Vilket val av fönster

• Antal röster
    64
Hej,

Är i planerna på att byta fönster på nedervåningen då vi ska göra en större renovering och samtidigt tänkt byta ut fönsterna.
Föll lite för följande hus som inspiration i stil/färg på fönster:
Vitt hus med rött tegeltak, ljusgröna fönster och detaljer vid entrén. Trädgårdsmöbler och buskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitputsat hus från 1929 med rött tegeltak och flera fönster längs sidan. En buske och luftvärmepump syns i förgrunden.
Skapa konto

Vi tänker byta samtliga fönster på nedervåningen men behålla fönsterna på ovanvåningen och måla dem i samma kulör som de nya fönsterna.

Står i valet att använda samma stil av fönster sitter där idag fast då ljusgrön eller att byta till fönster med en spröjs upptil likt "flaggfönster".
Huset är ifrån 1929.

Vad anser ni i detta passar bäst med huset?
Se nedan bilder på mitt photoshoppande:

Framsida - Innan - Flagg - Normal
Ett vita hus med tegeltak, svarta fönster och en grön häck vid fasaden, tagen på en solig dag med klarblå himmel.
Skapa konto
Vit putsfasad med ljusgröna fönster och spröjsade överljusfönster mot en klarblå himmel. Tegeltak och häck i förgrunden.
Skapa konto
Vitt hus från sidan med spröjsade fönster och rött tegeltak.
Skapa konto

Baksida - Innan - Flagg - Normal
Ett vitmålat hus med tegeltak och svarta fönster, omgiven av en liten trädgård och staket.
Skapa konto
Husfasad med vita väggar och tegeltak, flera ljusgröna fönster syns. Det finns en trägrind och stenlagd gång framför huset.
Skapa konto
Framsidan av ett hus med vita väggar, två dörrar, och fönster utan spröjs. Trädgårdsstaket och stensatt gång syns i förgrunden.
Skapa konto

Gavel - Innan - Flagg
Vit husgavel med tre svarta fönster och svart tak, belägen över en stenlagd uppfart, omgiven av träd och buskar.
Skapa konto
Vitmålad gavel på hus från 1929 med vita spröjsade fönster och svart plåt i solsken. Träd och gräsmatta skymtar i bakgrunden.
Skapa konto

Funderar också ifall vi ska måla om den svarta plåten i någon annan färg ex grå.

Ser fram emot er feedback! 😊

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B
Tycker den fönstertyp du/ni har idag är snyggast, flaggfönster tycker jag gör sig snyggast när de är högre. Men det är ju som sagt personlig åsikt. De svarta är snyggast, eftersom det är andra detaljer som är svarta. Men även de ljusgrå kommer tätt därefter..

Redigerat:
  • Gilla
Luftskeppet och 4 till
  • Laddar…
Behålla nuvarande stil. Jag tycker att flaggfönstren gör att taket ser lägre och tyngre ut. Du behöver längre fönster för att flaggfönstren ska ha rätt proportioner enligt mig.

• Gilla
Herr Klocka och 3 till
  • Laddar…
Potatis potatis. Tycker alternativen ser ganska lika ut. Ta det som är mer praktiskt.

För modernt hus för flaggfönster om man frågar mig.

• Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Håller med övriga om att nuvarande stil är snyggast. Dessutom tycker jag att kulören du valt är riktigt snygg.

• Gilla
morphyx och 3 till
  • Laddar…
Absolut köra med nuvarande stil. Man ska vara försiktig med att ändra utseende på fönster för mycket. Har stor inverkan på helhetsintrycket på huset. Det är så tråkigt att många gamla hus fick "nya" fönster på 40-50-talet helt utan spröjs av praktiska skäl. Det dödar utseendet. Så var det på vårt timrade hus från 1800-talet. Vi bytte dessa mot de moderna fönster vi tyckte var mest tidstypiska och som vi kunde leva med men för en hyfsat rimlig peng (många fönster). Vi landade i Elitfönster Retro med två liggande spröjs. Helst hade vi velat be lokalt snickeri göra nya fönster med kulturglas men plånboken sa nej....!

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Behåll det du har med tre rutor.

