Byggahus.se

HJÄLP!! Vad är detta för insekt?!

1. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Hej! Jag behöver hjälp med att identifiera ett kryp, hittade en som kröp på min mobil tände lampan för att se vad det var, sluta med att jag hitta 12 stycken finns säkerligen fler. Dom är jätte små, kroppen är svart om man kollar jätte noga så ser men att ryggen är lite röd men syns knappt, benen är röda densamma med huvet. Om man kollar snabbt så ser det ut som små prickar, nästan som smuts. Jag själv tror inte att det är vägglöss.

Jag hitta dom vilandes på väggen, vissa lite ovanför listen resten på sängen längst huvudet. Jag har verkligen kollat överallt va det kan va för kryp men hitta inget som passar min beskrivning. Uppskattar verkligen hjälpen, jag hatar verkligen kryp och kan inte sova när jag vet att dom finns där. Dom har säkert varit där i några dagar och känner inte någon klåda i kroppen....än

Logga in för att se filmer.
  2. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Jag har nu suttit och obesvarat dessa kryp sen jag lade upp detta inlägg. Jag kan säga att dom är nästan oändliga, de befinner sig i listen, på själva golvet och väggen kanske 1 meter upp eller ganska så nära listen. Har nu samlat ca 30 st på 2 h, det är svårt och se dom, använder mig av fick lampa för att se dom. Tänk er mjäll... kanske lite större så små är dom. Ju mer jag rensar, ju mer kommer det fram. Jag kan verkligen inte sova vid tanken av att det kan finnas i sängen.

Jag tycker att de ser ut som en blandning av kvalster, fästingar och vägglöss. Som sagt, svart kropp röda ben, rött huvud och antenner längre än själva benen röda de också. Kroppen är väldigt tunn och flyter när man lägger dom i vatten, jag försöker att ta dö på dom genom att lägga dom i kokande vatten.

3. S
    Medlem · Vellinge · 896 inlägg

Shiraz

Medlem
  4. Bästa svaret

B
    Medlem · Stockholms län · 17 757 inlägg

BirgitS

Medlem
    • Laddar…
  5. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 610 inlägg

MultiMan

Realist
    Ser ju ut som någon form av spindeldjur. Gissar mest på någon variant av fästing, troligen unga, kanske nykläckta.

Ren gissning från en amatör.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Vakna idag och såg detta vid köksfönstret en hel hög finns mellan fönstret där en spindel haft dom som middag och så finns det innan för en hel del. Jag ska testa spraya med ättika runt alla listen och fönster. Får ta detta med min hyrevärd imorgon

7. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Jag har nu under hela dagen tvättat säng kläder och mina egna kläder ifall att det var ett allvarligt skadedjur. De va svårt och hitta rätt för de bilder som fanns såg inte riktigt rätt ut men Jag har hittat nu vad krypen är, sökte på engelska "bugs, Black with red legs" och det kom fram direkt "Clover Mites, Bryobia praetiosa Koch" det är tydligen krusbärskvalster eller soldyrkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    211056.jpg

Texten nedanför är tagen från Wikipedia och de beskriver exakt de jag sett. Tydligen är dom inte farliga för varken oss människor eller djur dock är dom inte bra för växter då de suger ut all klorofyll från bladen och då vissnar krukväxten. Krusbärskvalster överlever som tur inte länge inomhus då det är torrt och ont om föda. För att förhindra att kvalstret tar sig in i huset eller till trädgårdslandet kan man göra en barriär av obevuxen mark, ex ett halvmeter brett bälte av grus, eller plantera växter som är oattraktiva för kvalstret, såsom salvia, petunior, måror, rosor eller krysantemum.[3][5]

Källor

Wikipedia
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krusbärskvalster
    Anticimex
    https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/soldyrkare/

UTSEENDE

Krusbärskvalster är ovala till formen och i regel mindre än ett knappnålshuvud (0,75–0,85 mm).[2] De adulta kvalstren är rödbruna till bruna (grönbruna efter att de ätit) i färgen, medan ägg och unga exemplar är bjärt röda. Arten känns främst igen på sina långa framben, vilka i regel är dubbelt så långa som de övriga benen och ofta misstas för antenner.[3]

