur det fungerar?
Är ditt fråga om pannan eller elementen ?

Snurrar cirkulationspumpen för värme?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja tror det , hur kan jag veta?

Genom att hålla en skruvmejsel mellan örat och cirkulationspumpen och slå av och på pumpen och lyssna.

Tillägg: Hur är det om du skruvar loss termostaten på elementet, piggen som sitter innanför fjädrar den ut om du trycker in den? Längst ut ger mest värme.

Redigerat:
Blir det varmt i röret ovanför cirkpumpen så fungerar den. Har du termostater på alla element och alla element fungerar när du drar på för fullt vid shuntventilen? Har du Danfos RAV L termostater så kan många vara svåra att få igång efter sommaren.
Att returen blir varm kan bero på att systemet är draget så att man har rundcirkulation även om elementen är avstängda. Att returen är varm gör ingenting bi ett pelletssystem, värmen stannar i huset. Däremot kan det bli problem att installera värmepump om du har rundcirkulation.
Shuntstyrning med ute- eller innegivare är helt onödig i ett pelletssystem, all värme stannar i huset och pannan bryr dig inte om ifall returen är varm
Se först till att du får alla elementtermostater att fungera.

R Rashaal skrev:
Hejsan!
Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.

Jag tycker att nånting inte stämmer med pelletspanna den funkar automatiskt och drar mycket pellet . Det drar en säck med 16kg 8mm i 24 timmar. Är det normalt mängd? Jag läste i flera ställen där folk har pelletspanna att en halv säck går åt varje 24 timmar när det är minus grader , stämmer det?
Kan jag justera vår panna att den ska fungera manuellt och inte drar så mycket pellets?
Hur gör man för att pelletspanna ska fungera på sparade sätt?
Jag infoga bilder på hur det ser ut hos oss

Jag tycker det blir alldeles för kallt nu när det börjar bli vinter, och rören till elementen är kalla så ingen värme kommer fram.
Jag måste dra upp till strax över 3 för att få värme i rören, men då blir också returrören så pass varma att man nästan bränner sig, vilket är väldigt mycket slöseri?

Men ställer jag den under 3 så stängs det av helt.
Hur ska jag justera värmen där, eller finns det, enligt bilderna, någon annan termostat jag har missat? Eller kan justera genom.
Är inte returedningen avstängd? Man ser en ventil ovanför röda expansionskärlet. Ser avstängd ut. Ren gissning bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.