Byggahus.se

Hjälp - utspilld olja på skurgolvet!

1. K
    Medlem · Västra Götaland · 132 inlägg

Karin_Lindhagen

Medlem
    Förtvivlan!! 11-åringen har just lyckats spilla ut ½ liter linolja mitt på vårt nya skurgolv av massiv ek. Jag har försökt skura med massor av såpa och vatten men fläcken är förstås kvar. Finns det något att göra alls, förutom att skaffa en matta att lägga ovanpå fläcken?

2. A
    Medlem · 260 inlägg

Alsti18

Medlem

Re: Hjälp - utspilld olja på skurgolvet!

Inte för att jag vet men kanske det kunde funka med att värma på ytan med strykjärnet med ett sugande material tex. hushållspapper emellan...hur bra det är att värma på linolja med tanke på brandrisk vet jag inte. Man kan ju också försöka slipa lite om inte oljan hunnit tränga så långt ner...risken är att du ändå får en avvikande yta. T-röd brukar ju funka på de flesta fläckar på kläder, men hur det funkar på golv har jag ingen aning om... Det kan nog vara matta som gäller tyvärr...TRIST!

3. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Trip Trap har en produkt som heter trärens som funkar bra för fläckbortagning. Dock är linolja lite speciellt då den tränger ner djupt & snabbt. Om du får bort det mesta skulle man ev som sista utväg pröva att olja in hela de brädorna som drabbats för att ta bort intrycket av "fläck". Är det ett golv med rustik sortering tror jag det funkar relativt bra. Alternativt slipa de brädor som drabbats.

4. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

ett sätt är att olja det hela för att maskera fläcken ( golvet blir mörkare) och sen sopskura i fortsättningen som det var planerat. Jag har fabriksoljade ekplankor i köket som jag alltid rengör med sopa .... det går faktiskt bra att använda sopa trots att det var oljat från början. Golvet blir tyvärr inte ljusare
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.