Hej!
Jag söker hjälp för bäst placering av en kompletterande (andra) luft-luftvärmepump.

Idag sitter den nuvarande luft-luftvärmepumpen ovanför entrén (markerat i blått, med en grön pil, på bifogad planritning). Men den når inte riktigt våra två sovrum samt kök.

Är det någon som har liknande planlösning, eller någon kunnig som kanske har ett bra svar på vart det hade varit bäst att sätta en ny kompletterande värmepump? Eller finns det något bättre alternativ?

• Planritning av hem med markerad befintlig luft-luftvärmepump ovanför entrén i blått och grön pil; olika rum inkl. sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där är ju en utmaning.

Om det går att sätta en pump till över dörren till groventrén så röstar jag på det. Men det är alltid knepigt att få värmepumpsvärmen att nå in överallt.

Antar att du inte har något vattenburet system i huset?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, det där är ju en utmaning.

Om det går att sätta en pump till över dörren till groventrén så röstar jag på det. Men det är alltid knepigt att få värmepumpsvärmen att nå in överallt.

Antar att du inte har något vattenburet system i huset?
Tack för svar!

Du menar som bilden här? (Markerat i rött med blå pilar)

Ja precis, inget vattenburet alls i huset, och direktverkande el… försöker hitta varje liten möjlighet till att slippa använda elementen 😅

• Planskiss av hus med garage, tvättstuga och flera sovrum. Röda markeringar och blå pilar visar luftflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det ser ut som ett svårlöst problem utan att använda värmeflyttare, speciellt till sovrummen nertill på ritningen. Om ventilationen är som den brukar vara så dras luft ut genom köket och då känns det inte optimalt att ha värmekällan där tycker jag.

G Guson skrev:
Det ser ut som ett svårlöst problem utan att använda värmeflyttare, speciellt till sovrummen nertill på ritningen. Om ventilationen är som den brukar vara så dras luft ut genom köket och då känns det inte optimalt att ha värmekällan där tycker jag.
Tack för svar!

okej, värmeflyttare var något nytt för mig. Det får jag kolla upp. Är en extra värmepump överflödig med en värmeflyttare?

BirgitS
Skulle det gå att flytta den ovanför ytterdörren så att den i stället sitter på övre väggen nära allrummet (på baksidan av toaletten) så att den blåser mot sovrummen?
Men det kan kanske leda till svalare vardagsrum i stället.

Med placering i köket så är risken stor att den suger i sig matos och ihop med damm är det jobbigare med rengöring.
Med placering ovanför den dörren så finns risken att få oönskad matos ut i resten av huset, är ok om det luktar nybakade bullar 😉
Har ni så hög förbrukning så det inte är hela världen om ni har på lite stöd av radiatorer i köket?
Sovrum har ofta stängda dörrar så då hjälper inte värmepumpen ändå.

C Comfort Thomas skrev:
Med placering i köket så är risken stor att den suger i sig matos och ihop med damm är det jobbigare med rengöring.
Med placering ovanför den dörren så finns risken att få oönskad matos ut i resten av huset, är ok om det luktar nybakade bullar 😉
Har ni så hög förbrukning så det inte är hela världen om ni har på lite stöd av radiatorer i köket?
Sovrum har ofta stängda dörrar så då hjälper inte värmepumpen ändå.
Haha ja, juste! Det tänkte jag inte ens på. Och tyvärr görs det ju inte bullar hela tiden😅
Tack för upplysningarna. Det får helt enkelt vara elementen som får stå för värmen i köket trots allt!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tänkte inte heller på det, men det är ju helt riktigt. Ett oljefyllt elelement behöver inte bli så dyrt.

Men sen är frågan hur du gör med resten av huset?

ricebridge ricebridge skrev:
Tänkte inte heller på det, men det är ju helt riktigt. Ett oljefyllt elelement behöver inte bli så dyrt.

Men sen är frågan hur du gör med resten av huset?
Ja men precis. Frågan är om man kan sätta fläkten ovanför köksdörren, bredvid öppna spisen. Men då kanske de blir fel när värmen från öppna spisen sprider sig och värmepumpen tror att den inte behöver sprida. Eller tänker jag fel?

C Carlolof2 skrev:
Ja men precis. Frågan är om man kan sätta fläkten ovanför köksdörren, bredvid öppna spisen. Men då kanske de blir fel när värmen från öppna spisen sprider sig och värmepumpen tror att den inte behöver sprida. Eller tänker jag fel?
Du kan ju köra den i fläkt-läge i så fall, när öppna spisen eldas i. Då hjälper den till att flytta runt den varma luften.

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hur använder ni groventre/tvättstuga/förrödet. Av ritningrn att dömma är det ett hus som har mindre isolering i dessa väggar. Kanske bara 10 cm och då är dessa utrymmen riktiga energitjuvar om man värmer upp dem lika mycket som huset i övrigt.

Men det kan ju vara lyxigt att ha en LLVP som blåser från groventren in endast dessa utrymmen, å andra sidan finns det de som har LLVP i garaget...

blackarrow blackarrow skrev:
Hur använder ni groventre/tvättstuga/förrödet. Av ritningrn att dömma är det ett hus som har mindre isolering i dessa väggar. Kanske bara 10 cm och då är dessa utrymmen riktiga energitjuvar om man värmer upp dem lika mycket som huset i övrigt.

Men det kan ju vara lyxigt att ha en LLVP som blåser från groventren in endast dessa utrymmen, å andra sidan finns det de som har LLVP i garaget...
Det används flitigt. Det blir den entrén vi mest går in i då man parkerat bilen. Sen är de en dörr mellan entrén och köket, den försöker vi hålla stängd så mycket de bara går. Denna yta har vi faktiskt inte värmt upp och kommer nog inte göra de heller, även fast de vore skönt att hänga tvätten utan att frysa😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.