Hej,

Vi ska byta tak(dåliga pannor och papp) samt riva ner all gammal isolering och sätta ny. Ovanvåningen/vinden är idag inredd men dåligt isolerat (120mm isolering) dessutom ligger isoleringen direkt mot sponten.

nu är problemet att om vi isolerar med 300 mm från sponten och in så kommer takhöjden bli så dålig så att ovanvåningen blir opraktiskt.

Därför kommer vi göra så att vi river allt ut och invändigt fram till råsponten (som verkar fin).

På råsponten plastar vi.
På plasten bygger vi nya takstolar (ovanpå de befintliga)
vi lägger i isolering mellan takstolarna utifrån.
Skapar 28 mm luftspalt med läkt
Spikar på masonitskivor
Efter luftspalten sätter vi ny spont och lägger sedan tak på detta (papp, läkt, etc)

Fråga 1:
Ser ni någon fara eller risk i att göra detta? Vi skulle nämligen hemskt gärna behålla den befintliga råsponten och måla den samt ha de gamla takstolarna synliga.

Gavlarna är idag totalt knappt 200 mm tjocka (från ytterpanel t.o.m. gips på insidan) så detta måste tilläggsisoleras.

Fråga två:

Är det ok att bara smälla upp en vägg utanför den andra, isolera och gipsa? Eller måste man plocka bort gipsen, sedan regla till mer, isolera, plasta och gipsa?

Tacksam för svar, vi börjar på måndag! Önska mig gärna lycka till!

Rent teoretiskt borde det väl kunna funka. Hur tjock isolering tänker du ha, 300mm? Det innebär alltså i så fall att du lägger på runt 320mm höga nya takstolar. Tänk då bara på vad som händer med taksprånget och hur du hanterar det, så att du har en plan från början, annars kan det bli bra konstigt.

Ja, det borde gå bra att tillägsisoler inannför befintlig vägg, men se upp med ångspärren, du får inte ha två täta skikt, sitter det ett tätt skikt innanför gipsen får du inte sätta ett till. Tänk också på att plasten inte bör sitta mer än 1/3 in i isoleringe. Så har du tex. 120mm isolering med plast befintligt, får du lägga på max 60mm till.

Tack så mycket för svaret. Tänker ha 2 x 145 mm isolering. Vad gäller takfoten så får jag hjälp av en vän som pluggar till arkitekt. Får hoppas att vi kommer på en bra lösning så det inte blir en tjock låda bara. Har ni idéer så kom gärna med dem!

Om man inte vet om det finns plast så bör man alltså bryta ner de skivor som sitter mot gavlarna och kolla misstänker jag?

Tack för hjälpen!

Förresten, vi ska ha infällda spots på några ställen, samt infällda eluttag, lamputtag och strömbrytare.

Jag misstänker att man (absolut?) inte ska göra hål i plasten för kabeldragning, så hur löser man detta bäst?
Skulle det funka bäst att dra kabelrören innan man lägger plasten?

Mikael_L
danielte skrev:
På råsponten plastar vi.
På plasten bygger vi nya takstolar (ovanpå de befintliga)
Ni kommer få vissa problem att få den plasten att ansluta tätt mot den i väggarna.
Men problem är till för att lösas.

Ang takfoten så får ni nog kapa bort den gamla takfoten, och förlänga fasadens panel.
Vill ni inte byta alla panel och slippa en ful skarv vid förlängningen så kan ni sätta en dropplåt över den gamla panelen och sätta ny panel ovanför. Fundera på om ni tycker det blir snyggast med liggande eller stående panel där. Att bryta riktningen kan bli läckert på en del hus.

Mikael_L
Saknar huset plast idag? Då går det väl iofs att fundera på andra lösningar med diffusionsöppet tak.

Tack för svaren!

Hur menar du att vi kommer att få problem med att få plasten tät? Jag tänker att man plastar från gavel till gavel med minst 200 mm överlapppning. Spikar plasten i sponten och tejpar.

Menar du att det blir svårt att ansluta plasten vid gaveln med plasten vid taket? Det behöver man kanske...
Vad menas med diffusionsöppet tak? Försökte googla men kom inte riktigt fram till något...
Du får hemskt gärna förklara, är inte så insatt.
Bra id+ee med takfoten! Funderar på detta!

Mikael_L
Ska man sätta plasten som det är tänkt, så ska plasten vara tätt och obrutet satt, mellan tak och vägg.
Och med plasten i taket utanpå råsponten och plasten i väggarna under råsponten så går ju detta inte riktigt.

