Byggahus.se

Hjälp vad är detta för grejer

1. pandalus
    Besserwisser · Södermanland · 393 inlägg

pandalus

Besserwisser
    Hej har problem i mitt vattensystem,. Kommer vatten från överströmnings/trycksventilen... och jag undrar vad är detta för saker...se bild.. kan varmvattenberedaren ha gett sig?.

Grejen där det läcker är i badrummet.. men vad är den där röda hatten med spak på och vad är det där silvriga?.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den röda hatten är en säkerhetsventil för vatten , den blanka är är backluftventil så det inte vatten kan backlänges ut på inkommande vatten , det vita röret är spillvattenrör från säerh-ventilen
    Var säger du att det kommer vatten ,lite mer exakt , kanske foto

• Laddar…
  3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om det kommer vatten i det vita rörret , kan det vara så att den börjat läcka , bara att byta
    dom finns i 6 och 9 bar , beror på var du bor och tryck i ledningarna ,
    Det rör som går ner , är det till beredaren ? är den gammal ? finns det säkerhetsventil och
    blandningsventil +55C på den , om du inte vet ta ett foto på beredarens undersida om det går

4. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Ja det är från den vita..den går till badrummet o där läcker det ut från röret..är det övertyck eller varför läcker det? Är den bara gammal..?

5. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Hur vet jag hur många bar vi har?

6. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Du skulle med fördel kunna proppa där den gamla sitter och sätta den nya under beredaren där det finns ett uttag för den. Då slipper du det fula spillröret där uppe också det går nertill under istället. Och du kan välja 9 bar om du är osäker har du högt inkommande vattentryck kan det vara lite klent med 6 bar annars går det bra också.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En fråga , duschar ni mycket , ( mycket uttag av varmvatten ) då är det normalt med dropp från säkerhetsventilen ,
    Den röda som sitter högst upp kan du ta bort och sätta en ny säkerhetsventil ( inköpt 9 bar ) på den inringade platsen med rött , troligtvis passar den propp som sitter där i ringen till det hål som blir däruppe
    15 rörgänga , då får du bort det vita röret , det som kan bli är att vid stora uttag av VV så kommer det att droppa från den , en burk under kanske

8. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Just nu så typ rinner de ur de vita röret. Låter nog de vita röret sitta kvar tillsvidare. Men den där ventilen hur byter jag den om de nu e den som e dålig? Måste man stänga av/tömma ut vattnet?

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den läcker
    Det är nog en 15 rörgänga på den , det som är osäkert , är det vita rörets anslutning till ventilen , men ingen fara , du kan lossa vita muttern då får du röret i handen och det ser ut som det är en annan bit ingängad i ventilen , den kan tas bort den med , det enda som händer är det droppar vatten ner på golvet :: Åtgärd hink under :: inköp ny ta en 9bars håller trycket bättre ,
    normalt sitter det en tätningsring på den gängan för att det ska bli tätt , annars köp lite lin och linda på , dom visar dig hur där du köper , ( finns i små rullar ) lite mycket men bra att ha
    Vid byte , stäng inkommande vatten , öppna kranar i källaren , skruva loss ventilen , sätt dit den nya , sätt dit allt som har med vita röret att göra , stäng kranarna , öppna för inkommnde vatten
    spola lite , kommer luft , färdigt
    Säken ser ut så här

• Laddar…
  10. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Jag är inte helt säker på att det är inv gänga på anslutningen för säkerhetsventilen. Men jag hittade en annan bild som säger att det är så.

På själva skvallerledningen (den vita) ser det ut att vara en utvändigt gängad koppling i säkerhetsventilen.

I så fall passar en Prescor B bättre. Fast då blir det med en sexkantsnippel på ventilröret för att få dit den. (Bygger ju självklart på att det är invändig gäng på ventilröret!)

https://flamcogroup.com/se/catalog/...kerhetsventiler/prescor-b/groups/g+c+p+a+view

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ventilrör.PNG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.