Arten kan, i de områden där de samexisterar, förväxlas med släktet Balaustium, och en 20 gångers förstoringsgrad är ofta nödvändig.[2] På grund av den röda färgen förväxlas den ibland även med olika arter av sammetskvalster (Trombidium och Eutrombidium).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    unnamed.jpg

EKOLOGI
    Krusbärskvalster förökar sig genom partenogenes och ingen hane av arten har observerats. Äggen läggs under trädens bark, i asfaltssprickor eller mellanväggar i hus och kläcks tidigt på våren, när temperaturen överstiger 7 °C. När temperaturen stiger ytterligare, företrädesvis på väggar i syd- eller västläge, kan kvalstren röra sig med relativt snabb hastighet. De juvenila kvalstren genomgår tre ömsningar innan de är fullvuxna, och det är oftast under dessa perioder man ser de stora mängder kvalster på väggar och i fönster som är ett av artens signum i bebyggelse, tillsammans med de adulta kvalstrens vandring för äggläggning. Kvalstren hinner ofta med en förökningsperiod på våren innan de dör eller går i estivation (sommardvala), för att sedan föröka sig igen på hösten.[4][5] Krusbärslvalster livnär sig på att med sugande mundelar tillgodogöra sig näring från växter. De trivs på flera olika värdväxter, inte minst på kaprifol, men också bland annat olika arter av gräs, klöver och trädgårdsväxter.[3]

8. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
  9. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Bra gissning :rofl:tänkte också på det. Dess huve liknar både kvalster och fästingar, jag har sökt runt mycket under dagen och kom slutligen fram till att det är krusbärskvalster dom är inte farliga för människan eller djur dock inte bra om man har växter. Jag är sjuuuuukt glad över att det inte är fästingar, usch!

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Vellinge · 896 inlägg

Shiraz

Medlem
    Finns det inte en brun fästing från Spanien som lever inomhus?

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Skräms inte :crysmile::oops: har inte varit utomlands så tror inte att det är den, säker på det är krusbärskvalster. Men om något händer, typ att jag plötsligt blir attackerad så återkommer jag :crysmile:

• Laddar…
  12. Karlia
    Medlem · 1 068 inlägg

Karlia

Medlem
    Tack för att du uppdaterade, jag blir alltid nyfiken på vad det är för kryp!

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    Inga problem, de tog sin tid att hitta vad det var för typ av kryp:D

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 9 inlägg

Siamed

Medlem
    En uptaderaing!! Jag storstädade hela lägenheten, fokuserade mest vid fönstret och väggarna närmast fönstret då det är där dom håller till mest. Jag städa och tvätta balkongen också. Efter att jag gjort rent vid fönstret osv så blandade jag ättika och vatten i en sprayflaska, de står att man ska blanda 50/50 men jag la i lite mer ättika än vatten för jag hatar verkligen kryp. Jag spraya mellan sprickor i fönstret och listerna även utanför fönstret där dom får för sig att komma in från. Lät det torka och gjorde inget mer med det.

Jag höll koll underdagen, det inte som att de slutar komma, de kom fler men det var inte lika mycket. Idag när jag vaknade så fanns det inte lika mycket. Gardinernerna jag tvätta upp har jag inte satt upp än och de tänker inte jag göra än häller...väntar med det.

Jag passa på att ringa anticimex och det sa att det räckte med att jag städat, spolat bort dom med vatten samt sprayat med ättika där dom finns mest, hon sa att det är bara att vänta ut dom. Jag tänkte att jag regelbundet sprayar med ättika både på balkongen, utanför och innanför fönstret, när jag ser ett kryp ensamt så mosar jag den med nagel. Finns inget mer att göra, om inte jag får bort dom helt så tänker jag på riktigt spraya insekts spray utanför hela fönstret och innan för. Hursomhelst kommer med en till updatering om det blir bättre eller om något annat händer.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · 1 inlägg

Skq123

Medlem
    Vet någon vad detta kan vara? Hittade detta i balkongen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.