Men det går ju att bryta bort några rader med råspontsbrädor, för att kunna ansluta plasten mellan tak och väggar.
Ja, även på gavlarna får man också samma problem, och måste försöka lösa det på något vis.

ok, jag förstår.. Får lura på detta...

Hur löser ett "diffusionsöppet" tak problemen?

Mikael_L
Först och främst vill jag väl fråga om ert hus har diffusionstät plast i alla väggar och tak just nu?
Eller ifall ni har tänkt sätta dit diffusionstätt skikt överallt, nu i efterhand.

Detta vet jag tyvärr inte om vi har i väggarna. Jag har rivit lite av de isolerade snedväggarna på vinden och på dessa fanns det inte. Efter skivan kom jag direkt till isoleringen och efter detta direkt till råsponten (utan luftspalt).

Dum fråga. Men med diffusiontät plast menas den plast man sätter innanför isoleringen innan t.ex. man sätter gips?

Mikael_L
danielte skrev:
Dum fråga. Men med diffusiontät plast menas den plast man sätter innanför isoleringen innan t.ex. man sätter gips?
Här finns det inga dumma frågor. Man måste ju fråga för att lära. :)
(Jag har plågat forumet med många "smarta" frågot. :))

Jodå, det är den plasten jag tänker på.
I dagens byggteknik sätter man sådan plast på den varma sidan av isoleringen i hela huset, dvs både i tak, väggar och även mot grunden i många fall. Och anledningen är främst att hindra fukt från att gå ut i isoleringen mha ångtrycket i huset, och att den fukten sen kondenserar och ev fryser inne i väggen, när man närmar sig kalla sidan (vinterhalvåret).

När det började komma in i husen vet jag inte helt säkert, 60-70-tal tror jag att det började komma i en del byggen.

Jag är av åsikten att man antingen plastar både väggar och tak, och ser till att det inte finns några hål någonstans i plastskiktet, eller struntar i plasten helt.
Jag har inte något speciellt stöd för min åsikt här, bara så du vet. Det finns alla möjliga åsikter i ämnet, allt från de som tycker att man aldrig ska ha plast, någonstans, till att man kan väl sätta plast där man vill och kommer åt.

Det finns en hel del olika system som erbjuder att det blir vindstilla och konvektions-stilla och olika grader av diffusionsöppenhet. Ångbroms kallas det också ibland.
Thjärpapp, vindduk, diffusionsöppen underlagsduk är olika produkter som stoppar möjligeheten att konvektion för ut stora mängder fukt i tak eller väggar, men samtidigt tillåter en viss mängd fukt komma in eller ur väggen via diffusion.
Skulle jag ha ett gammalt hus utan plast någon annanstans så skulle jag antagligen skippa plast även vid om och tillbyggnad. men istället sätta något diffusionsöppet som hindrar konvektion.

Tack!

Kan du ge exempel på något diffusionsöppet? Sätter man det på samma vis som plasten?

Och

Om jag skulle sätta plast över hela taket och göra det helt tätt men inte sätta plast längst gavlarna så menar du att jag inte kommer att vara den enda som gjort detta?

Man blir jäkligt skraj bara när man läser om sådant här. Känns som att minsta fel man gör skapar mögel och man får riva hela skiten igen....

Mikael_L
danielte skrev:
Tack!

Kan du ge exempel på något diffusionsöppet? Sätter man det på samma vis som plasten?
http://www.vison.se/produkter.html
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=244001
http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx?file=91KNXDYUMMC15
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ar-stomme/vindskydd-takfotsnat/17040/vindpapp
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28822

Ja det finns en uppsjö av produkter med ungefär samma funktion, men avsedda för olika ställen och bruk.
Men det behöver väl egentligen inte begränsa en vid valet.
Men T-emb, ångbroms är ju däremot avsedd som just ersättning för den difftäta plasten. Och jag länkade även till monteringsanvisningen, om nu länken funkar ...

Jag bygger nytt, så jag har aldrig riktigt behövt fundera på detta problem, ert problem, och har därmed inte någon uttänkt strategi över hur man bör göra, och vad man måste tänka på.
Jag hoppas att forumet kan komma igång och fungera som just ett forum, här och nu.
Mer inputs önskas alltså, jag vill inte, kan inte, dra detta lass själv. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.