Byggahus.se

Hjälp! Tröskel till badrummet? Upphöjning av golv.

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag har nyligen köpt min första lägenhet och har nu tyvärr i efterhand fått misstanke om att badrummet inte är riktigt gjort. Jag har dock kvalitetsdokument från plattsättarna.
    Direkt när man öppnar dörren till badrummet finns ett "trappsteg upp", golvet är alltså upphöjt med 20cm. Det finns ingen tröskel så om det blir översvämning i badrummet så rinner allt bara ner för trappsteget och ut i hallen. Nivåskillnaden på golvet från golvbrunnen till dörren är 16mm.
    Är detta godkänt? Och om inte, vad kan jag göra åt det?

Bifogar bild på hur det ser ut vid dörröppningen. (ursäkta kattlådorna :cool: )

Mvh förvirrad och ledsen

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Minst sagt kreativt men om det blir översvämning så rinner det ut i hallen i de flesta mindre toaletter och sånt. Elle rmenar du att det ryms nå badkar eller dusch därinne också?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Ja, glömde skriva att det är en dusch där inne också. Menade att nivåskillnaden mellan golvbrunnen i duschen och golvet vid dörröppningen är 16mm.

4. S
    Medlem Nivå 9
    1:100 i lutning är helt ok.Vattnet skall ju rinna ut via golvbrunnen och inte ut i hallen, Lösningen på golvet indikerar att rummen är renoverat och avloppen har lagts delvis ovanpå bef golvkonstruktion för att undvika bygga ned i taket under, alt fanns inget våtutrymme här så avloppet har dragits ovanpå till någon stam i väggen. Ser inga problem med detta.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Är det dock inte så att lutningen låste vara 20cm annars krävs tröskel? I detta fallet är lutningen 16mm utan tröskel.

6. P
    Medlem · Nivå 10
    Har ju egentligen ingen betydelse. Får du en stor läcka och golvbrunnen inte klarar att svälja så rinner det över oavsett 16 eller 20mm höjd.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Ja precis... men är det enligt gällande branchregler då? Har nämligen fått höra att inget försäkringsbolag skulle stå för eventuell skada när det se ut på det här sättet, men vet inte om det stämmer.

8. C
    Medlem · Nivå 18
    Ja, eller så kan man också se det som att lutningen är -184 mm, om man räknar nivån på tätskiktet i själva dörröppningen.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Det krävs ju en betydligt mindre vattenvolym för att det ska rinna över tröskel när det är byggt såhär jämfört med om hela golvet hade varit plant...

10. M
    Medlem Nivå 1
    Ja... tänkte om man skulle sätta en tröskel på upphöjningen men det kanske är helt dumt

11. S
    Medlem Nivå 9
    Det väsentliga är ju att det är rätt tätskikt och lutning mot brunnen. Sedan är det ju olika regler beroende på ombyggnadsår.