Byggahus.se
Hej, jag behöver hjälp med att ta reda på vad det är för träslag på detta golv. Förre ägaren (dock inte de som lagt det) uppgav betsad ask (lamellparkett) men killen som slipade det idag säger att det stämmer inte, men vet samtidigt inte vad det är för träslag, han föreslår valnöt. Nån kunnig därute som kan hjälpa till och svara?

Första bilden är på nära håll, andra och tredje efter slipning.

Supertacksam om nån har nåt bra förslag :)!

• IMG_20190922_175235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20191112_091805.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20191112_093039.jpg
    Skapa konto
S
All bets/lack är väl inte bortslipad på bilderna?

Lönn eller ask gissar jag på. Av väldigt hög kvalitet.
Absolut inte valnöt.

S sinuslinus skrev:
All bets/lack är väl inte bortslipad på bilderna?

Lönn eller ask gissar jag på. Av väldigt hög kvalitet.
Absolut inte valnöt.
Tack för svar! Nej det stämmer, det är bara grovt slipat för att se, eftersom både jag (och förra ägarna) inte var säkra på träslaget men jag blev ännu mer förvirrad av killen som slipade det och sa att det var valnöt (?!). Anledningen till det var för att han testade osmo hårdvaxolja ofärgad matt (på ett litet område) och osmo dekorvax vit och det gav följande resultat..

• IMG_20191112_093919.jpg
    Skapa konto
S
Vadå, man kan ju inte stryka på en bets för att för att se träslaget. Eller missförstod jag?

Ska du komplettera golvet eller är du bara nyfiken?

Hans resonemang var att, i och med att det blir så pass mörkt med den ofärgade hårdvaxoljan (till vänster) så kan de inte vara ask eftersom det är ett ljusare träslag i sig (han hade dessa färgprover i sin bil och testade för att visa).

Golvet är lagt tröskellöst i hela bostaden och planen är att det ska slipas och sen färgas ljusare men jag är osäker på vilken ytbehandling jag ska välja efter att det blev frågetecken kring vilket träslag det är. Allra helst ville jag ha något liknande detta golv (som dock är lutat och mattlackad i vit ton).

• tragolv-berg-och-berg-saltholmen-ask-3-stav-vit-mattlackad__748ee078-3038-4353-83dd-4517ca1e18f6.jpg
    Skapa konto
Vad det än är så är det inte särskilt typiskt. Det kan vara ask, det skulle kunna vara ek tom. Svensk lönn är det inte, möjligen amerikansk, sycamore. Absolut inte valnöt.

J justusandersson skrev:
Vad det än är så är det inte särskilt typiskt. Det kan vara ask, det skulle kunna vara ek tom. Svensk lönn är det inte, möjligen amerikansk, sycamore. Absolut inte valnöt.
Tack för svaret! Håller med nu när jag googlat runt lite att det kanske är nån slags lönn utifrån ådringen. Tror inte på ek.

Jag tror ask. Lönn brukar vara ljusare. De valnötsstockar jag sett har sett ut som mörk choklad. Beroende på vart träd växer i världen kan de se olika ut som tex ek.

Ask.

Ask eller Ek, och eventuellt av Amerikanskt ursprung
Googla american white oak eller Ash

Tack alla för svar! Så här ser det ut nu efter första slipningen. Förslag på ytbehandling? Vill gärna få det ljust (se ovan bildförslag) men är rädd för lamellsläpp med lut. Vad tror ni om osmo dekorvax vit eller snö och sen hårdvaxolja natur eller kommer det bli för vitt? Vill ju att man ska kunna se ådringen, köra enbart hårdvaxolja transparent vit istället??

• IMG_20191112_200920.jpg
    Skapa konto
AXS
Kan det vara lärk?

AXS AXS skrev:
Kan det vara lärk?
Lärk är väl det som det absolut inte är.
Men det är ett snyggt golv

Glöm valnöt. Ådringen påminner om ask. Betsen kan gjort träet mörkare en bit ner. Lärk kan du avskriva.

Cheesen
Du har fått svaret i tråden, det är ask.
Valnöt luktar väldigt gott när man slipar, det går ej att missta sig på. Ask har en syradoft lite som ek när man slipar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.