Byggahus.se

Hjälp! Vägg smulas sönder. Fukt?

1. chris_m
    Medlem Nivå 4
    Är på besök i mina föräldrars villa och upptäcker till min fasa att det fallt in murbruk på golvet bakom ett element i källaren.

det ser ut som om den övermålade vävtapeten släppt och att bakom den har väggen smulats sönder. Tapeten buktar också ut i ett område i anslutning.

jag kommer inte åt att se då det är bakom ett element som jag inte klarar att få av.

jag vet att det var fuktproblem i huset förr men efter att de dränerade har detta försvunnit. Vet ej om detta är en gammal skada som nu kommit till ytan.

Vad skall jag göra för att hjälpa mamma komma igång med att reparera detta? Pappa gick precis bort för ett par veckor sedan och vi har inte precis tankarna på renovering nu, men känner det här är kan vara ganska allvarligt (?) och bör väl tas tag i så snart som möjligt.

Bifogar dålig bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    66029DCE-C0D1-4C90-8835-21D78D5DC295.jpeg

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Tät vägg och källare är ju ingen bra kombo oavsett hur bra det är dränerat.

3. B
    Allvetare · Nivå 15
    Precis, även om det är omdränerat står ju golv och väggar direkt på marken (om det är ett lite äldre hus), så man ska alltid räkna med att väggar och golv suger upp fukt, och aldrig göra dem täta. Det du behöver göra är att - åtminstone nedersta halvmetern eller så - ta bort det täta väggskiktet och ersätta med något som kan släppa igenom fukt. Själv kör jag med putsade väggar målade med silikatfärg.

Så särskilt akut eller allvarligt tror jag inte det är dock, ni kan säkert vänta ett år eller så.

4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Helt rätt!

Tiotusentals källare ser ut så. Tidsfristen ser jag som nästan oändlig.

Staffan

• Laddar…
  5. chris_m
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar. Bara så jag förstår: det är alltså färgen ovanpå vävtapeten som gör att fukt från väggen inte kommmer igenom, och den löser då till slut upp murbruket?
    Åtgärden är att riva av tapeten, spackla med husfix (?) el likn? och så måla med färg som andas?

Tack för hjälpen!

6. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, just så. Men kom ihåg, det brinner inte. Ni kan lösa problemet nästa år istället.

• Laddar…