Dessutom är det du ritat in som exempel inte flaggfönster. Du behöver sätta spröjsen längre ner och göra den tjockare om det ska likna. De övre rutorna behöver vara kvadratiska (eller i alla fall nära på) (men jag tror fönstren är lite för låga för att det ska bli bra proportioner mellan övre och nedre rutas storlek?) och så behöver du få den vågräta linjen att se mer ut som en delad båge, inte bara som en vanlig smal spröjs. Om det är fuskspröjs du tänkt använd (?) tror jag det generellt är svårare att efterlikna en 'fuskbåge' på ett bra sätt än att efterlikna en spröjs.

I princip hindrar inget den delningen du har illustrerat. Den är inte olik vad som t.ex. finns på en del 50-talsskolor (?).
Men om du tänker att du ska ha flaggfönster kommer du bli besviken, och det skulle enligt min mening inte heller passa till det huset. Känns som för låg fasad för det.

• Gilla
perror
  • Laddar…
morphyx morphyx skrev:
Hej,

Är i planerna på att byta fönster på nedervåningen då vi ska göra en större renovering och samtidigt tänkt byta ut fönsterna.
Föll lite för följande hus som inspiration i stil/färg på fönster:
[bild][bild]

Vi tänker byta samtliga fönster på nedervåningen men behålla fönsterna på ovanvåningen och måla dem i samma kulör som de nya fönsterna.

Står i valet att använda samma stil av fönster sitter där idag fast då ljusgrön eller att byta till fönster med en spröjs upptil likt "flaggfönster".
Huset är ifrån 1929.

Vad anser ni i detta passar bäst med huset?
Se nedan bilder på mitt photoshoppande:

Framsida - Innan - Flagg - Normal
[bild][bild][bild]

Baksida - Innan - Flagg - Normal
[bild][bild][bild]

Gavel - Innan - Flagg
[bild][bild]

Funderar också ifall vi ska måla om den svarta plåten i någon annan färg ex grå.

Ser fram emot er feedback! 😊
Superfint med flaggfönster, det enda jag tänker på är vilken höjd spröjsen hamnar på insidan, har själv fönster där de hamnar i siktlinjen och det är inte så kul.

Sen undrar jag, vilket program har ni använt för att testa fönster och färg på bilderna?

Tack för alla som tyckt till

Merparten av er tycker det ser bäst ut med 3-delade rutor så vi kommer nog köra på det spåret.

R Räknenisse skrev:
Behåll det du har med tre rutor.

Dessutom är det du ritat in som exempel inte flaggfönster. Du behöver sätta spröjsen längre ner och göra den tjockare om det ska likna. De övre rutorna behöver vara kvadratiska (eller i alla fall nära på) (men jag tror fönstren är lite för låga för att det ska bli bra proportioner mellan övre och nedre rutas storlek?) och så behöver du få den vågräta linjen att se mer ut som en delad båge, inte bara som en vanlig smal spröjs. Om det är fuskspröjs du tänkt använd (?) tror jag det generellt är svårare att efterlikna en 'fuskbåge' på ett bra sätt än att efterlikna en spröjs.

I princip hindrar inget den delningen du har illustrerat. Den är inte olik vad som t.ex. finns på en del 50-talsskolor (?).
Men om du tänker att du ska ha flaggfönster kommer du bli besviken, och det skulle enligt min mening inte heller passa till det huset. Känns som för låg fasad för det.
Jo, det är inte flaggfönster jag ritat in. Därav att jag hade med citattecken runt "flaggfönster".
Hittade inget om vad den stilen av fönster heter med en spröjs upptill och inte en båge.

Y Yowsa skrev:
Superfint med flaggfönster, det enda jag tänker på är vilken höjd spröjsen hamnar på insidan, har själv fönster där de hamnar i siktlinjen och det är inte så kul.

Sen undrar jag, vilket program har ni använt för att testa fönster och färg på bilderna?
Hade inte tänkt på det med höjd för utsikt. Ska ta och testa hur det ser ut idag.

Jag använde Photoshop.

Klipte ut fönsterna på inspirationsbilderna och kopierade in på den andra bilen.
Sen med hjälp av verktyget "free transform" -> "distort" så Kan man passa in det över de gamla rutorna.
Upprepa för varje fönster man vill ersätta.

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
TRJBerg
Har lite svårt att bedöma baserat på bilderna då de ser lite "ihoppressade" ut i vertikalled.
Men gillar bägge typerna av spröjsar. Tycker kanske att tredelat kräver viss höjd på fönstren för att se snyggt ut. (Dvs att rutorna inom spröjsarna inte är bredare än höjden.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.