Byggahus.se

hjälp viltutat golv = katastrof

1. E
    Medlem · 59 inlägg
    Hej, vi behöver hjälp, har vitlutat och oljat vårt golv och det ser ut som skit! Det var ett tvåkomponentlackat furugolv(undergolv) innan vi slipade det, nu ser det ut som någon har hällt Tipex i springorna, som vi inte rensade innan. Killen som slipade golvet har erbjudit sig att slipa om golvet, men det vita i sprickorna finns ju kvar, eller? Vad ska vi göra? Hjälper det att slipa om? Hur kan vi fixa sprickorna så att det ser jämnare ut?

Är det svårt att lägga nytt golv direkt på bjälklaget ?

Vi är jättejätte ledsna

Tacksam för all hjälp/Emelie

2. K
    Medlem · 432 inlägg
    Går det inte att rensa ur springorna nu?

3. E
    Medlem · 59 inlägg
    Hur gör man då, vilket verktyg använder man? Det är gammal lack som sagt, med lut ovanpå (+ en massa skräp säkerligen)

4. K
    Medlem · 432 inlägg
    Det är bara att rota runt i verktygslådan och prova sig fram. Jag har använt vassa små elektronikmejslar när jag har rensat bort smuts och nåtmassa i mina golvspringor. I värsta fall går det kanske att fräsa ur springorna?

5. E
    Medlem · 59 inlägg
    Vi är inte tillräckligt händiga för att fräsa ut och inte så rika heller ;) Vi ska pröva att peta lite, känns surt, golvet var finast obehandlat

6. K
    Medlem · 432 inlägg
    Jag tror inte att man behöver vara vare sig särskilt händig eller rik för att lösa problemet.

En Dremel med lämpligt tillbehör borde funka. Det finns kanske någon i bekantskapskretsen som har att låna ut. Men testa med något vasst föremål om det går att skrapa bort med handkraft.

7. enasnilla
    Medlem · 157 inlägg
    Ta det som finns bara. Skruvmejslar, knivar, andra spetsiga föremål och börja kratsa.
    Varmluftspistol för att mjuka upp med om det sitter benhårt. Funkade på vår gamla träsegelbåt iaf:)
    Tror nog att det där går att fixa.

8. T
    Medlem · 543 inlägg
    en dremel på jula eller classe kostar inte mycket och ofta följer ju stift och sådant med i lådan. Kanske måste köpa till ett par extra stift men de bör inte nötas så hårt genom att fräsa rent i sprickorna...är ju baa trä och ingen metall där.Det är ingen fara med det är för att få rent i springorna inte...Det fixar ni lätt :)

9. E
    Medlem · 59 inlägg
    tack alla, vi har rensat ur springorna, men på många ställen blir det fult i springorna i alla fall, de blir ojämna och trät lossnar vid sidan av springorna. Träet påverkas ju av vitlutningen och ytan har blivit mycket skörare, stora sjok, olika djupa har lossnat osv. Vi har nu bestämt oss för att lägga ett nytt furuplankgolv över undergolvet. Dock undrar vi hur plant undergolvet måste vara för det? Om man gör ett "svävande" golv förstår jag att man måste flytspackla eller dylikt, men behöver man det när man skruvar/spikar i ett träplankgolv? Vi har inte råd att flytspackla nämligen och plastmatta är inget alternativ för oss.../ledsen emelie

10. heisiandiishe
    Medlem · 81 inlägg

plastmatta? Ljuddämpande underlag?

Jobbigt långt men förklarar en del tror jag.

Tänkte bara kolla vad du menade. Har precis lagt in 100 kvm trägolv (furugolv 135 x 22 kostade totalt ca 15000 kr inkl. moms)). Eftersom det på vissa ställen var flytspackel (i köket bl.a.) och på andra ställen var gammalt undergolv (smala furuplank i risigt skick) så skiljde sig nivåerna åt en aning. Allt ifrån 15 mm till bara några milimeter. Lösningen blev att hitta undergolv eller vad det kan kallas (stora masonitskivor) i rätt tjocklek för att hitta så rätt man kan sett över hela golvet. Golvläggaren hade lagt ca 12 mm masonitskivor över i princip hela golvet och sedan tagit bort plastmattor i de rum som hade mattor. Då blev nivåerna hyfsat lika eller skiljde vid övergångar mellan gammalt flytspackel och masonitskivor, inte så mycket kanske någon mm eller så. (det finns ju hyfsat billigt plastunderlag 1mm eller 3 mm som är ljuddämpande och som används vid golvläggning, det jämnar ju ut och ljuddämpar så att golv kan läggas in ovanpå befintligt golv? eller har jag fel?)

Sedan matade han på med furuplank, slätspont 135 x 22 Bsortering (siljan tror jag) köpt på Yostrading Södermalm Stockholm. Det blev plant men på något ställe liten svacka respektive mindre upphäjning som inte direkt syns men som man kan känna om man går med lite mindre steg förbi det området. Mao, helnöjd över att tagit beslutet att inte behålla gammalt skräpgolv i V-rum för att sedan lägga parkett i ett annat och klinker i kök eller så. Istället blir det en helhetskänsla som faktiskt är enorm, sen får vi väl se vad tidens tand gör med golvet.

Efterbehandlingen som nu görs är: vitlutning - vitvaxning en gång (täckande vit vax som täckte ganska bra men som vi idag bad golvkillen att köra på en vända till med för att få ytterligare bättre täckning) och sedan avslutas det med en sista vaxning med transparent vax. Hållbart och snyggt (relativt mycket kvist i fura och speciellt i Bsortering vad jag förstår så det var viktigt att få skaplig täckning på vitlutning och vitvaxning för att minska intrycket av kvist.

det blev visst story of my life, men det kanske hjälper er vidare

11. heisiandiishe
    Medlem · 81 inlägg
    Klargörande tidigare inlägg: 100kvm plank kostade 15 000kr inkl. moms. Masonitskivor kostar inte speciellt mycket, har ej fått fakturan. Om man ska köra plastunderlagsvarianten, vet ej om det funkar men antar det (?) så är det inte dyrt heller. Arbetet är riktigt bra utfört av golvläggare/snickarfirma som jag tidigare anlitat då de känns enkla och bra att ha att göra med (kommer alltid enligt överenskommelse, är relativt noggranna och levererar till ett pris som känns bra för båda parter). Golvläggning inkl. efterbehandling med såpa, vitlut, vax etc är alltså inte tokdyrt. Så även om ni inte har mycket pengar (precis som jag inte har) så har ni möjlighet att få till ett riktigt fint golv. Ett problem för er kan vara att ni troligtvis åker på höjdskilnnader jämfört med höjden på golv i övriga lägenheten? Det fixade sig perfekt för oss tack vare gammalt flytspackel som fick ligga kvar och sedan komplettering med masonitskivor.