HJÄLP!

862 läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    jag funderar på att investera i en Luftvärmepump, men vet inte ett skit i (stort sett iaf) om detta, kan någon ge mig råd? Räcker cirkus 15000 för en bra, inkl installation? Bor strax norr om Göteborg(snart iaf) :surprised:, har idag direktvärmande el :-X

2. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Re: HJÄLP!

Ikea kommer snart med ett mycket bra pris på en Panasonic luftvärmepump.

3. M
    Medlem Nivå 1

ok, men är den bra, är min fråga?
    glömde kanske tillägga att huset som ska värmas upp är enochenhalv plans hus 135 kvm, med si så där öppen planlösning.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Hos flera firmor kan du köpa en komplett installation med en Panasonic-pump för precis under 20k, tror pumpen brukar vara på 9kw då och det räcker långt. Det är ett säkert val tycker jag.

Det är antagligen bättre att hoppa på detta direkt än att vänta på att det kommer bättre erbjudanden, bättre teknik etc, för varje dag tickar pengar iväg på nuvarande dyra uppvärmning. Möjligen kan du få ett par månaders respit till hösten, innan det blir kallt igen, för det finns ju inte så mycket pengar att spara under sommarmånaderna.

5. M
    Medlem Nivå 1

jo jag tänkte ju införskaffa den innan oktober iaf.. ;D, men är panasonic bra val, eller finns det bättre?(utan för delen kosta mera fläsk?) någon som har något märke man ska akta sig för? (finns ju en uppsjö asiatiska märken som är mest kända för ac byggnationer)

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Ja panasonic är bra.

Man pratar mycket om nya saker som kommer från asien med kvadruppel effektivetet etc men det kommer ju alltid vara så att produkter utvecklas. Tror inte man tjänar på att vänta.

En sak som dock kan vara värd att överväga, det är om du vill värma varmvatten/radiatorvatten med pumpen också. Det börjar kommer fler modeller som klarar det och det kanske kan var ett skäl till att vänta.

7. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: