Byggahus.se
Hej alla,

Jag önskar hjälp med bedömma ett pris jag har fått av en plattsättare. Detta har pratats mycket om förr, men man känner alltid att just sitt badrum är unikt :)

Vi gör ett badrum hemma på 6,6m2 golvyta och 25m2 vägg (minus ett fönster och en dörr).
rummet är 2,6*2,55, 2 golvbrunnar.

Det jag vill ha gjort är följande:
*Flytspackel hela utrymmet med fall till 2 golvbrunnar
*Tätskikt hela utrymmet (foliesystem - träkåk)
*Plattsättning golv (storlek 20x20, ev. 10x10 vid brunnar)
*Plattsättning vägg 14,4m2 minus ett fönster (storlek 17,5*30. två hela väggar + 800mm på en tredje vägg)

Priset jag har fått är 39000 inkl rot och material (allt utom plattor).
Är detta rimligt?
Mälardalen om det spelar roll för priser?

Tack på föhand!

Det tycker jag låter otroligt billigt.

Tycker också det låter för billigt.

Intressant...

Förtydligande ifall jag lyckades vrida det åt fel håll.. 39000 är när rotavdrag är gjort. Timkostnad är 390kr+moms.
Nu vet jag inte vad material kan tänkas kosta, men om det är ca 20 000 så är arbetskostnaden 40 000 innan rotavdrag.
Det skulle inntebära ~80h arbete....???

Om man gör en överslagsberäkning så blir väl materialkostnaderna ung
Tätskikt komplett 8-10k
Flytspackel 3k
fix o fog 1-2k

Max en veckas arbetstid = 20k - ROT.

Vad har jag missat som gör det så billigt?

Ska ta ett till varv med plattsättarn i eftermiddag om offerten.

Men som jag förstår det så bör ett totalpris inkl. material men utan något rotavdrag ligga nånstans runt 35-40 000
om arbetstiden är 1 vecka och materialkostnad 15-20 000?

Jag missade att kakel/klinker inte var inkluderade i priset, då låter det mer rimligt. Men fortfarande ett bra pris med tanke på vilka priser/offerter som brukar presenteras här på forumet.

Efter kontakt med platsättarn så har jag fått klarhet i priset, men inte blev jag lycklig för det...

39000 är som sagt efter rotavdrag, vilket innebär att innan rot så lär det vara bortåt 60 000 förutsatt att material går på 15-20 000.
Tycker det verkar dyrt, fick till svar att han räknar på "fastpris/m2". Men vad det var fick jag inte veta...

Vad tycker ni? Fortfarande billigt???

T
Kan säga så här, jag tyckte inte att det var billigt som dom andra har svarat, skulle snarare säga att det är ganska dyrt. Men så bor jag i den billigare delen utav Skåne. Är väl ganska mycket dyrare upp i närheten av "fjollträsk".

Ta in fler offerter fråm andra firmor och jämför, en regel är att aldrig ta den billigaste offerten........

Timpenningen på en femhundring inkl moms är ju inte hutlös... han måste jobba långsamt eller så ligger det en massa buffer pga att kanske väggar o golv behöver åtgärdas innan folien och flytspacklet kan läggas på.

Väggarna är nya med k-plyfa 15mm + humidboard när han kommer,
golv cc300 med 22 golvspån.

Jag tar in flera offerter. Tyckte det var lite orimligt prissatt faktiskt. Det tar inte 2 veckor för en erfaren plattis att göra det jag önskar.

T
Daniel. skrev:
Väggarna är nya med k-plyfa 15mm + humidboard när han kommer,
golv cc300 med 22 golvspån.

Jag tar in flera offerter. Tyckte det var lite orimligt prissatt faktiskt. Det tar inte 2 veckor för en erfaren plattis att göra det jag önskar.
Snarare en vecka är mer rimligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.