Byggahus.se

Hjälp, väggen har hoppat av/brutit sig loss från plattan

1. S
    Medlem · 1 inlägg

snow79

Medlem
    Hej.

Lite bakgrundshistoria. Vi har ett hus från -73 med ett garage som är utbyggt i efterhand av tidigare ägaren och där det kanske inte har använts samma material som resten av huset.

Nu när jag står och städar ut garaget för att bygga garagehyllor och äntligen få någon ordning så ser jag att det verkar ha spruckit i delen som är utbyggd (den lila delen i översikten). Det är som att själva väggen har vält utåt och brutit med sig en del av grunden i de röda partierna på översikten.

Detta medför också att väggen på baksidan(det röda partiet) buktar ut något och att en av takstolarna verkar ha satt sig lite. Min fundering är, vad kan man göra åt detta, vem ska man kontakta, kan man göra något själv?

2. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 779 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Jag har inget bra svar på själva frågan, men det kanske är en bra idé att skaffa lite stämp och sätta upp om du kommer åt takstolarna, så du tar ner lite av lasten som annars ligger utanför plattan.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svårt att se vad väggen står på , står den på plattan eller utanför , ser lite konstigt ut
    med delningen vid golvet , troligtvis har det satt sig i hörnet , dåligt underlag , kolla
    vattenföring ( kan i vissa fall underminera ) är det sand , så kan den flytta på sig
    l

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.